Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1606204_0001.png
MINISTEREN
Erhvervs-, Vækst og Eksportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. marts 2016
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Erhvervs-, Vækst og Eksportudvalget har i brev af 12. februar 2016 stillet mig
følgende spørgsmål (ERU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Morten Bødskov (S).
Spørgsmål nr. 132:
Vil ministeren redegøre for reglerne i bygningsreglementet om energioptime-
ring ved renovering af ældre boliger og herunder oplyse, hvilke sanktions- og
klagemuligheder der gælder, hvis en udbuds-/hvervgiver accepterer tilbud, som
ikke lever op til reglerne i bygningsreglementet om energioptimering ved reno-
vering af ældre byggerier?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik- og Byggestyrelsen, der oplyser følgen-
de, som jeg kan henholde mig til:
”Energikravene ved ombygning/renovering af bygninger fremgår af bygnings-
reglementet. Energikravene i bygningsreglementet er fastlagt ud fra EU-
direktiv 2010/31/EU af 19. maj 2010 om bygningers energimæssige ydeevne.
Bygningsreglementet skelner mellem forskellige renoveringsarbejder og define-
rer, hvilke typer arbejder der udløser krav om overholdelse af energikrav. Re-
parationer dækker over mindre ændringer som for eksempel udskiftning af
enkelte tagplader eller tagsten, pudsning af en facade mv. Disse arbejder udlø-
ser ikke krav om opfyldelse af energikrav.
Ombygning forstås som den situation, hvor en bygningsdel renoveres eller byg-
ges om, for eksempel når en tagbeklædning skiftes. Ombygning udløser krav
om at foretage efterisolering, hvis det er rentabelt. Bygningsreglementet defi-
nerer et arbejde som rentabelt, når omkostningerne ved arbejdet er tjent ind
ved de løbende energibesparelser inden for 75 pct. af den forventede levetid for
bygningsdelen.
Udskiftning forstås som den situation, hvor hele bygningsdelen udskiftes. Det
kan for eksempel være en hel tagkonstruktion inklusive tagdækning, spær, iso-
lering og loft, eller det kan være enkelte komponenter, der udskiftes som for
eksempel vinduer eller en kedel. Ved udskiftning skal konstruktionen eller
komponenten leve op til kravene til varmetab og installationer i BR15.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om ministeren vil redegøre for reglerne i bygningsreglementet om energioptimering ved renovering af ældre boliger, til transport- og bygningsministeren
1606204_0002.png
Med BR15 indføres desuden renoveringsklasser som et alternativ til de oven-
nævnte krav. Hvis man overholder en renoveringsklasse, er man fritaget for
kravene ved ombygning af bygningsdele. I stedet skal man bl.a. leve op til en
energiramme, som beregnes på samme måde som for nye bygninger og er en
beregning af bygningens samlede energimæssige ydeevne. Denne løsning er
primært tiltænkt større renoveringer af bygninger, hvor der er mange byg-
ningsdele, der undergår renovering.
Det er bygningsejeren, der har ansvaret for, at en bygning er lovlig. Der er ikke
efter byggeloven særlige sanktions- eller klagemuligheder, hvis en udbudsgiver
accepterer et tilbud, der ikke lever op til reglerne i bygningsreglementet.
Byggearbejder, der er omfattet af byggeloven, må ikke påbegyndes uden ansøg-
ning om byggetilladelse ved bygningsmyndigheden. Det er kommunalbestyrel-
sen, der er bygningsmyndighed, og som derfor træffer afgørelse i den enkelte
sag. Får en bygherre en byggetilladelse, og opføres byggeriet ikke i overens-
stemmelse med bygningsreglementet eller de betingelser, der følger af tilladel-
sen, er der tale om et ulovligt forhold.
Bliver kommunen opmærksom på, at der foreligger et ulovligt forhold ved et
byggearbejde eller en bygning, skal kommunen søge forholdet lovliggjort, med
mindre forholdet er af ganske underordnet karakter.
Kommunen kan udstede et påbud til bygningsejeren om at lovliggøre et ulovligt
forhold efter byggeloven eller bygningsreglementet. Hvis et påbud om lovliggø-
relse af et ulovligt forhold ikke efterkommes, kan dette straffes med bøde efter
politianmeldelse.
Afgørelser truffet i medfør af byggeloven kan påklages til statsforvaltningen.
Det er domstolene, der foretager den endelige fortolkning af loven.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt