Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1677415_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
17. oktober 2016
Endelig besvarelse af spørgsmål 190 alm. del stillet af udvalget den
14. april 2016.
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for indholdet af samt konsekvenser og effekter
af det i Børsen den 13. april 2016 omtalte forslag fra regeringen om at
lempe reglerne for pensionsopsparernes investeringer i unoterede aktier,
herunder bl.a. de
a) potentielle risikomæssige aspekter for pensionsopsparernes formue
b) samfundsmæssige aspekter
c) skattemæssige aspekter.
Der henvises til artiklerne: ”Privates pensioner skal sparke liv i
virksomheder” og ”Troels Lund vil slippe pensionsmidler fri”.
Svar:
Der foreligger ikke i de artikler, der refereres til i spørgsmålet, et forslag
fra regeringen om at lempe reglerne for pensionsopsparernes investerin-
ger i unoterede aktier.
Regeringen har imidlertid med udspillet ”Et stærkere Danmark - Vækst
2016” foreslået en justering af mulighederne for investering af privatad-
ministreret pension i unoterede aktier. Fremover vil kun pensioner, der er
skattepligtige på udbetalingstidspunktet, kunne investeres i unoterede
aktier. Til gengæld justeres grænserne således, at:
- Grænsen for hvor meget private pensionsopsparere mindst skal
investere i ét selskab nedsættes fra 100.000 kr. til 50.000 kr.
- Andelen af pensionsopsparinger under 2 mio. kr., der kan investe-
res i unoterede aktier, forhøjes fra 20 pct. til 25 pct.
- For den del af opsparingen, der ligger over 2 mio. kr., fjernes be-
grænsninger for, hvor meget der kan investeres i unoterede aktier.
Der er i besvarelsen taget udgangspunkt i dette forslag.
For så vidt angår delspørgsmål a) og c) henvises til svaret på spørgsmål
193.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om ministeren vil redegøre for indholdet af samt konsekvenser og effekter af det i Børsen den 13. april 2016 omtalte forslag fra regeringen om at lempe reglerne for pensionsopsparernes investeringer i unoterede aktier, til erhvervs- og vækstministeren
2/3
For så vidt angår spørgsmål b) har jeg forelagt spørgsmålet for Finansmi-
nisteren, der har oplyst følgende:
”En lempelse af de gældende begrænsninger på placeringen af opsparede
midler er som udgangspunkt samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt, så-
fremt et friere porteføljevalg resulterer i en mere optimal risikoprofil for
den enkelte opsparer, for det offentlige (som er ”medinvestor” ved an-
bringelse af ubeskattede pensionsmidler) og for samfundet som helhed.
Denne vurdering afhænger imidlertid dels af nogle forudsætninger om
den enkeltes porteføljevalg, dels af forudsætninger om, hvordan pen-
sionsopsparernes porteføljevalg påvirker de samlede investeringer i øko-
nomien.
I den følgende vurdering lægges til grund, at der generelt er større risiko
og mindre likviditet forbundet med unoterede aktier end fx noterede akti-
er, samt at dette hænger sammen med et højere forventet afkast som kom-
pensation herfor. Der lægges ligeledes til grund, at der generelt er min-
dre gennemsigtighed om prisfastsættelsen på unoterede aktier, da sådan-
ne aktier ikke er optaget til handel på et reguleret marked og derfor ikke
omfattet af reglerne for børsnoterede selskaber. Endelig lægges der til
grund, at de nuværende værnsregler, der skal sikre mod, at investeringer
i unoterede aktier resulterer i, at pensionsopsparerne trækker værdier ud
af pensionsopsparingen i utide og uden beskatning, eller at der drives
virksomhed fra pensionsdepotet, opretholdes, jf. også svar på spm. 193.
Hvis den enkelte pensionsopsparer i højere grad investerer i unoterede
aktier, vil dette indebære et højere forventet afkast, men også øget risiko
for den enkelte. Det taler for, at der fortsat bør være visse rammer for
mulighederne for at investere pensionsopsparing i unoterede aktier, sær-
ligt hvis der er tale om mindre pensionsformuer. På den måde fastholdes
en del af opsparingen i mindre risikofyldte aktiver, og der sikres en vis
forsørgelse i alderdommen.
Det offentlige er (umælende) ”medinvestor” i fradragsberettiget pensi-
onsopsparing som følge af udskudt beskatning, og afkastet har direkte
betydning for, hvor meget pensionsopspareren vil modtage i offentlige
ydelser, når opsparingen kommer til udbetaling. Nogle opsparere kan
være i en situation, hvor den effektive skat (indkomstskat og aftrapning af
offentlige ydelser) af udbetalingerne fra pensionsopsparingen aftager
med udbetalingernes størrelse. I dette tilfælde vil opspareren typisk vælge
en mere risikofyldt portefølje end i tilfældet, hvor han bærer samme andel
af gevinster og af tab.
Et højere forventet afkast på pensionsporteføljen – og deraf afledte højere
gennemsnitlige effektive skatteindtægter (skat og aftrapning) – vil isoleret
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om ministeren vil redegøre for indholdet af samt konsekvenser og effekter af det i Børsen den 13. april 2016 omtalte forslag fra regeringen om at lempe reglerne for pensionsopsparernes investeringer i unoterede aktier, til erhvervs- og vækstministeren
3/3
set være en gevinst for det offentlige. Hvis der samlet set skal være tale
om en gevinst for det offentlige i form af højere skatteindtægter, forudsæt-
ter det, at de unoterede aktier, som pensionsmidlerne investeres i, ikke
alternativt ville være placeret i en hårdere beskattet opsparingsform.
En lempelse af reglerne for investering af privatadministerede pensions-
midler i unoterede aktier kan potentielt tilvejebringe mere kapital til min-
dre virksomheder, der i udgangspunktet har svært ved at skaffe tilstrække-
lig kapital til rentable investeringer, hvilket kan bidrage til en forøgelse
af investeringsomfanget og aktiviteten i økonomien. Det forudsætter dog,
at personer med private pensionsmidler er bedre informerede for så vidt
angår afkastpotentiale og risiko forbundet med unoterede aktier eller blot
er mere tilbøjelige til at investere i disse end andre potentielle investo-
rer.”
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen