Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1633879_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[Kun det talte ord gælder]
Talepapir – ERU alm. del – samrådsspørgsmål Q vedrø-
rende danske prioriteter på ministerens område i relation
til EU-arbejdet, samt om de for udvalget relevante sager i
forhold det nederlandske EU-formandskabs prioriteter,
stillet på udvalgets vegne af formand Morten Bødskov (S).
Tak for invitationen til at komme her i udvalget i dag.
Udvalget har bedt mig orientere om status på de danske
prioriteter for EU-arbejdet samt de relevante sager for
det nuværende nederlandske EU-formandskab.
[Kontekst og det nederlandske EU-formandskab]
Migrations- og flygtningekrisen, terrortruslen og den fo-
restående folkeafstemning om Storbritanniens EU-
medlemskab fylder meget på den europæiske dagsorden
i øjeblikket.
Det er store og vigtige dagsordener, der skal prioriteres.
Men det er samtidig vigtigt, at vi fortsætter arbejdet med
at skabe vækst og arbejdspladser i EU. Kun ved at skabe
fornyet vækst kan vi bringe EU gennem sin nuværende
krise.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet den 21/4-16 om status på de danske prioriteter på ministerens område i relation til EU-arbejdet m.v., til erhvervs- og vækstministeren
2/11
Derfor er jeg glad for, at arbejdet med at skabe vækst og
arbejdspladser står højt på det nederlandske formands-
skabs dagsorden. Jeg har udvalgt en række aktuelle sa-
ger, som vi særligt prioriterer fra dansk side.
[Revision af kapitalkravsreglerne]
Regeringens primære prioritet i arbejdet med det finan-
sielle område er de potentielle nye kapitalkrav, der sær-
ligt kan være en udfordring for de danske realkreditinsti-
tutter. Jeg har også bl.a. drøftet dette emne med Udval-
get tidligere på måneden i et andet samråd.
En af de udfordringer vi står over for er, at der i de in-
ternationale drøftelser er en tendens til at gå væk fra en
risikobaseret tilgang til institutternes udlån. Der er efter
alt at dømme et gearingskrav på vej, og der tales også i
regi af Basel-komitéen om nye og skærpede kapitalgul-
ve. Det kan potentielt blive en udfordring for forret-
ningsmodeller baseret på lån med lav risiko som de dan-
ske realkreditinstitutter.
Udfordringerne kommer fra både EU og Basel. Lad mig
starte med at kommentere på det, der kommer fra EU.
Kommissionen fremsatte 24. november 2015 et forslag
til direktiv, der skal etablere det tredje ben i det styrkede
banksamarbejde (bankunionen) – en fælles indskyderga-
ranti.
2
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet den 21/4-16 om status på de danske prioriteter på ministerens område i relation til EU-arbejdet m.v., til erhvervs- og vækstministeren
3/11
Den fælles indskydergaranti vil udelukkende gælde for
lande i det styrkede banksamarbejde og vil derfor ikke
omfatte Danmark, medmindre vi på et tidspunkt beslut-
ter at deltage i samarbejdet.
Samtidig med forslaget har Kommissionen lagt op til en
række tiltag til at reducere risici i den finansielle sektor,
som Kommissionen har i sinde at fremsætte i løbet af
2016. Tiltagene omfatter
alle
28 EU-lande – og dermed
også Danmark.
Jeg vil ikke gå i detaljer med de konkrete tiltag, men det
drejer sig som tidligere nævnt bl.a. om at indføre et så-
kaldt gearingskrav. Et gearingskrav er et kapitalkrav,
hvor der ikke tages højde for, hvor risikable institutter-
nes aktiver er. Det drejer sig endvidere også om et krav
om, at institutterne skal være stabilt finansieret mini-
mum ét år frem.
Forslagene er endnu ikke fremsat af Kommissionen,
men bliver drøftet på et helt overordnet plan i en ar-
bejdsgruppe i Rådet.
Der kan være positive elementer i flere af initiativerne,
som kan være medvirkende til, at man opnår mere vel-
kapitaliserede institutter.
3
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet den 21/4-16 om status på de danske prioriteter på ministerens område i relation til EU-arbejdet m.v., til erhvervs- og vækstministeren
4/11
Det skal dog ikke være nogen hemmelighed, at vi fra
dansk side som sagt ikke er lige begejstrede for alle dele
af initiativerne.
Det er afgørende, at der tages tilstrækkeligt hensyn til
sikre forretningsmodeller som dansk realkredit. Det vil
regeringen arbejde målrettet for i det videre arbejde.
Jeg har fx allerede indledt dialog med kommissær Hill
om behovet for at tage hensyn til dansk realkredit. Vi
drøfter endvidere sagen med de øvrige lande i Rådet.
Ud over arbejdet i EU arbejdes der som nævnt samtidig i
Basel på flere nye tiltag, der skal stramme kravene for
kreditinstitutterne. Disse krav er således ikke funderet i
EU, men det er vores forventning, at de kommer ind i
EU på et senere tidspunkt.
Fra regeringens side er vi som sagt meget opmærksom-
me på disse regler fra Basel, der potentielt risikerer at
ramme den danske realkreditsektor meget hårdt. Allere-
de nu, før forslagene fra Basel er kommet, arbejder vi
derfor målrettet for at få justeret forslagene.
Jeg vil derfor også i morgen tage til Stockholm og drøfte
dette med formanden for Basel-komitéen.
Blandt andet vil jeg her fremhæve, at man ikke kan an-
vende én standardmodel for alle institutter, da der såle-
4
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet den 21/4-16 om status på de danske prioriteter på ministerens område i relation til EU-arbejdet m.v., til erhvervs- og vækstministeren
5/11
des blandt andet også skal være plads til dansk realkre-
dit.
Sidst jeg talte her i udvalget om de danske EU-
prioriteter, fremhævede jeg også planerne om at etablere
en såkaldt kapitalmarkedsunion i EU. Den skal være
med til at fremme investeringer for særligt små- og mel-
lemstore virksomheder. Det er fortsat et arbejde, vi støt-
ter fra dansk side.
[Aktionærrettighedsdirektivet]
En anden vigtig prioritet for regeringen er forhandlin-
gerne om aktionærrettighedsdirektivet. Regeringen for-
holder sig kritisk til en række elementer i forslaget, sær-
ligt reglerne om aflønning og handler med nærtstående
parter.
Det skyldes primært bekymring for en forskydning af
ansvars- og kompetencefordelingen mellem bestyrelse
og aktionærer, der vil være uforenelig med den danske
selskabsmodel. Det er vigtigt for danske virksomheder,
at der fortsat vil være mulighed for at have en selskabs-
struktur, hvor det er bestyrelsen, der træffer beslutnin-
gerne under ansvar over for aktionærerne.
Der pågår forhandlinger mellem Rådet og Europa-
Parlamentet, og det er regeringens forventning, at par-
5
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet den 21/4-16 om status på de danske prioriteter på ministerens område i relation til EU-arbejdet m.v., til erhvervs- og vækstministeren
6/11
terne ikke er langt fra hinanden i forhold til de danske
prioriteter. Der er dog nogle centrale forskelle på de to
forslag, hvor det er vigtigt for Danmark at holde fast i
forhandlingsresultatet i Rådet.
Hovedprioriteten for regeringen i det videre forløb er
derfor, at bestemmelserne om aflønning ikke gøres mere
detaljerede, og at bestemmelserne om handler med nært-
stående parter ikke genåbnes.
Som led i forhandlingerne har Europa-Parlamentet fore-
slået et krav til virksomhederne om land-for-land rap-
portering til offentligheden.
Kommissionen har på den baggrund den 12. april frem-
sat eget forslag om land-for-land rapportering som æn-
dring af regnskabsdirektivet - der i forvejen regulerer
området. Formålet er at fremme såvel virksomhedernes
og medlemslandenes ansvarlighed ved at skabe gennem-
sigtighed i forhold til virksomheders betalinger til myn-
digheder i forskellige lande.
Regeringen er i gang med at analysere forslaget, herun-
der betydningen for de videre forhandlinger om aktio-
nærrettighedsdirektivet.
6
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet den 21/4-16 om status på de danske prioriteter på ministerens område i relation til EU-arbejdet m.v., til erhvervs- og vækstministeren
7/11
[Bedre regulering og REFIT-Platformen]
Bedre regulering og arbejdet med at fjerne unødvendige
administrative byrder er en vigtig prioritet for regerin-
gen.
Vi arbejder på at få ryddet op i al unødvendig lovgivning
og bureaukrati og støtter en ambitiøs og målrettet euro-
pæisk indsats for bedre regulering. Det er derfor positivt,
at det også er en dagsorden der fylder meget i EU-
sammenhæng.
Kommissionen har et stort fokus på området, anført af
vicepræsident Timmermans, og formandskabet har be-
sluttet, at der skal vedtages rådskonklusioner om bedre
regulering på konkurrenceevnerådsmødet i maj.
Jeg vil fremhæve to indsatser, hvor Danmark arbejder
sammen med formandskabet på at nå et resultat.
For det første, at rådskonklusionerne skal introducere
kvantitative mål for lettelser i de administrative byrder
som følge af EU lovgivning. Det vil være med til at styre
regelforenklingsindsatsen derhen, hvor effekterne er
størst.
For det andet vil vi i rådskonklusionerne sætte fokus på,
hvordan vi gør EU-regulering mere fremtidssikret. Det
vil sige, at reguleringen skal tilpasses en virkelighed, der
er præget af stadig hurtigere omstilling af markeder og
7
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet den 21/4-16 om status på de danske prioriteter på ministerens område i relation til EU-arbejdet m.v., til erhvervs- og vækstministeren
8/11
forretningsmodeller, som følge af den hurtige digitale og
teknologiske udvikling.
Desuden vil jeg fremhæve, at de første to møder i
Kommissionens regelforenklingsplatform – den såkaldte
REFIT-platform – har fundet sted. Jeg har set meget
frem til igangsættelsen af arbejdet i platformen, som er
oprettet med inspiration fra det danske Virksomhedsfo-
rum for enklere regler.
REFIT-platformen skal arbejde med forenkling af eksi-
sterende EU-regulering, baseret på forslag til regelfor-
enklinger fra virksomheder og interessenter i EU. Fra
dansk side har vi eksempelvis spillet ind med en forenk-
ling af cookie reglerne, så unødvendig dobbeltregulering
undgås.
[Indre Markeds Strategien]
Et velfungerende indre marked er en forudsætning for at
skabe vækst og arbejdspladser.
Regeringen støtter Kommissionens strategi for et styrket
indre marked, og jeg har høje forventninger til de konkre-
te initiativer, som Kommissionen fremsætter i år, herun-
der bedre rammevilkår for serviceydelser, deleøkonomi
og standardisering.
8
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet den 21/4-16 om status på de danske prioriteter på ministerens område i relation til EU-arbejdet m.v., til erhvervs- og vækstministeren
9/11
Som det er i dag, høster hverken Danmark eller resten af
EU det fulde potentiale, der ligger i et velfungerende indre
marked. Der er behov for, at alle medlemslande kaster et
kritisk blik på deres nationale særregler, så det bliver
nemmere for virksomheder at handle på tværs af EU. Det
ligger også i naturlig forlængelse af regeringens arbejde
med at undgå overimplementering i Danmark.
Jeg ser derfor frem til, at Kommissionen senere på året vil
fremsætte forslag til et effektivt system for indrapporte-
ring af nye særregler for serviceydelser.
[Det digitale indre marked]
Endelig er hele det digitale område en vigtig prioritet for
regeringen.
Jeg har igangsat arbejdet med ”Danmark i Vækst”, der
bl.a. skal ruste Danmark til den digitale revolution.
F.eks. skal danske virksomheder blive dygtigere til at
udvikle en mere intelligent og fleksibel produktion med
brug af øget automatisering, sofistikerede robotter osv.
Men mange af de regler, som danske digitale virksom-
heder er underlagt, stammer fra EU. Vores nationale
ambitioner om digital vækst kan derfor ikke stå alene.
Det er glædeligt, at det nederlandske formandskab også
prioriterer dette område højt, og det digitale vil være fo-
kus på det rådsmøde, der finder sted i maj.
9
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet den 21/4-16 om status på de danske prioriteter på ministerens område i relation til EU-arbejdet m.v., til erhvervs- og vækstministeren
10/11
Regeringen støtter også Kommissionens strategi for et
styrket digitalt indre marked. Et stærkere og mere sam-
menhængende digitalt indre marked vil være til gavn for
danske virksomheder og forbrugere. Samtidig vil det gø-
re det mere attraktivt for danske digitale virksomheder at
skalere deres forretning i Europa.
Her er det vigtigt, at vi ikke overregulerer den digitale
økonomi. Når noget er nyt og ukendt, er en første reakti-
on fra mange et ønske om at modgå alle risici ved en ny
trend eller en ny teknologi. Derved risikerer man at
hæmme innovation, vækst og konkurrenceevne. Som ek-
sempel kan nævnes, at da bilerne blev introduceret i
England, drøftede man, om der skulle gå en mand foran
på vejen og advare om, at den var på vej.
Det digitale indre marked bør kendetegnes ved fælles
regler, velfungerende konkurrence, lave adgangsbarrie-
rer for nye aktører og ved åbenhed overfor digital inno-
vation. Det skal naturligvis ske uden unødige admini-
strative byrder.
Kommissionen lancerer i disse måneder mange udspil
om regulering og fremme af den digitale økonomi.
Jeg noterer med tilfredshed, at Kommissionen nu har
lanceret en handlingsplan for digitalisering af industrien.
Den digitale omstilling af industrien rummer et stort po-
10
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet den 21/4-16 om status på de danske prioriteter på ministerens område i relation til EU-arbejdet m.v., til erhvervs- og vækstministeren
11/11
tentiale for vækst og arbejdspladser. Det er afgørende, at
vi i Europa har virksomheder, der er på forkant med den
digitale udvikling, hvis vi fortsat skal være konkurren-
cedygtige på de globale markeder.
Derfor skal vi have rammevilkårene i orden til at under-
støtte den digitale omstilling i industrien, Det kræver fo-
kus og indsats både nationalt og på europæisk plan. Ek-
sempelvis er det vigtigt, at reguleringen ikke står i vejen
for, at industrivirksomheder kan tage nye avancerede ro-
botter i brug.
Regeringen bakker også op om Kommissionens intenti-
oner om at afskaffe uberettiget geografisk blokering.
Forbrugerne skal have mulighed for at træffe velinfor-
merede valg, når de handler online. Omvendt er det vig-
tigt, at virksomhederne ikke pålægges unødige byrder el-
ler tvinges til at sælge på markeder, hvor det ikke er ren-
tabelt for dem.
Kommissionen forventes at præsentere forslaget om at
afskaffe uberettiget geo-blocking i maj.
Tak for ordet.
11