Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1610386_0001.png
Talepapir
Samråd i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 25. februar
2016 om udflytning af statslige arbejdspladser
24. februar 2016
Det talte ord gælder.
Samrådsspørgsmål U:
I forlængelse af de seneste oplysninger, der er kommet frem om udgif-
terne og omkostningerne ved den planlagte flytning af NaturErhverv-
styrelsen, bedes ministrene i et kommende samråd redegøre for de
oplysninger, der har ligget til grund for beregningerne af udgifterne
forbundet med regeringens plan om udflytning af statslige arbejds-
pladser.
Samrådsspørgsmål V:
I et kommende samråd bedes ministrene redegøre for de drøftelser og
den korrespondance, der har været mellem ministerierne om faglige
vurderinger og økonomiske beregninger i forhold til regeringens plan
om udflytning af statslige arbejdspladser, og herunder for eventuelle
indsigelser eller advarsler, som måtte være kommet frem undervejs.
Samrådsspørgsmål W:
I et kommende samråd bedes ministrene redegøre for eventuelle for-
skelle i de fremkomne vurderinger af udgifterne forbundet med rege-
ringens plan om udflytning af statslige arbejdspladser, og forklare bag-
grunden for de forskellige vurderinger. Herunder bedes ministrene
forholde sig til de oplysninger, der fremgår af de to artikler i Politikken
fra 23. december 2015 – ”Derfor er det dyrt at flytte staten” og ”Ud-
flytning kan koste milliarder”, hvori der omtales et notat fra Moderni-
seringsstyrelsen om de forventede omkostninger.
Samrådsspørgsmål X:
I et kommende samråd bedes ministeren redegøre for regeringens nye
konsoliderede beregninger af udgifterne forbundet med udflytning af
statslige arbejdspladser og herunder for regeringens skøn over de sam-
lede udgifter.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra samrådet den 25/2-16 om udflytning af statslige arbejdspladser, til finansministeren
Side 2 af 11
Talepapir
[ERHVERVS- OG VÆKSTMINISTEREN INDLEDER]
Som bekendt offentliggjorde regeringen for knap fem måneder
siden beslutningen om at flytte knap 4.000 statslige arbejdspladser
fra hovedstaden til andre dele af landet.
Det gjorde vi, fordi vi har truffet det politiske valg, at vi ønsker, at
de statslige arbejdspladser skal være fordelt i hele landet og være
tættere på borgerne.
I forlængelse af regeringens udspil har de enkelte ministerier udar-
bejdet implementeringsplaner, og vi har i denne uge fremlagt op-
lysningerne om hvordan implementeringsplanerne overordnet ser
ud. Heriblandt bl.a. konsoliderede beregninger for omkostninger-
ne, som udvalget også har spurgt til i et af dagens samrådsspørgs-
mål.
Finansministeren og jeg vil besvare de fire samrådsspørgsmål sam-
let startende med samrådsspørgsmål V om drøftelser mellem mini-
sterierne, herefter de to samrådsspørgsmål om tidligere vurderinger
af udgifter ved udflytningen for så at slutte af med besvarelse af
spørgsmålet om skøn over de samlede udgifter.
Jeg vil give ordet til Finansministeren, som vil bevare spørgsmål V,
U og W, hvorefter jeg vil slutte af med besvarelse af spørgsmål X.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra samrådet den 25/2-16 om udflytning af statslige arbejdspladser, til finansministeren
Side 3 af 11
[FINANSMINISTEREN: SAMRÅDSSPØRGSMÅL V]
Jeg vil starte med at svare på samrådsspørgsmål V, der handler om
de drøftelser der har været mellem ministerierne i forhold til rege-
ringens plan om udflytningen af statslige arbejdspladser.
Beslutningen om at udflytte statslige arbejdspladser er en politisk
beslutning truffet af regeringen.
Som jeg tidligere har haft lejlighed til at redegøre for i mit svar på
udvalgsspørgsmål 78 (ERU alm. del spm. 78), anmodede Finans-
ministeriet i forbindelse med påbegyndelsen af arbejdet med ud-
flytning af statslige arbejdspladser ministerierne om at foretage en
gennemgang af deres respektive områder.
Gennemgangen fokuserede bl.a. på enhedernes geografiske belig-
genhed samt opgaveportefølje. Derudover blev ministerierne bl.a.
bedt om at vurdere om ministerområdets underliggende institutio-
ner kunne udflyttes helt, delvist eller forskydes til allerede eksiste-
rende decentrale lokationer.
Ministerierne har meldt ind af flere omgange og i løbende dialog
med Finansministeriet.
Den endelige beslutning om udflytning af statslige arbejdspladser
er en samlet regeringsbeslutning og den står hele regeringen selv-
følgelig bag.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra samrådet den 25/2-16 om udflytning af statslige arbejdspladser, til finansministeren
Side 4 af 11
[FINANSMINISTEREN: SAMRÅDSSPØRGSMÅL U OG W]
Jeg vil nu gå til samrådsspørgsmål U og W, der begge handler om
de vurderinger af omkostninger, der blev foretaget forud for rege-
ringens beslutning om at flytte statslige arbejdspladser. Jeg vil be-
svare samrådsspørgsmål U og W samlet.
Som jeg har haft lejlighed til at orientere om på et tidligere samråd,
blev der set på omkostningselementer ved udflytning af statslige
arbejdspladser forud for, at regeringen offentliggjorde sin beslut-
ning den 1. oktober 2015.
Der blev blandt andet set på erfaringer med tidligere udflytninger i
Danmark og udlandet for at få et billede af, hvilke typer omkost-
ninger der kan være forbundet med at flytte statslige arbejdsplad-
ser.
Der har ikke tidligere været nogen udflytning i Danmark i samme
størrelsesorden, som den udflytning vi nu står overfor.
Flytningen af Sikkerhedsstyrelsen til Esbjerg bliver til tider frem-
hævet som eksempel på, hvad det koster at foretage en udflytning i
Danmark.
I forbindelse med etableringen af Sikkerhedsstyrelsen i Esbjerg i
2004 blev der afsat en reserve på 40 mio. kroner til flytningen. Det
svarer til ca. 500.000 kroner per arbejdsplads.
Men som det fremgår af svaret til udvalget for Landdistrikter og
Øers spørgsmål 38 (ULØ alm. del spm. 38) har Erhvervs- og
Vækstministeriet nu skønnet, at den direkte udflytningsudgift lan-
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra samrådet den 25/2-16 om udflytning af statslige arbejdspladser, til finansministeren
Side 5 af 11
dede på ca. 17 mio. kroner (i 2015-priser). Det svarer til en gen-
nemsnitspris på ca. 225.000 kroner per arbejdsplads. Altså under
det halve af, hvad der var budgetteret med.
På grund af de begrænsede erfaringer med udflytninger i Danmark
blev der også set på erfaringer fra udlandet.
Udgifterne ved tidligere flytninger i Norge og Sverige har typisk
været mere end en halv million kroner per arbejdsplads. I nogle til-
fælde noget mere.
Det er dog ikke ensbetydende med, at det samme gør sig gældende
i Danmark.
Der kan være store forskelle mellem landene. Fx er der større geo-
grafiske afstande i Norge og Sverige, end vi kender det i Danmark.
På baggrund af erfaringerne fik vi et billede af, hvad der tidligere
har haft betydning for omkostningerne, når statslige arbejdspladser
flytter.
Det kan eksempelvis have betydning, hvilke medarbejdergrupper
der arbejder på institutionen, hvor mange medarbejdere der flytter
med og afstanden mellem institutionens oprindelige beliggenhed
og den nye beliggenhed.
I den forbindelse blev der identificeret væsentlige omkostnings-
elementer vedrørende personalerelaterede udgifter samt flytte- og
etableringsomkostninger.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra samrådet den 25/2-16 om udflytning af statslige arbejdspladser, til finansministeren
Side 6 af 11
Der blev samtidig foretaget skønsmæssige vurderinger af disse
omkostningselementer ud fra nogle gennemsnitsbetragtninger.
Som jeg tidligere har haft lejlighed til at redegøre for på et tidligere
samråd og i mit svar på Udvalget for Landdistrikter og Øers
spørgsmål 47 (ULØ alm. del spm. 47), var det samlede skøn i om-
egnen af 250.000 kroner per medarbejder.
Hertil kom udgifter til eventuelle yderligere personalepolitiske til-
tag, som den enkelte institution kan vælge at gøre brug af. Det
blev med betydelig usikkerhed skønnet at udgøre op til 190.000
kroner per medarbejder.
Disse tal er dog behæftet med væsentlig usikkerhed.
Lad mig dog understrege, at disse tal
ikke
var udtryk for et skøn
over omkostninger per årsværk ved udflytning af de statslige ar-
bejdspladser, der indgår i ”Bedre balance – statslige arbejdspladser
tættere på borgere og virksomheder”.
De nævnte beløb skal således i højere grad ses som regneeksempler
og indikationer på størrelsesordenen på hhv. flytteomkostninger og
personalepolitiske udgifter.
Det skyldes blandt andet, at de faktiske omkostninger til flytnin-
gerne i høj grad vil afhænge af implementeringen i de konkrete in-
stitutioner.
Omkostningerne vil derfor variere meget fra institution til instituti-
on.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra samrådet den 25/2-16 om udflytning af statslige arbejdspladser, til finansministeren
Side 7 af 11
Omkostningerne afhænger for eksempel af, hvor institutionen flyt-
ter hen, hvilke lokaler institutionen flytter til, hvor mange medar-
bejdere der flytter med og muligheden for at rekruttere nye medar-
bejdere.
Konkrete beregninger og skøn over omkostningerne forudsætter
derfor en viden om en række konkrete forhold i de enkelte institu-
tioner som ikke kendes før udflytningen planlægges nærmere og
implementeres i de enkelte institutioner.
Jeg vil nu give ordet til erhvervs- og vækstministeren, som vil be-
svare spørgsmål X.
[ERHVERVS- OG VÆKSTMINISTEREN: SAMRÅDSSPØRGS-
MÅL X]
Jeg vil afslutningsvis vende mig mod spørgsmål X, der handler om
regeringens nye skøn for de samlede udgifter til udflytningen.
Alle ministerier har nu udarbejdet implementeringsplaner for deres
respektive områder og har indmeldt konsoliderede tal til Finansmi-
nisteriet.
Samlet set skønner ministerierne midlertidige udgifter for knap 1
mia. kr. i forbindelse med udflytningen.
Omkostningerne er således ca. 250.000 kr. pr. arbejdsplads.
Dette svarer til omkostningerne man havde til udflytning og etable-
ringen af Sikkerhedsstyrelsen i midten af 00’erne.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra samrådet den 25/2-16 om udflytning af statslige arbejdspladser, til finansministeren
Side 8 af 11
Det er klart, at 1 mia. kr. er ganske mange penge. Man skal dog
holde sig for øje, at alle udgifter afholdes nu, mens der er nogle po-
tentielle besparelser som på langt sigt kan reducere den samlede
regning.
Fx udnytter vi nogle statslige bygninger, som i dag står tomme, li-
gesom der generelt er billigere husleje på erhvervslejemål i provin-
sen.
Vi kan dog endnu ikke sige noget om størrelsen af disse mulige
økonomiske fordele ved udflytningen.
Ministerierne forventer, at størstedelen af de midlertidige udgifter –
som ventet – ligger i 2016 og 2017.
Hertil kommer udgifter forbundet med udflytning af Udlændinge-
styrelsen, hvor der stadig overvejes forskellige lokaliteter i Næst-
ved.
Flere ministerier har også annonceret visse permanente merudgif-
ter. Dette skyldes bl.a. tilfælde, hvor eksisterende styrelser deles i
to.
Der er selvfølgelig forskel på ministeriernes udgifter per årsværk.
Der kan være mange grunde til at det varierer.
Et projekt så ambitiøst som denne udflytning kræver, at de ansvar-
lige ledere og ministerier træffer en række valg for, hvordan man
bedst håndterer udflytningen i deres respektive institutioner. De
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra samrådet den 25/2-16 om udflytning af statslige arbejdspladser, til finansministeren
1610386_0009.png
Side 9 af 11
indmeldte omkostninger afspejler således ministeriernes bedste
skøn for udgifter til udflytning på de pågældende områder.
Vi kan ikke fra centralt politisk hold diktere hvordan eller hvor dyrt
udflytningerne skal gennemføres.
Når det er sagt, kan der opstå problemer henad vejen, der medfø-
rer behov for merudgifter. Der er stadig mange ubekendte fakto-
rer.
Nogle bygninger kan vise sige at blive dyrere end forventet, lige-
som der endnu ikke er klarhed over, hvor mange medarbejdere der
flytter med deres arbejdsplads.
Det er rigtigt, at ministerierne selv – som forventet og som tidlige-
re udmeldt – finansierer en del af udgifterne til udflytningen inden
for egne rammer.
Det har de gode muligheder for. Og samlet set mener jeg det er
fuldt forsvarligt.
For det første er merudgifterne fordelt over flere år. De største
udgifter ventes at falde i 2016. Intet ministerium skal finde mere
end ca. 30 mio. kr. i 2016.
Det skal ses i sammenhæng med de samlede statslige lønudgifter
på ca. 39 mia. kr.
For det andet har ministerierne brugt i størrelsesordenen 4 mia. kr.
om året mindre end bevilliget i hvert af de seneste år. Disse min-
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra samrådet den 25/2-16 om udflytning af statslige arbejdspladser, til finansministeren
1610386_0010.png
Side 10 af 11
dreforbrug kan i nogen grad anvendes til at dække udflytningsom-
kostningerne.
For det tredje er det ikke nødvendigvis den enkelte udflyttede insti-
tution, der kommer til at bære den samlede rudgift. Det er det sam-
lede ministerie, der skal prioritere midler til udflytningen inden for
sit område. Modellen sikrer, at ministerierne fortsat har et incita-
ment til at udvise skyldige økonomiske hensyn.
Medfinansiering for 2017 og frem vil blive indbudgetteret på fi-
nanslovsforslaget for 2017.
[ERHVERVS- OG VÆKSTMINISTEREN: AFSLUTNING]
Som jeg tidligere har nævnt, er det komplekst at flytte så mange
arbejdspladser, så det vil nok ikke ske helt uden bump.
Der forestår derfor stadig et stort stykke arbejde og det kommer til
at tage tid før alt er helt på plads i alle institutioner.
Jeg vil dog sige, at jeg helt grundlæggende er tryg ved, at de enkelte
ministre og ministerier gennemfører implementeringen på en hen-
sigtsmæssig måde.
Regeringen vil løbende følge op på udflytningen.
Afslutningsvis vil jeg igen fremhæve, at det er en politisk beslut-
ning at udflytte statslige arbejdspladser. Det koster penge at flytte
et historisk stort antal arbejdspladser.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra samrådet den 25/2-16 om udflytning af statslige arbejdspladser, til finansministeren
Side 11 af 11
Jeg kan dog med glæde konstatere, at det heldigvis ikke ser ud til at
blive så dyrt, som de 2-4 mia. kr., der har været fremme i pressen.
Den skønnede pris på �½-1 mio. kr. pr. udflyttet arbejdsplads har
derfor heller ikke vist sig at holde stik.
Udflytning af statslige arbejdspladser forventes altså kun at koste
ca. ¼ mio. kr. pr. udflyttet arbejdsplads.