Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1644248_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
8. juni 2016
ERHVERVS- OG
Besvarelse af spørgsmål 232 alm. del stillet af udvalget den 3. maj
2016 efter ønske fra Rasmus Nordqvist (ALT).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, hvor meget offentlig støtte, der er blevet
givet årligt til iværksætteri i årene 2005-2016 (i mio. kr. – faste priser)
samt specificere, hvordan midlerne er fordelt på konkrete initiativer, og
herunder bedes ministeriet definere iværksætteri i forbindelse med opgø-
relsen. (Er beløbene ikke tilgængelige for alle år, bedes budgetterede ud-
gifter eller overslag oplyst i stedet).
Svar:
Der findes ikke én internationalt anerkendt definition af en iværksætter-
virksomhed. I det følgende er der lagt til grund, at støtte til iværksætteri
omfatter hjælp til nystartede virksomheder, som er op til fem år gamle.
Der findes endvidere ikke én kilde til præcise og sammenlignelige opgø-
relser af omkostningerne til at hjælpe nystartede virksomheder, hvorfor
tallene i besvarelsen er baseret på det bedste skøn ud fra de tilgængelige
kilder. Det er særligt for en række ordninger vanskeligt at afgrænse, i
hvor høj grad ordningen er målrettet hjælp til nystartede virksomheder
frem for til mere etablerede virksomheder. Opgørelserne er derfor gene-
relt behæftet med usikkerhed, og denne usikkerhed vil være større, jo
længere man går tilbage i tid.
Der ydes i Danmark støtte til iværksætteri på både statsligt, regionalt og
kommunalt niveau. Disse gennemgås særskilt i det følgende.
Statslige udgifter til iværksætteri
Der er med afsæt i Redegørelse om erhvervsfremme og støtte foretaget en
enkeltvis vurdering af formål for aktive og ophørte ordninger, som vedrø-
rer iværksætteri. For at identificere, hvilke ordninger, som er målrettet
iværksætteri, er der foretaget en gennemgang af Erhvervs- og Vækstmini-
steriets ordninger samt rettet henvendelse til Beskæftigelsesministeriet,
Uddannelses- og Forskningsministeriet, Udenrigsministeriet, Ministeriet
for Miljø og Fødevarer, Energi-, Klima-, og Forsyningsministeriet samt
Skatteministeriet (for så vidt angår skatteudgifter).
Ordninger, som primært er målrettet iværksætteri, fremgår af tabel 1.
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om hvor meget offentlig støtte, der er blevet givet årligt til iværksætteri i årene 2005-2016, til erhvervs- og vækstministeren
1644248_0002.png
Tabel 1 Ordninger primært målrettet iværksætteri
Mio. kr. (2016-pl)
08.32.08.10 Fonden til entreprenørskab
08.32.09.15 Væksthuse (studenter), nedlagt i 2010
08.32.09.20 Bedre privat rådgivning af iværksætte-
re, ophørt 2012
08.32.09.25 Generelle aktiviteter rettet imod dansk
iværksætterkultur, ophørt 2012
08.32.09.40 Grønt iværksætterhus
08.33.01.67 Iværksætterfond, FL:09
08.33.15.20 Vækstlån (Syndikeringslån)
08.33.15.30 Tidlig idéfinansiering - proof of busi-
ness
08.33.15.40 Kom-i-gang-lån (Lånegarantiordning )
08.33.15.70 Vækstlåneordning for iværksættere
08.33.19.45 Garantiordning for igangsættere mv.
19.17.04.91 Medfinansiering af innovationsmiljøer
19.23.05.61 Tilskud til Fonden for Entreprenørskab
24.24.05.10 Ydelsestilskud vedr. lån til yngre
jordbrugere
24.24.05.20 Indløsning af statsgaranti vedrørende
lån til yngre jordbrugere
24.26.10.30 Indløsning af statsgaranti vedrørende
lån til yngre fiskere
Total
-
-
-
2005
-
-
0,0
3,9
24,2
-
29,9
2006
2007
11,5
-
3,7
11,8
-
-
-
46,0
9,2
-
-0,2
140,8
-
19,4
-8,8
0,8
234,3
2008
11,1
-
0,5
5,7
-
-
-
44,4
8,9
-
0,0
133,2
-
10,2
-7,0
0,4
207,4
2009
-
-0,3
4,5
2,9
-
-
-
44,6
10,8
-
0,0
151,3
-
4,4
-2,1
-
216,0
2010
23,1
-
0,5
-
-
-
-
28,4
21,1
-
0,0
221,6
-
1,5
14,6
-
310,8
2011
15,9
-
-
-1,7
-
-
130,2
26,5
-
-
-
224,9
10,5
0,3
33,6
-
440,2
2012
15,6
-
-
-0,1
-
-
-
26,5
5,4
-
-
219,5
10,3
-
20,8
-
297,9
2013
10,1
-
-
-
6,6
-
-
10,1
-
-
-
218,7
10,1
-
54,4
-
310,0
2014
10,1
-
-
-
5,9
-
-
10,2
-
-
-
217,8
10,1
-
28,9
-
282,9
2015
10,0
-
-
-
7,1
-
-
10,1
-
45,5
-
218,9
9,9
-
49,4
-
349,3
2016
10,3
-
-
-
2,5
-
-
5,0
-
45,0
-
209,7
15,3
-
27,6
0,1
315,5
5,8
15,7
-
29,4
-
-
11,7
-
-0,3
141,4
-
37,1
-6,2
1,3
235,8
7,9
-
-0,4
144,6
-
36,9
4,8
0,5
252,3
Anm: For 08.33.15.70 Vækstlåneordning for iværksættere gælder, at bevillingen er en tabsramme, der understøtter udlånet, mens den endelige opgørelse over faktiske tab først kan foretages ved lånenes
løbetids udløb
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om hvor meget offentlig støtte, der er blevet givet årligt til iværksætteri i årene 2005-2016, til erhvervs- og vækstministeren
I tillæg til ovennævnte ordninger, der vurderes primært at være målrettet
iværksættere, findes der på tværs af ministerområderne en række ordnin-
ger, som benyttes af nystartede virksomheder på lige fod med etablerede
virksomheder.
For disse ordninger er udgifterne til iværksætteri så vidt muligt opgivet
som faktiske tal ved summering af relevante udgifter. Såfremt der for den
pågældende ordning ikke foreligger information, som gør det muligt at
udskille udgifter til unge virksomheder, er der foretaget et skøn over an-
delen af støtte tilgået virksomheder, der er op til 5 år gamle, jf. bilag 1.
Udgifterne til statslige ordninger, der delvist er målrettet iværksætteri, er
angivet i tabel 2.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om hvor meget offentlig støtte, der er blevet givet årligt til iværksætteri i årene 2005-2016, til erhvervs- og vækstministeren
1644248_0004.png
Tabel 2 Ordninger der delvist vedrører iværksætteri
Mio. kr. (2016-pl)
06.11.01.30 Eksport- og investeringsfremme mv.
06.41.02.10 Eksportstipendiater
06.41.02.20 Innovationscentre
06.41.03.10 Indsats for små og mellemstore virksomheder og innovati-
ve vækstvirksomheder og iværksættere
08.32.04.10 Markedsmodningsfonden
08.32.08.20 Iværksætteri- og innovationsinitiativer
08.32.08.30 Industriel symbiose
08.32.08.35 Forundersøgelse vedr. alternative iværksættere
08.32.09.10 Driftstilskud til væksthusene (Midlerne er fra og med 2011
overført til kommunerne)
08.32.09.30 Nye iværksættere/væksthuse, kurser i udvikling og vækst
samt early warning for nye og mindre virksomheder
08.32.10.10 Tilskud til Design Society
08.32.10.15 Danish Fashion Institute
08.32.10.15 Designprisen INDEX:Award
08.32.11.20 Center for Kultur og Oplevelsesøkonomi
08.32.15.10 Grøn omstillingsfond
08.32.15.30 Økologiske iværksættere
08.33.15.25 Vækstkaution (kapitalindskud i VækstFonden til en låne-
garantiordning for udviklingsaktiviteter i mindre virksomheder)
08.33.15.60 Grønne investeringslån (Grønne Vækstlån)
08.35 Pulje til forsøgsvirksomhed i landdistrikterne og de små øsam-
fund, erhvervsstøtte (14.71.03.20 )
08.35.01.10 Medfinansiering af EU's Regionalfond og Socialfond
08.71.15.55 Tilskudspulje til grønne maritime demonstrationsprojekter
19.71.05.61 Del af FL-bevilling til teknologiudvikling og innovation
under Danmarks Innovationsfond
Total
Note
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
2005
6,2
1,1
-
2,2
-
2,6
-
-
9,9
-
1,7
-
-
-
-
-
26,3
-
-
-
-
-
40,6
2006
6,5
1,0
-
2,0
-
4,0
-
-
10,7
-
1,8
-
-
-
-
-
10,8
-
-
-
-
-
27,3
2007
6,8
0,9
-
2,1
-
1,0
-
-
18,5
3,4
1,5
-
-
-
-
-
9,6
-
-
-
-
-
34,0
2008
6,6
1,0
-
1,9
-
0,4
-
-
17,9
11,3
2,2
0,1
-
-
-
-
6,7
-
-
-
-
-
38,6
2009
6,6
1,1
-
2,3
-
1,2
-
-
18,0
11,5
2,1
0,2
-
1,9
-
-
14,0
-
-
3,2
-
-
52,2
2010
6,4
0,9
-
2,5
63,6
1,5
-
-
17,6
11,7
2,0
-
-
5,8
-
-
65,0
-
0,2
26,6
-
-
194,0
2011
6,1
0,7
0,4
2,4
106,7
1,4
-
-
8,2
-
2,2
-
-
-
-
-
76,8
-
0,1
17,0
-
-
212,4
2012
5,3
0,9
0,2
2,7
111,3
2,9
-
-
-
5,9
2,6
-
1,3
-
-
-
74,2
23,4
-0,1
-
-
-
221,6
2013
5,8
0,8
-
2,7
65,5
2,1
0,9
1,6
-
4,3
1,5
-
0,1
0,6
15,3
-
62,2
-
-
6,8
1,2
-
162,3
2014
5,2
0,9
-
2,5
66,0
2,4
0,0
-
-
2,7
2,0
-
0,5
0,6
7,5
1,0
38,3
-
1,3
-
-
8,2
130,4
2015
5,4
1,0
-
2,5
89,8
2,1
-
-
-
1,3
2,0
-
0,3
0,6
9,4
1,0
34,9
-
-
0,4
-
28,6
170,4
2016
5,0
0,9
-
2,7
0,0
-
-
-
-
0,8
2,1
-
-
-
-
-
9,6
-
-
-
-
115,0
127,4
Anm: Uddannelses- og Forskningsministeriet har ikke data for alderen af de virksomheder, der historisk har benyttet sig af de forskellige øvrige forsknings- og innovationsprogrammer i regi af ministe-
riet og relaterede bevillingsorganer. Det er derfor ikke muligt at vurdere omfanget af støtte til virksomheder yngre end fem år udover ovennævnte.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om hvor meget offentlig støtte, der er blevet givet årligt til iværksætteri i årene 2005-2016, til erhvervs- og vækstministeren
1644248_0005.png
Derudover anføres en række ordninger, for hvilke det enten ikke er muligt
at estimere andelen, der er tilgået unge virksomheder, eller som ikke di-
rekte eller indirekte har iværksætteri som formål, men hvor det ikke kan
udelukkes, at der også ydes støtte hertil under ordningen, jf. tabel 3.
Tabel 3 Ordninger, der kan indeholde støtte til iværksætteri, men hvor der
ikke er et kvalificeret grundlag for at estimere omfanget.
08.35.07.10 Udvikling af landdistrikterne under Landdistriktsprogrammet
08.35.08.10 LAG under fiskeri
24.23.03.12 Udvikling i primært jordbrug
24.23.03.43 Økologisk Udvikling
24.23.03.44 Økologitilskud
24.23.06.10 Økologifremme
24.26.30.11 Foranstaltninger inden for fiskeri og akvakultur mv
24.23.03.10 Kompetenceudvikling i landdistrikterne ( tidl. Efteruddannelse indenfor jordbrugserhvervene), ophørt
2008
24.23.03.19 Etablering af biogasanlæg
24.23.03.41 Udviklings- og demonstrationsprojekter i jordbrugsbedrifter (iht. landdistriksstøtteloven, miljørettet),
FL:07
24.23.17.10 Innovation, forskning og udvikling i jordbrugs- og fiskerisektoren, flyttet over på 24.33.02.
24.23.17.50 Forsøgsfiskeri, innovation, forskning, udvikling, er fra og med 2007 overført og sammenlagt med bevil-
lingerne på 24.23.17.10.
24.23.17.60 Forarbejdning af fisk, innovation, forskning og udvikling m.v. indenfor fiskerisektoren, er fra og med
2007 overført og sammenlagt med bevillingerne på 24.23.17.10.
24.33.02.10 Udviklings- og forskningsaktiviteter inden for fødevaresektoren, GUDP
24.53.11.35 Grønne ildsjæle (23.23.11.35)
24.53.11.50 Pilotprojekter om grøn omstilling (23.23.11.50)
24.55.09.50 Udvikling, test og demonstration af nye miljøteknologier, MUDP
24.55.09.70 Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram, MUDP
24.55.09.71 Grøn innovationspulje
29.22.01.10 Udbygning af dansk energiforskning og –udvikling (note 23)
29.22.01.40 Forskning, udvikling og demonstration inden for energieffektiv transport (note 24)
Endelig vurderes to skatteudgifter at være særligt målrettet iværksættere,
jf. tabel 4.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om hvor meget offentlig støtte, der er blevet givet årligt til iværksætteri i årene 2005-2016, til erhvervs- og vækstministeren
1644248_0006.png
Tabel 4 skatteudgifter i forbindelse med støtte til iværksætteri (mindre-
provenu, umiddelbar virkning)
Mio. kr. (2016-pl)
Note
Etablerings- og iværksætterkon-
25
toordninger
Skattekreditter for forsknings- og
26
udviklingsaktiviteter
2005
10
-
2006
11
-
2007
11
-
2008
11
-
2009
10
-
2010
10
-
2011
10
-
2012
41
154
195
2013
36
326
362
2014
41
478
519
2015
40
485
525
2016
40
495
535
Total
10
11
11
11
10
10
10
Anm: Skatteudgifterne viser statens mistede indtægter som følge af, at man har valgt at begunstige visse aktivi-
teter eller sektorer med en lempeligere beskatning end den almindeligt gældende. Udgifterne beregnes af
Skatteministeriet efter ”tabt provenu metoden”. Derved opgøres de umiddelbare skatteindtægter, som det
offentlige ville have fået, hvis skatteudgiften blev fjernet.
Kommunale og regionale udgifter
Social- og Indenrigsministeriet kan for så vidt angår det regionale og
kommunale område oplyse følgende, som jeg henholder mig til:
Regionerne blev oprettet da kommunalreformen trådte i kraft 1. januar
2007. De kommunale og regionale nettodriftsudgifter til erhvervsservice
og iværksætteri for perioden 2007 til 2015 samt budget for 2016 er op-
summeret i tabel 5.
For 2005 og 2006 indeholder tabellen oplysninger over de samlede kom-
munale og amtskommunale nettodriftsudgifter til erhvervsfremme og tu-
risme. Oplysninger for 2005 og 2006 kan ikke umiddelbart sammenlignes
med perioden 2007-2015. Dette skyldes kontoplansændringer i forbindel-
se med kommunalreformen. I 2005 og 2006 opgjorde kommunerne og
amtskommunerne således alene de samlede udgifter og indtægter vedr.
erhvervsfremme og turisme. Disse udgifter blev fra 2007 opdelt på flere
funktioner – herunder udgifter og indtægter vedr. erhvervsservice og i
værksætteri. Det er ikke muligt at få oplysninger om, hvor meget, der
isoleret er anvendt på erhvervsservice og iværksætteri for 2005 og 2006.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om hvor meget offentlig støtte, der er blevet givet årligt til iværksætteri i årene 2005-2016, til erhvervs- og vækstministeren
1644248_0007.png
Tabel 5 Oversigt kommunale og regionale nettodriftsudgifter til iværksætteri, 2005-2016, mio. kr. i 2016 pl
Mio. kr. (2016-pl)
Regioner, Erhvervsservice og iværksætteri
Kommuner, Erhvervsservice og iværksætteri
Kommuner - Heraf væksthuse
2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 (budget)
-
66,0
254,0
-
-
100,0
292,0
-
-
92,0
300,0
-
-
110,0
274,0
-
-
134,0
354,0
63,0
-
92,0
360,0
66,0
-
122,0
405,0
75,0
-
102,0
416,0
74,0
-
143,0
432,0
75,0
-
6,0
513,0
-
519,0
-
-
-
-
-
-
I alt før k. reform, Erhvervsfremme og turisme 967,0 1066,0
Total
967,0 1066,0 320,0 392,0 392,0 384,0 488,0 452,0 527,0 519,0 575,0
Kilde: Danmarks Statistik samt Social- og Indenrigsministeriets beregninger
Anm. Bemærk afrundingsdifferencer i sumtallet. Fra 2005 til 2015 er der tale om regnskabstal, mens der for 2016 er tale om budgettal.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om hvor meget offentlig støtte, der er blevet givet årligt til iværksætteri i årene 2005-2016, til erhvervs- og vækstministeren
De samlede udgifter til erhvervsfremme og turisme (2005 og 2006)
Ifølge Budget- og regnskabssystemet for kommuner og amtskommuner
(før kommunalreformen), dækker kontoen ”Erhvervsfremme og turisme”
over kommunale og amtskommunale udgifter og indtægter vedrørende
erhvervsfremmende aktiviteter, f.eks. erhvervstilskud, tilskud til erhvervs-
foreninger og erhvervsråd samt turisme og tilskud til teknologiske infor-
mationscentre. Endvidere registreres der på kontoen EU-tilskud til er-
hvervsfremmeprogrammer samt udbetalinger i tilknytning hertil.
Det er ikke muligt at opdele kontoen i specifikke underformål. Det er der-
for ikke muligt at opgøre, hvor stor en andel af de samlede kommunale og
amtskommunale udgifter til erhvervsfremme og turisme, der specifikt går
til at hjælpe nystartede virksomheder.
De regionale udgifter til iværksætteri (2007-2016)
Ifølge den regionale kontoplan dækker kontoen ”Erhvervsservice og
iværksætteri” over tilskud til erhvervsråd, tilskud til investeringsfremme-
organisationer og tilskud til iværksætterrådgivning, jf. lov om erhvervs-
fremme § 9. Endvidere indeholder kontoen EU-tilskud til tilsvarende ak-
tiviteter samt tilsagn om projektstøtte i tilknytning hertil.
Det er ikke muligt at muligt at opdele kontoen i specifikke underformål.
Det er derfor ikke muligt at opgøre, hvor stor en andel af den samlede
regionale erhvervsservice, der går til at hjælpe nystartede virksomheder.
De kommunale udgifter til iværksætteri (2007-2016)
Ifølge den kommunale kontoplan dækker kontoen ”Erhvervsservice og
iværksætteri” over tilskud til erhvervsråd, tilskud til investeringsfremme-
organisationer og tilskud til iværksætterrådgivning. Endvidere indeholder
kontoen EU-tilskud til tilsvarende aktiviteter samt udbetalinger i tilknyt-
ning hertil. Udgifterne til væksthuse dækker udgiften til driften af de fem
regionale væksthuse, der hjælper iværksættervirksomheder og mindre
virksomheder med at realisere deres vækstplaner.
Det er ikke muligt at opdele kontoen i specifikke underformål. Det er der-
for ikke muligt at opgøre, hvor stor en andel af den samlede kommunale
erhvervsservice, der fx går til at hjælpe nystartede virksomheder.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om hvor meget offentlig støtte, der er blevet givet årligt til iværksætteri i årene 2005-2016, til erhvervs- og vækstministeren
Bilag 1: Noteliste
1
Af den samlede bevilling skønnes 2 pct. at vedrøre iværksætteri ud fra en betragt-
ning om, at det skønnes, at 2 pct. af Eksportrådets omsætning/aktiviteter, som ikke
vedrører tilskudsprogrammer, er relateret til virksomheder, som falder indenfor
kategorien ’iværksætteri’. Overordnet har Danmarks Eksportråd under Udenrigs-
ministeriet ikke ordninger som er målrettet iværksættere. Endvidere registrerer
Danmarks Eksportråd ikke virksomhedernes alder, hvorfor der ikke foreligger
data, som muliggør en opgørelse ift. den angivne definition (virksomheder, der er
op til 5 år gamle). Opgørelsen over hvor stor en andel af de angivne erhvervsstøt-
teordninger på ministeriets ressort, der vedrører iværksætteri, er derfor baseret på
et groft skøn.
I tillæg til handelsenheder på de enkelte ambassader omfatter Eksportrådets orga-
nisation en række handelskontorer, som finansieres over en særskilt bevilling på
finansloven. I lighed med Eksportrådets overordnede bevilling skønnes 2 pct. at
vedrøre iværksætteri ud fra en betragtning om, at det skønnes at 2 pct. af Eksport-
rådets omsætning/aktiviteter, som ikke vedrører tilskudsprogrammer, er relateret
til virksomheder, som falder indenfor kategorien ’iværksætteri’. Overordnet har
Danmarks Eksportråd under Udenrigsministeriet ikke ordninger, som er målrettet
iværksættere. Endvidere registrerer Danmarks Eksportråd ikke virksomhedernes
alder, hvorfor der ikke foreligger data, som muliggør en opgørelse ift. den angivne
definition (virksomheder, der er op til 5 år gamle). Opgørelsen over, hvor stor en
andel af de angivne erhvervsstøtteordninger på ministeriets ressort, der vedrører
iværksætteri, er derfor baseret på et groft skøn.
Bevillingen finansierer innovationscentre i førende internationale forsknings-,
uddannelses-og innovationsregioner (Kina, Indien, Brasilien, Sydkorea, USA og
Tyskland).
Af den samlede bevilling skønnes 5 pct. at vedrøre iværksætteri ud fra en betragt-
ning om, at det skønnes at 5 pct. af Innovationscentrenes omsætning/aktiviteter,
som ikke vedrører tilskudsprogrammer, er relateret til virksomheder, som falder
indenfor
kategorien
’iværksætteri’.
Overordnet har Danmarks Eksportråd under Udenrigsministeriet ikke ordninger
som er målrettet iværksættere. Endvidere registrerer Danmarks Eksportråd ikke
virksomhedernes alder, hvorfor der ikke foreligger data, som muliggør en opgørel-
se ift. den angivne definition (virksomheder, der er op til 5 år gamle). Opgørelsen
over, hvor stor en andel af de angivne erhvervsstøtteordninger på ministeriets res-
sort, der vedrører iværksætteri, er derfor baseret på et groft skøn.
2
3
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om hvor meget offentlig støtte, der er blevet givet årligt til iværksætteri i årene 2005-2016, til erhvervs- og vækstministeren
4
5
6
7
8
9
10
11
Tilskudsbevillingen dækker nedenstående programmer, hvor andel som vedrører
iværksættere er angivet i parentes:
Eksportfremme (10 pct.): Eksportsparring, Eksportstart, Vitus, Regional Key Ac-
count, Strategisk virksomhedsalliance, Markedsbesøg
Innovation (20 pct.):
Innovation Camps, Innovationspakker, Innovation Growth, Science & Technolo-
gy Scouting.
Af den samlede tilskudsbevilling skønnes 11 pct. at vedrøre iværksætteri. Til-
skudsbevillingen udgør i 2016 24,4 mio. kr., hvoraf eksportfremmeandelen af be-
villingen udgør ca. 22,4 mio. kr. og innovationsandelen ca. 2 mio. kr.
Overordnet har Danmarks Eksportråd under Udenrigsministeriet ikke ordninger
som er målrettet iværksættere. Endvidere registrerer Danmarks Eksportråd ikke
virksomhedernes alder, hvorfor der ikke foreligger data, som muliggør en opgørel-
se ift. den angivne definition (virksomheder, der er op til 5 år gamle). Opgørelsen
over hvor stor en andel af de angivne erhvervsstøtteordninger på ministeriets res-
sort, der vedrører iværksætteri, er derfor baseret på et groft skøn.
Vurderingen af andelen målrettet iværksætteri er udformet på baggrund af stikprø-
ver blandt virksomheder med tilsagn for i ansøgningsrunder i 2014 og 2015, hvor
andelen af iværksættere var hhv. 50 og 70 pct.
Der er foretaget en konkret optælling af omkostninger vedrørende iværksætteri.
Ved optælling på kontoen er medtaget sponsorater til organisationer, der arbejder
for iværksætteri samt konkrete tiltag fx iværksætterkonferencer, festivaller etc.. I
2014 og i 2015 er der derudover udloddet en særlig pulje til fremme af iværksæt-
ter-økosystemer.
Baseret på optælling af tildelte støttekroner. Det vurderes at 15 pct. af den samlede
bevilling vedrører støtte til iværksætteri.
Kontoen vedrører to initiativer: a) 0,2 mio. til workshops for kommuner og alter-
native iværksættere, herunder socialøkonomiske og grønne iværksættere, mhp. at
afdække mulighederne for samarbejde om nye løsninger i og til kommunerne. b)
1,0 mio. til Fonden for Entreprenørskab vedr. identifikation og test af metoder, der
kan fremme alternative iværksættere blandt studerende. Dertil er anvendt 0,4 mio.
kr. i drift. Der er konteret 1 mio. kr. på FL konto 08.32.08.35. Projektet belv der-
udover tilført midler fra Erhvervsstyrelsens almindelige driftmidler.
Ca.18 procent af en kundeårgang i væksthusene er 5 år eller derunder. Det vurde-
res derfor at 18 pct. af den samlede bevilling vedrører støtte til iværksætteri.
Kontoen består af midler fra globaliseringsreserven. Globaliseringsreserven er
udmøntet inden for 5 hovedområder: hvoraf ét område ”Styrkelse af iværksætter-
kurltur” medregnes fuldt ud (ca. 13 pct af midlerne i globaliseringsreserven) og
”Tilbud i Væksthusene” (ca. 43 pct. af midlerne i globaliseringsreserven) medreg-
nes delvist på baggrund af den gennemsnitlige andel af Vækstvæksthuskunder, der
er under 5 år gamle. Det vurderes at 20 pct. af den samlede bevilling vedrører støt-
te til iværksætteri.
Kontoen består af midler til tre institutioner Dansk Design Center (DDC) Index og
Danish Fashion Institute (DAFI). DDC: En del af aktiviteter rettet mod små og
mellemstore virksomheder antages at berøre iværksættere. INDEX: En mindre
andel af de nominerede og på anden vis involverede danske virksomheder i
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om hvor meget offentlig støtte, der er blevet givet årligt til iværksætteri i årene 2005-2016, til erhvervs- og vækstministeren
12
13
14
15
16
17
INDEX vurderes at være iværksættere. DAFI (i 2015 midler via DS) En mindre
andel af DAFIs kontaktfladeantages at være iværksættere. Det vurderes at 10 pct.
af den samlede bevilling vedrører støtte til iværksætteri.
Bevillingen vedrører ikke aktiviteter målrettet iværksættere, men det vurderes at
ca. 10 pct. af målgruppen, vil være iværksættere.
Danske deltagere udgør ca. 10 pct. overvejende nye virksomheder.
Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi har skønnet at 25 pct. af den samlede
bevilling vedrører støtte til iværksætteri.
Baseret på optælling af tildelte støttekroner Det vurderes at 30 pct. af den samlede
bevilling vedrører støtte til iværksætteri.
Baseret på optælling af tildelte støttekroner Det vurderes at 20 pct. af den samlede
bevilling vedrører støtte til iværksætteri.
For Vækstkautionsordningen er der estimeret på baggrund af låneformål – det er
ikke umiddelbart muligt at afgøre virksomhedens alder på anmeldelsestidspunk-
tet. For den nye Vækstkautionsordningen fra 2012 er der tale om en optælling af
antallet af iværksættervirksomheder, hvor der dog er anvendt en 0-3 års definition.
Det vurderes at 51 pct. af den samlede bevilling vedrører støtte til finansieringer af
iværksætteri i perioden 2013-15. Det bemærkes, at bevillingen er en tabsramme,
der understøtter udlånet, og den endelige opgørelse over faktiske tab kan først fo-
retages ved lånenes løbetids udløb.
Der foreligger ikke data før 2012. Fra 2012 og frem er omkring 37 pct. af puljen
anvendt til virksomheder. Et forsigtigt skøn er, at halvdelen har været unge virk-
somheder, således at 18 pct. af den samlede bevilling vedrører støtte til iværksæt-
teri.
Baseret på konkret optælling af projekter. Kontoen vedr. kun programperioden
2007-2013.
En enkelt iværksættervirksomhed er tilgodeset (6 pct. af den samlede bevilling).
Det anførte beløb dækker over Danmarks Innovationsfonds bevillinger til så-
kaldte iværksætterpiloter fra 2014 og frem. Endvidere dækker det over pro-
jekttilskud til iværksættervirksomheder under fondens InnoBooster-program fra
2015 og frem. Det anførte beløb for 2016 er fondens budgetterede skøn. Fonden
forventer en stor stigning fra 2015 til 2016 bl.a. fordi et større antal InnoBooster-
ansøgninger modtaget i 2015 først er bevilget i 2016, hvor fonden samtidig har
forøget sit budget til InnoBooster-projekter.
Indsatsen er en del af EUDP. EUDP har til formål at støtte udvikling og demon-
stration af ny energiteknologi samt fremme udnyttelse af danske erhvervspotentia-
ler, men programmet har ikke som formål direkte at støtte iværksætteri. Fra kon-
takten til ansøgerne er der imidlertid viden om, at der i programmet medvirker en
del nye virksomheder, men oplysninger herom registreres ikke. Der er således ikke
systematiske data, der kan danne grundlag for at besvare, hvor stor en andel af
bevillingen, der er gået til iværksætteri.
18
19
20
21
22
23
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om hvor meget offentlig støtte, der er blevet givet årligt til iværksætteri i årene 2005-2016, til erhvervs- og vækstministeren
24
25
26
Indsatsen er en del af EUDP. EUDP har til formål at støtte udvikling og demon-
stration af ny energiteknologi samt fremme udnyttelse af danske erhvervspotentia-
ler, men programmet har ikke som formål direkte at støtte iværksætteri. Fra kon-
takten til ansøgerne er der imidlertid viden om, at der i programmet medvirker en
del nye virksomheder, men oplysninger herom registreres ikke. Der er således ikke
systematiske data, der kan danne grundlag for at besvare, hvor stor en andel af
bevillingen, der er gået til iværksætteri.
Skatteudgifterne vedrører ordningerne iværksætterkonto og etableringskonto.
Skattekreditter for forsknings- og udviklingsaktiviteter anvendes overvejende af
unge virksomheder og medregnes derfor her.