Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1608011_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. marts 2016
Strafferetskontoret
Morten Holland Heide
2016-0032/05-0012
1870334
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 113 (Alm. del), som Folketin-
gets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg har stillet til justitsministeren
den 8. februar 2016.
Søren Pind
/
Lasse Boje
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om ministeren vil redegøre for reglerne for politiets brug af agenter (i form af falske facebook-profiler eller andet, hvor en betjent udgiver sig for at være en anden med henblik på at indhente oplysninger), til justitsministeren
Spørgsmål nr. 113 (Alm. del) fra Folketingets Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalg:
”I forlængelse af samråd i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudval-
get den 4. februar 2016 bedes ministeren redegøre for reglerne
for politiets brug af agenter (i form af falske facebook-profiler
eller andet, hvor en betjent udgiver sig for at være en anden
med henblik på at indhente oplysninger).”
Svar:
Retsplejelovens regler om agentvirksomhed findes i §§ 754 a-754 e. Det
følger heraf, at agentvirksomhed kun må finde sted, hvis nærmere betin-
gelser er opfyldt, og som udgangspunkt kun efter forudgående retskendel-
se.
Reglerne finder anvendelse på agentvirksomhed, der er omfattet af retsple-
jelovens § 754 a, stk. 1. Efter bestemmelsen foreligger der agentvirksom-
hed, når politiet som led i efterforskningen af en lovovertrædelse foranle-
diger, at der tilbydes bistand til eller træffes foranstaltninger med henblik
på at tilskynde nogen til at udføre eller fortsætte lovovertrædelsen. Be-
stemmelsen fastlægger den såkaldte nedre grænse, der drager skellet mel-
lem agentvirksomhed og almindelige efterforskningsskridt.
Det er en betingelse for, at et efterforskningsskridt udgør agentvirksomhed
efter retsplejelovens § 754 a, stk. 1, at den pågældende handling objektivt
set er omfattet af medvirkensbegrebet i straffelovens § 23, hvorefter den
for en lovovertrædelse givne straffebestemmelse omfatter alle, der ved til-
skyndelse, råd eller dåd har medvirket til gerningen. Herudover er det en
betingelse, at agentens handlinger udføres på agentens og politiets initiativ,
eller at handlingerne er et led i et tilrettelagt arrangement, hvorved nogen
opfordres eller tilskyndes til at fortsætte lovovertrædelsen. Der henvises
herved til betænkning nr. 1023/1984 om politiets indgreb i meddelelses-
hemmeligheden og anvendelse af agenter, side 156-157.
Det følger herudover af retsplejelovens § 754 a, stk. 2, at foranstaltninger,
der træffes med henblik på at tilskynde nogen til at udføre eller fortsætte
en lovovertrædelse, ikke er agentvirksomhed omfattet af § 754 a, stk. 1,
hvis politiet ikke herved påvirker væsentlige omstændigheder ved lovover-
trædelsen.
2
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om ministeren vil redegøre for reglerne for politiets brug af agenter (i form af falske facebook-profiler eller andet, hvor en betjent udgiver sig for at være en anden med henblik på at indhente oplysninger), til justitsministeren
Hvis politiet som led i efterforskningen måtte indsamle oplysninger fra so-
ciale medier ved hjælp af en profil, som er oprettet til formålet, uden at po-
litiet herved medvirker til en lovovertrædelse, foreligger der således ikke
agentvirksomhed efter retsplejelovens § 754 a, stk. 1.
3