Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1633855_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
17. maj 2016
ERHVERVS- OG
Besvarelse af spørgsmål 212 alm. del stillet af udvalget den 21. april
efter ønske fra Rune Lund.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere artiklen "Kritik af Finanstilsyn: Holder
hånden over selskaber" i Økonomisk Ugebrev nr. 14 - 17. april 2016.
Svar:
I artiklen "Kritik af Finanstilsyn: Holder hånden over selskaber" stilles
der spørgsmålstegn ved, om Finanstilsynet i tilstrækkelig grad tilgodeser
forbrugernes interesser på pensionsområdet. Blandt andet kritiseres tilsy-
net for ikke at have fokus på forbrugernes interesser i forbindelse med
overgangen fra garanterede produkter til markedsrenteprodukter og for
ikke at behandle kundeklager.
Jeg har bedt om Finanstilsynets kommentarer til artiklen, som jeg hen-
holder mig til. Finanstilsynet har oplyst følgende:
”Finanstilsynet fører et risikobaseret tilsyn og prioriterer derfor sager,
hvor der er risiko for, at forbrugerne kan lide tab, og sager, der kan skade
tilliden til de finansielle markeder. Tilsynet med forsikringsbranchen har
til formål at sikre beskyttelsen af forsikringstagernes interesser.
Finanstilsynet har særligt fokus på den udvikling, der ses på pensions-
markedet med overgang til markedsrenteprodukter, hvor den enkelte op-
sparer i højere grad bærer risikoen selv. Finanstilsynet udsendte således i
december 2015 et fælles brev til bestyrelserne for livsforsikringsselskaber
og tværgående pensionskasser. Heri henledte Finanstilsynet bestyrelser-
nes opmærksomhed på hensynet til at sikre en robust investeringsstrategi.
I brevet pegede Finanstilsynet bl.a. på, at der over den seneste 10-årige
periode er sket en betragtelig forskydning af pensionsopsparingsproduk-
terne fra produkter med høje nominelle garantier til produkter uden eller
med begrænset garanti. Fra 2005 til 2014 er produkter med ingen garanti
eller 0 pct. garanti således steget fra 12 pct. til 42 pct. af de samlede livs-
forsikringshensættelser, mens andelen af produkter med garanti over
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om kommentar til artiklen "Kritik af Finanstilsyn: Holder hånden over selskaber" i Økonomisk Ugebrev nr. 14 - 17. april 2016, til erhvervs- og vækstministeren
2/3
4 pct. er faldet fra 57 pct. til 16 pct.
Finanstilsynet understregede i brevet, at produkter uden garantier, hvor
kunden selv bærer investeringsrisikoen, kræver en større eksplicit stilling-
tagen til risikoprofil og investeringsstrategi. Det er i den forbindelse væ-
sentligt at have for øje, at pensionsopsparing basalt set er et spørgsmål
om at udbygge og forsvare indkomststrømme, som den fremtidige pensi-
onist skal leve af. Investeringerne skal være sammensat på en sådan må-
de, at investeringsporteføljens forventede værdi og udvikling er robust
over for fremtidige mulige stress-scenarier i forhold til de finansielle
markeder og samfundsøkonomien og herved understøtter, at kunderne
modtager de ydelser, som de er stillet i udsigt.
Finanstilsynet har i forlængelse heraf bedt virksomhedernes bestyrelser
om at indsende en redegørelse for minimum de tre produkter, som besty-
relsen vurderer som mest væsentlige, repræsentative og kritiske i forhold
til robustheden af investeringsstrategien. Finanstilsynets brev af den 22.
december 2015 er vedlagt som bilag.
Herudover er der ved indsættelsen i 2014 af § 60 a, i lov om finansiel
virksomhed og den i medfør heraf udstedte omvalgsbekendtgørelse (be-
kendtgørelse nr. 796 af 26. juni 2014) gennemført regler, der skal sikre, at
kunder, som tager imod et tilbud om at blive flyttet fra et garanteret pen-
sionsprodukt til et produkt uden garantier, får den økonomiske værdi af
deres garanti overført til det nye produkt.
I tillæg til dette har Finanstilsynet afgjort en række sager omkring selska-
bernes urimelige behandling af kunderne og sager om god skik.
I forhold til det konkrete tilfælde, der nævnes i artiklen i Økonomisk
Ugebrev, med de såkaldte ”tekniske grundlag”, som ikke var lagt ud på
Finanstilsynets hjemmeside, er alle de anmeldte ”tekniske grundlag” nu
offentligt tilgængelige på hjemmesiden.
I artiklen kritiseres Finanstilsynet for ikke at handle, når kunder klager til
tilsynet. Det er i den forbindelse vigtigt at understrege, at der på forbru-
gerområdet er en arbejdsdeling mellem Finanstilsynet, Forbrugerom-
budsmanden og de finansielle ankenævn. Finanstilsynet skal sikre, at de
finansielle virksomheder overholder reglerne om god skik og generelt
giver deres kunder den information og rådgivning, som de har krav på.
Hvis en virksomhed ikke følger reglerne, kan tilsynet påtale, at dette ikke
er sket og påbyde virksomheden at ændre adfærd. Finanstilsynet kan der-
imod ikke pålægge virksomheden at udbetale erstatning eller tilbagebeta-
le penge til sine kunder.
Her kan Finanstilsynet i stedet informere Forbrugerbudsmanden, som så
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om kommentar til artiklen "Kritik af Finanstilsyn: Holder hånden over selskaber" i Økonomisk Ugebrev nr. 14 - 17. april 2016, til erhvervs- og vækstministeren
3/3
har mulighed for at anlægge en sag på vegne af de berørte kunder. Kun-
derne vil ligeledes kunne gå til et ankenævn. I sager, hvor Finanstilsynet
har fastslået, at en finansiel virksomhed ikke har fulgt god skik reglerne,
vil det styrke kundernes muligheder for at få gennemført et civilretligt
krav.”
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen