Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1641980_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
1. juni 2016
Besvarelse af spørgsmål 240 alm. del stillet af udvalget den 25. maj
2016 efter ønske fra Morten Bødskov (S).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for regeringens holdning til de forhold, som
TV2-dokumentaren: ”Whistleblower – Forsikringer med beskidte meto-
der” har afdækket vedr. Husejernes Forsikring, herunder brug af ”tæske-
hold” og GPS-overvågning af en tidligere medarbejder.
Svar:
Spørgsmålet vedrører dels selskabet Husejernes Forsikrings behandling af
kunder, dels selskabets behandling af tidligere medarbejdere.
Det siger sig selv, at alle finansielle virksomheder skal behandle deres
kunder ordentligt og i overensstemmelse med lovgivningen. Det er util-
fredsstillende at opleve tilfælde, hvor en virksomheds forretningsetik og
behandling af kunderne ser ud til at være kommet på vildspor. Det skader
de berørte kunder og tilliden til sektoren.
Et forsikringsselskabs behandling af sine kunder reguleres af den finan-
sielle lovgivning, herunder bekendtgørelse om god skik. Hvis beskrivel-
sen i TV-2-dokumentaren er kendetegnene for forholdene i Husejernes
Forsikringer der tale om ulovlig adfærd.
I TV2-dokumentaren blev det bl.a. oplyst, at Husejernes Forsikring an-
vendte såkaldte ”tæskehold” til at presse skadelidte kunder til at indgå
forlig om nedsat erstatning eller helt opgive deres krav om erstatning.
Den beskrevne form for adfærd og praksis er naturligvis helt uacceptabel,
og det er i strid med den forbrugerbeskyttende lovgivning på området.
§ 43 i lov om finansiel virksomhed foreskriver, at finansielle virksomhe-
der skal drives i overensstemmelse med redelig forretningsskik og god
praksis indenfor virksomhedsområdet. Bestemmelsen er særligt udmøntet
i bekendtgørelse om god skik for finansielle virksomheder, der bl.a. tilsi-
ger, at finansielle virksomheder skal handle redeligt og loyalt over for
deres kunder.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om ministeren vil redegøre for regeringens holdning til de forhold, som TV2-dokumenteren: Whistleblower – Forsikringer med beskidte metoder har afdækket vedr. Husejernes Forsikring, herunder brug af "tæskehold" og GPS-overvågning af en tidligere medarbejder, til erhvervs- og vækstministeren
2/3
Forsikringsselskaber og forsikringsagenturer er omfattet af denne ad-
færdsregulering, der indebærer, at selskaberne ikke må anvende pression
overfor deres kunder eller bevidst forhale sagsbehandlingen af skadessa-
ger. I det omfang forsikringsselskaber og forsikringsagenturer anvender
disse metoder over for kunderne, er det i strid med den finansielle lovgiv-
ning, som disse selskaber er underlagt.
Jeg har noteret mig, at Finanstilsynet har iværksat en undersøgelse af
disse forhold hos selskabet.
Bekendtgørelsen om god skik regulerer forsikringsselskabernes adfærd i
forhold til deres kunder. Finanstilsynet har i en nylig redegørelse fastslå-
et, at gps-sporing af kunder er i strid med god skik-bekendtgørelsen og
dermed ulovligt. GPS-sporing i andre sammenhænge, herunder af medar-
bejdere, falder imidlertid uden for god skik-reglerne for finansielle virk-
somhed, hvorfor jeg har indhentet svarbidrag fra justitsministeren. Han
har oplyst følgende, som jeg henholder mig til:
Forsikringsselskaber skal som alle andre overholde gældende lovgivning,
bl.a. straffeloven og persondataloven.
Persondatalovens kapitel 4 indeholder regler om, hvornår der må ske be-
handling af personoplysninger. Disse regler skal overholdes af forsik-
ringsselskaber, der foretager f.eks. personovervågning.
Persondatalovens § 5 indeholder nogle grundlæggende principper for
behandling af personoplysninger, som altid skal iagttages, mens §§ 6-8
indeholder de nærmere betingelser for, hvornår forskellige typer af per-
sonoplysninger må behandles. Blandt de grundlæggende principper i § 5
er et saglighedskrav og et proportionalitetskrav, der bl.a. indebærer, at
behandling af personoplysninger kun må finde sted, hvis behandlingen
har et sagligt formål, og hvis behandlingen ikke går ud over, hvad der er
nødvendigt for at opfylde det saglige formål.
Persondatalovens kapitel 4 indebærer, at forsikringsselskaber som ud-
gangspunkt godt må undersøge en sag nærmere, hvis de f.eks. mistænker
en kunde for forsikringssvindel. Men der er grænser for, hvilke undersø-
gelser der vil kunne foretages, og hvilket omfang disse undersøgelser kan
have, ligesom der er et helt klart udgangspunkt om, at der skal ske under-
retning af de personer, som overvåges.
Herudover indeholder straffeloven nogle bestemmelser, som er med til at
sikre privatlivets fred. Det drejer sig navnlig om straffelovens § 264, stk.
1, nr. 1, hvorefter man kan straffes, hvis man uberettiget skaffer sig ad-
gang til fremmed hus eller andet ikke frit tilgængeligt sted. Bestemmelsen
omfatter bl.a. uberettiget adgang til biler.
Det kan i forlængelse heraf oplyses, at Straffelovrådet i lyset af den sam-
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om ministeren vil redegøre for regeringens holdning til de forhold, som TV2-dokumenteren: Whistleblower – Forsikringer med beskidte metoder har afdækket vedr. Husejernes Forsikring, herunder brug af "tæskehold" og GPS-overvågning af en tidligere medarbejder, til erhvervs- og vækstministeren
3/3
fundsmæssige udvikling siden tilblivelsen af straffelovens bestemmelser
om krænkelse af privatlivets fred og ærekrænkelse og den senere tids
debat herom er blevet anmodet om at vurdere, bl.a. om der er behov for at
modernisere eller i øvrigt foretage ændringer af straffelovens bestemmel-
ser om krænkelse af privatlivets fred og ærekrænkelse. Rådets overvejel-
ser vil også omfatte spørgsmålet om privates brug af GPS-pejlingsudstyr.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen