Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1608102_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
7. marts 2016
Besvarelse af spørgsmål 116 alm. del stillet af udvalget den 9. februar
2016.
Spørgsmål:
Vil ministeren sikre, at prissammenligningsportaler på det finansielle om-
råde (bank, realkredit, forsikring) som øger gennemsigtigheden for forbru-
geren og øger konkurrencen på markedet, ikke forskelsbehandles i den fi-
nansielle regulerings forstand - herunder i relation til reguleringens formid-
lings- og markedsføringsbegreb - uanset om prissammenligningsportalerne
etableres eller udbydes af brancheorganisationer, statslige organer eller pri-
vate erhvervsmæssige virksomheder, således at alle finansielle prissam-
menligningsportaler underlægges samme regler og vilkår, og således at
visse særlige prisportaler ikke undtages reguleringen for derved at opnå en
særlig konkurrencefordel på private erhvervsvirksomheders bekostning til
skade for forbrugeren og samfundet.
Svar:
Prissammenligningsportaler kan medvirke til at fremme gennemsigtighe-
den og konkurrencen på det finansielle område, og give forbrugerne mu-
lighed for at træffe et valg på et oplyst grundlag, hvis forbrugeren vel og
mærke kan have tillid til den information, som en prissammenligningspor-
tal leverer.
Det ligger mig på sinde, at der er et marked for kommercielle prissammen-
ligningsportaler, men jeg er ligeledes opmærksom på, at de kommercielle
prissammenligningsportaler drives som erhvervsmæssige virksomheder
med økonomisk gevinst for øje. Det vil kunne indebære en interessekon-
flikt og dermed bringe forbrugerens interesser i fare f.eks., hvis en kom-
merciel prissammenligningsportal udøver formidlingsaktiviteter og mod-
tager betalinger fra udbyderne af de produkter, der sammenlignes på por-
talen.
I det omfang en prissammenligningsportal udøver erhvervsmæssige for-
midlingsaktiviteter af henholdsvis forsikringer og boligkredit, vil den blive
omfattet af den gældende lov om forsikringsformidling eller lov om finan-
sielle rådgivere og boligkreditformidlere. Portalen vil dermed skulle have
en tilladelse af Finanstilsynet efter disse regler som forsikringsformidler
eller boligkreditformidler.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om ministeren mener, at det er muligt at opretholde eller fremme markedet for såvel kommercielle og ikke-kommercielle prissammenligningsportaler på det finansielle område til gavn for prisgennemsigtigheden for forbrugerne og samfundet, hvis disse finansielle prisportaler underlægges krav om finansiel tilladelse, underlægges den finansielle tilsynsregulering og/eller omfattes af markedsføringsreguleringens prisoplysningsregler, til erhvervs- og vækstministeren
1608102_0002.png
2/3
Definitionen af formidlingsaktiviteter i dansk ret, der kræver tilladelse, er
fastlagt på baggrund af en direktivnær gennemførelse af direktiver om for-
sikringsformidling og boligkreditdirektivet. Reglerne er indført for at va-
retage forbrugerhensyn og sikre tilliden til formidlere af henholdsvis for-
sikringer og boligkredit generelt. Direktiverne og de danske regler omfatter
derfor kun erhvervsmæssige formidlingsaktiviteter.
Jeg ser generelt ikke det samme behov for at regulere prissammenlignings-
portaler, som ikke opererer på et erhvervsmæssigt grundlag. De ikke-kom-
mercielle prissammenligningsportaler som oprettes af en brancheforening
eller et statsligt organ, har ikke den samme indbyggede interessekonflikt,
som de kommercielle prissammenligningsportaler. Såfremt direktivet om
forsikringsformidling og boligkreditdirektivet tillige skulle omfatte ikke-
kommercielle prissammenligningsportalers evt. formidlingsaktiviteter, vil
det i tillæg være en overimplementering.
Jeg kan oplyse, at markedsføringslovens regler finder anvendelse, såfremt
en prissammenligningsportal foretager en handling i erhvervsøjemed. Mar-
kedsføringslovens § 14 a, stk. 1-3, indeholder en række oplysningskrav,
som en prisoplysningsportal vil skulle give, hvis den pågældende prissam-
menligningsportal markedsfører kreditaftaler. I forhold til markedsførings-
loven vil det ikke være afgørende om prissammenligningsportalen er kom-
merciel eller ikke-kommerciel, såfremt der udbydes varer og tjenesteydel-
ser på markedet. Det er Forbrugerombudsmanden, der foretager denne vur-
dering.
Hvis en prissammenligningsportal udfører boligkreditformidlingsaktivite-
ter, er der i boligkreditdirektivet fastlagt særlige regler for oplysningskrav
i forbindelse med markedsføring af boligkreditaftaler
1
. Reglerne er meget
lig de oplysningskrav, der allerede findes i markedsføringsloven § 14 a,
men ikke identiske. Der vil således kunne være en direktivbestemt forskel
på de oplysningskrav, som gælder i forbindelse med en kommerciel pris-
sammenligningsportals markedsføring af boligkreditaftaler, hvis aktivite-
ter falder ind under reglerne om boligkreditformidling, og en ikke-kom-
merciel prissammenligningsportals oplysningskrav, såfremt den ikke-
kommercielle prissammenligningsportal, udøver formidlingsaktiviteter.
Afslutningsvis vil jeg gentage, at rene prisoplysningsportaler kommerci-
elle som ikke-kommercielle om henholdsvis forsikringsaftaler og boligkre-
ditaftaler, som blot formidler generel information om boligkreditaftaler el-
ler forsikringsaftaler eller skaber kontakt til udbyderne af henholdsvis bo-
ligkreditaftaler eller forsikringer, ikke er omfattet af den nævnte regler om
formidlingsaktiviteter.
1
Disse regler vil blive gennemført i bekendtgørelse om god skik for boligkredit, som
træder i kraft ultimo marts 2016.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om ministeren mener, at det er muligt at opretholde eller fremme markedet for såvel kommercielle og ikke-kommercielle prissammenligningsportaler på det finansielle område til gavn for prisgennemsigtigheden for forbrugerne og samfundet, hvis disse finansielle prisportaler underlægges krav om finansiel tilladelse, underlægges den finansielle tilsynsregulering og/eller omfattes af markedsføringsreguleringens prisoplysningsregler, til erhvervs- og vækstministeren
3/3
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål 95 alm. del stillet den
29. januar 2016.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen