Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1608035_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
7. marts 2016
Besvarelse af spørgsmål 116 alm. del stillet af udvalget den 9. februar
2016.
Spørgsmål:
Vil ministeren sikre, at prissammenligningsportaler på det finansielle
område (bank, realkredit, forsikring) som øger gennemsigtigheden for
forbrugeren og øger konkurrencen på markedet, ikke forskelsbehandles i
den finansielle regulerings forstand - herunder i relation til reguleringens
formidlings- og markedsføringsbegreb - uanset om prissammenlignings-
portalerne etableres eller udbydes af brancheorganisationer, statslige or-
ganer eller private erhvervsmæssige virksomheder, således at alle finan-
sielle prissammenligningsportaler underlægges samme regler og vilkår,
og således at visse særlige prisportaler ikke undtages reguleringen for
derved at opnå en særlig konkurrencefordel på private erhvervsvirksom-
heders bekostning til skade for forbrugeren og samfundet.
Svar:
Prissammenligningsportaler kan medvirke til at fremme gennemsigtighe-
den og konkurrencen på det finansielle område, og give forbrugerne mu-
lighed for at træffe et valg på et oplyst grundlag, hvis forbrugeren vel og
mærke kan have tillid til den information, som en prissammenlignings-
portal leverer.
Det ligger mig på sinde, at der er et marked for kommercielle prissam-
menligningsportaler, men jeg er ligeledes opmærksom på, at de kommer-
cielle prissammenligningsportaler drives som erhvervsmæssige virksom-
heder med økonomisk gevinst for øje. Det vil kunne indebære en interes-
sekonflikt og dermed bringe forbrugerens interesser i fare f.eks., hvis en
kommerciel prissammenligningsportal udøver formidlingsaktiviteter og
modtager betalinger fra udbyderne af de produkter, der sammenlignes på
portalen.
I det omfang en prissammenligningsportal udøver erhvervsmæssige for-
midlingsaktiviteter af henholdsvis forsikringer og boligkredit, vil den
blive omfattet af den gældende lov om forsikringsformidling eller lov om
finansielle rådgivere og boligkreditformidlere. Portalen vil dermed skulle
have en tilladelse af Finanstilsynet efter disse regler som forsikringsfor-
midler eller boligkreditformidler.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om ministeren vil ministeren sikre, at prissammenligningsportaler på det finansielle område, som øger gennemsigtigheden for forbrugeren og øger konkurrencen på markedet, ikke forskelsbehandles i den finansielle regulerings forstand, til erhvervs- og vækstministeren
1608035_0002.png
2/3
Definitionen af formidlingsaktiviteter i dansk ret, der kræver tilladelse, er
fastlagt på baggrund af en direktivnær gennemførelse af direktiver om
forsikringsformidling og boligkreditdirektivet. Reglerne er indført for at
varetage forbrugerhensyn og sikre tilliden til formidlere af henholdsvis
forsikringer og boligkredit generelt. Direktiverne og de danske regler
omfatter derfor kun erhvervsmæssige formidlingsaktiviteter.
Jeg ser generelt ikke det samme behov for at regulere prissammenlig-
ningsportaler, som ikke opererer på et erhvervsmæssigt grundlag. De ik-
ke-kommercielle prissammenligningsportaler som oprettes af en branche-
forening eller et statsligt organ, har ikke den samme indbyggede interes-
sekonflikt, som de kommercielle prissammenligningsportaler. Såfremt
direktivet om forsikringsformidling og boligkreditdirektivet tillige skulle
omfatte ikke-kommercielle prissammenligningsportalers evt. formid-
lingsaktiviteter, vil det i tillæg være en overimplementering.
Jeg kan oplyse, at markedsføringslovens regler finder anvendelse, såfremt
en prissammenligningsportal foretager en handling i erhvervsøjemed.
Markedsføringslovens § 14 a, stk. 1-3, indeholder en række oplysnings-
krav, som en prisoplysningsportal vil skulle give, hvis den pågældende
prissammenligningsportal markedsfører kreditaftaler. I forhold til mar-
kedsføringsloven vil det ikke være afgørende om prissammenligningspor-
talen er kommerciel eller ikke-kommerciel, såfremt der udbydes varer og
tjenesteydelser på markedet. Det er Forbrugerombudsmanden, der foreta-
ger denne vurdering.
Hvis en prissammenligningsportal udfører boligkreditformidlingsaktivite-
ter, er der i boligkreditdirektivet fastlagt særlige regler for oplysningskrav
i forbindelse med markedsføring af boligkreditaftaler
1
. Reglerne er meget
lig de oplysningskrav, der allerede findes i markedsføringsloven § 14 a,
men ikke identiske. Der vil således kunne være en direktivbestemt forskel
på de oplysningskrav, som gælder i forbindelse med en kommerciel pris-
sammenligningsportals markedsføring af boligkreditaftaler, hvis aktivite-
ter falder ind under reglerne om boligkreditformidling, og en ikke-
kommerciel prissammenligningsportals oplysningskrav, såfremt den ik-
ke-kommercielle prissammenligningsportal, udøver formidlingsaktivite-
ter.
Afslutningsvis vil jeg gentage, at rene prisoplysningsportaler kommerci-
elle som ikke-kommercielle om henholdsvis forsikringsaftaler og bolig-
kreditaftaler, som blot formidler generel information om boligkreditafta-
ler eller forsikringsaftaler eller skaber kontakt til udbyderne af henholds-
vis boligkreditaftaler eller forsikringer, ikke er omfattet af den nævnte
regler om formidlingsaktiviteter.
1
Disse regler vil blive gennemført i bekendtgørelse om god skik for boligkredit, som
træder i kraft ultimo marts 2016.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om ministeren vil ministeren sikre, at prissammenligningsportaler på det finansielle område, som øger gennemsigtigheden for forbrugeren og øger konkurrencen på markedet, ikke forskelsbehandles i den finansielle regulerings forstand, til erhvervs- og vækstministeren
3/3
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål 95 alm. del stillet
den 29. januar 2016.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen