Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1617639_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
6. april 2016
Besvarelse af spørgsmål 175 alm. del stillet af udvalget den 17. marts
2016 efter ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU) Laura Lindahl
(LA).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, om det faktum, at der også er ikke-danske
virksomheder, der driver ældrepleje i Danmark, og der dermed eksisterer
en grænseoverskridende interesse i at levere ældreplejeydelser,
nødvendiggør et åbent udbud efter EU-reglerne?
Svar:
En offentlig myndighed kan vælge at indgå en aftale med en privat
virksomhed omkring levering af eksempelvis ældreplejeydelser. Ydelsen
skal udbydes i konkurrence efter udbudsloven, hvis der indgås en aftale
mellem en ordregiver og en økonomisk aktør samtidig med, at den
aktuelle anskaffelse overstiger tærskelværdien i udbudsloven.
Opgavens art og forventede værdi er afgørende for, hvilke regler og
dermed hvordan en opgave skal udbydes. En opgave skal derfor først
kategoriseres i forhold til, om der er tale om en vare/tjenesteydelse, eller
om der er tale om en opgave omfattet reglerne om indkøb af sociale og
andre specifikke tjenesteydelser omfattet af udbudslovens afsnit III –
også kaldet light-regimet. Derefter skal opgavens forventede værdi
vurderes.
Tærskelværdien for kommuners indkøb af varer og tjenesteydelser er
1.558.409 kr. Overstiger en opgaves værdi denne tærskelværdi, skal
opgaven udbydes som et EU-udbud efter reglerne i udbudslovens afsnit
II.
Tærskelværdien for de ydelser, der er omfattet af light regimet - de
særlige regler om indkøb af sociale og andre specifikke tjenesteydelser -
er 5.592.375 kr. Overstiger en opgaves værdi denne tærskelværdi, skal
opgaven udbydes efter reglerne i udbudslovens afsnit III.
Er en opgaves værdi under disse tærskelværdier på henholdsvis 1.558.409
kr. for kommuners indkøb af varer og tjenesteydelser og 5.592.375 kr. for
ydelser, der er omfattet af de særlige regler om indkøb af sociale og andre
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm., om det er nødvendigt med et åbent udbud i ældreplejeydelser efter EU-reglerne, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
specifikke tjenesteydelser, skal den offentlige myndighed foretage en
konkret vurdering af, om opgaven har en klar grænseoverskridende
interesse.
En kontrakt har en klar grænseoverskridende interesse, hvis ordregiver
vurderer, at en virksomhed, som er etableret i en anden medlemsstat, kan
være interesseret i at byde på en kontrakt. Vurderingen vedrører alene,
om en virksomhed i en anden medlemsstat kan have interesse i
kontrakten og ikke, om kontrakten kan have interesse for en udenlandsk
virksomhed, der allerede driver virksomhed i Danmark.
Ved vurderingen skal der lægges vægt på kontraktens genstand,
kontraktens værdi, varigheden af kontrakten, det geografiske sted, hvor
kontrakten skal udføres, forholdene i den pågældende branche, herunder
markedets størrelse, struktur og handelspraksis. Andre elementer kan
også have betydning i den konkrete vurdering.
Der er tale om en samlet vurdering, hvor alle forholdene indgår.
Ordregiver kan derfor ikke nøjes med at forholde sig til fx forholdene i
den pågældende branche ved vurderingen af, om der eksisterer klar
grænseoverskridende interesse.
Vurderer den ordregivende myndighed, at opgaven har en klar
grænseoverskridende interesse, skal opgaven udbydes efter reglerne i
udbudslovens afsnit IV, som bl.a. indebærer en annoncering på
www.udbud.dk.
Vurderer den ordregivende myndighed derimod, at opgaven ikke har en
klar grænseoverskridende interesse, er den ordregivende myndighed
underlagt de forvaltningsretlige principper og skal sikre, at aftalen indgås
på markedsmæssige vilkår. Disse regler er indeholdt i udbudslovens
afsnit V.
Såfremt en ordregiver vurderer, at kriterierne for anvendelse af in-house
reglerne er opfyldt, er der ikke udbudspligt. In-house, også kaldt
ordregiverinterne aftaler, er reguleret i §§ 12-16 i udbudsloven. Jeg kan i
den forbindelse henvise til besvarelse af spg. 173 alm. del af samme
spørger.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen