MINISTEREN
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
11. april 2016
2016-1982
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget har i brev af 15. marts 2016 stillet mig
følgende spørgsmål (ERU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 171:
Ministeren bedes kommentere materialet fra Komiteen 3. Limfjordsforbindel-
se.nu vedrørende deres foretræde for udvalget den 17/3 om vækst i de maritime
erhverv og i de nordjyske havne, jf. ERU alm. del – bilag 209.
Svar:
I regeringen ønsker vi vækst i hele Danmark og en effektiv infrastruktur i ba-
lance. God infrastruktur er et vigtigt instrument til at skabe og sikre vækst.
Hvad angår en 3. Limfjordsforbindelse færdiggjorde Vejdirektoratet i 2011 en
VVM-undersøgelse af tre forslag, hvor Egholmlinjen blev indstillet som den
mest rentable. Det samlede anlægsbudget for den er beregnet til 6,7 mia. kr. I
Trafikaftale 2014 - udmøntning af disponible midler i Infrastrukturfonden
af
24. juni 2014 blev forligspartierne (S, RV, V, DF, LA og K) enige om, at linjefø-
ringen skulle fastlægges i Egholmlinjen. Der er ikke truffet politisk aftale om at
gennemføre anlægsprojektet.
Som bekendt står vi i øjeblikket i en situation, hvor niveauet for de offentlige
investeringer er væsentligt højere frem mod 2020, end der er råd til. Den ud-
fordring skal vi have håndteret, inden vi kan sætte gang i nye infrastrukturpro-
jekter.
Jeg har bedt Vejdirektoratet om deres faglige vurdering af de trafikale forhold,
som nævnes i materialet fra Komiteen for en 3. Limfjordsforbindelse. De har
oplyst følgende:
”I komiteens materiale er det anført, at hverdagsdøgntrafikken på E45 gen-
nem Limfjordstunnelen var knap 78.000 biler pr. døgn i 2015, og at tunnelens
kapacitetsgrænse ligger på ca. 80.000 biler pr. døgn. Vejdirektoratet oplyser,
at hverdagsdøgntrafikken i 2015 var ca. 77.700 biler pr. døgn og at tunnelens
kapacitetsgrænse vurderes at være ca. 86.000 biler pr. hverdagsdøgn, hvis
den nuværende døgnfordeling fortsætter uændret.