Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1608036_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
26. februar 2016
Besvarelse af spørgsmål 95 alm. del stillet af udvalget den 29. januar
2016 efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA).
Spørgsmål:
Vil ministeren sikre, at kommercielle prissammenligningsportaler, som
mod vederlag kun sammenligner og sammenstiller priser på finansielle
produkter over for forbrugere ikke vil blive anset som formidlere af kre-
dit, forsikring eller lignende i medfør af den finansielle regulering?
Svar:
Jeg kan oplyse, at hvis en kommerciel prissammenligningsportal udøver
formidlingsaktiviteter i overensstemmelse med reglerne i lov om forsik-
ringsformidling, er den omfattet af den finansielle regulering. Det er Fi-
nanstilsynet, der fører tilsyn med og giver tilladelse til formidlere af for-
sikringer i henhold til denne lovgivning. Lov om forsikringsformidling er
en direktivnær gennemførelse af forsikringsformidlingsdirektivet.
Øvrige kreditformidlere f.eks. formidlere af forbrugslån er ikke omfattet
af den finansielle regulering, men er alene omfattet af markedsføringslo-
vens og kreditaftalelovens regler.
Derudover kan jeg oplyse, at ændring af lov om finansielle rådgivere og
lov om boligkreditformidlere træder i kraft i marts 2016. Lov om finan-
sielle rådgivere og lov om boligkreditformidlere er direktivnære gennem-
førelser af boligkreditdirektivet. Disse regler medfører, at kreditformidle-
re, som formidler boligkreditaftaler til forbrugere, skal have tilladelse af
Finanstilsynet.
En kreditformidler i boligkreditdirektivets forstand er en virksomhed, der
som led i sin erhvervsmæssige hoved- eller bibeskæftigelse, præsenterer
eller tilbyder boligkreditaftaler, indgår boligkreditaftaler med en forbru-
ger på vegne af en kreditgiver eller bistår en forbruger med rådgivning,
administration eller andet forberedende arbejde forud for indgåelsen af en
boligkreditaftale.
Vurderingen af om en kommerciel prissammenligningsportal vil være
omfattet af den finansielle regulering, vil afhænge af en konkret vurde-
ring foretaget af Finanstilsynet på baggrund af oplysninger om den kom-
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om ministeren vil ministeren sikre, at prissammenligningsportaler på det finansielle område, som øger gennemsigtigheden for forbrugeren og øger konkurrencen på markedet, ikke forskelsbehandles i den finansielle regulerings forstand, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
mercielle prisoplysningsportals forretningsmodel og de specifikke aktivi-
teter der udøves.
Det er min opfattelse, at rene prisoplysningsportaler om forsikringer og
boligkredit ikke vil være omfattet af henholdsvis lov om forsikringsfor-
midling og lov om finansielle rådgivere og boligkreditformidlere. Det
medfører, at en virksomhed eller en person, som blot formidler generel
information om henholdsvis forsikringer og boligkredit eller skaber kon-
takt til henholdsvis et forsikringsselskab eller den kreditgiver som udby-
der boliglån, men ikke bistår forbrugeren med at indgå, eller forelægge,
foreslå eller udføre det indledende arbejde, ikke vil være omfattet af krav
om tilladelse som forsikringsmægler eller boligkreditformidler.
For så vidt angår formidlere af forsikring og kredit kan jeg derudover
henvise til min besvarelse af spørgsmål 91 henholdsvis 92 alm. del stillet
af Erhvervs- Vækst og Eksportudvalget den 29. januar 2016 efter ønske
fra Mette Reissmann (S), hvor der også spørges til prissammenligning-
sportalers formidling af forsikring og kredit.
Endelig kan jeg henvise til besvarelsen af spørgsmål 5 og 6 stillet af Er-
hvervs- Vækst- og Eksportudvalget i forbindelse med behandlingen af L
154, der behandler prissammenligningsportalers forhold til boligkreditdi-
rektivet.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen