Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
25. november 2015
ERHVERVS- OG
Besvarelse af spørgsmål 15 alm. del stillet af udvalget den 30. oktober
2015 efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for reglerne for erhvervsdrivendes mængdera-
batter ved salg til forbrugere, herunder bedes specifikt oplyst, om forbru-
gerene har krav på den billigere stykpris på alle styks ved køb af flere
styks end mængderabatten foreskriver. Dvs., om forbrugeren f.eks. også
har krav på den billigere stykpris for den fjerde liter mælk ved tilbuddet
”3 mælk for 20 kr.”, hvor normalprisen for en liter mælk er 10 kr.
Svar:
Mængderabatter er ikke nævnt eksplicit i markedsføringsloven, men er
omfattet af markedsføringslovens bestemmelser om god skik og forbud
mod at vildlede forbrugerne. På baggrund af bl.a. disse bestemmelser har
Forbrugerombudsmanden efter forhandling med en bred kreds af interes-
senter udstedt retningslinjer for prismarkedsføring af 1. juli 2013, der
præciserer reglerne for markedsføring med prisoplysninger.
Det fremgår af retningslinjerne, at mængderabat betyder, at man opnår en
prisbesparelse, hvis man køber flere styk af den samme vare.
Giver en erhvervsdrivende en mængderabat, hvor besparelsen er angivet i
forhold til normalprisen pr. styk, så skal normalprisen være den pris, som
den pågældende vare har været solgt til i mindst 6 sammenhængende uger
forud for annonceringstidspunktet. Ved dagligvarer og sæsonvarer skal
der være tale om mindst 4 sammenhængende uger.
Mængderabatter er baseret på, at man køber et bestemt antal af den på-
gældende vare. I det eksempel, der er nævnt i spørgsmålet kan man få tre
liter mælk til en særlig tilbudspris. Hvis man køber fire liter mælk, køber
man principielt de tre liter mælk til tilbudspris og den fjerde liter til nor-
malpris.
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.evm.dk