Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1560030_0001.png
NOTAT
20. oktober 2015
15/00200-94
Oversigt over finanslovsforslaget for 2016 på Erhvervs- og Vækstmi-
nisteriets område
Udvikling i de overordnede rammer for EVM
Erhvervs- og Vækstministeriets samlede bevilling på finanslovsforslaget
for 2016 er på 1.396 mio. kr. under delloftet for driftsudgifter,
jf. tabel 1
nedenfor.
Tabel 1: Udvikling i økonomiske rammer i EVM (delloft for driftsudgifter)
Mio. kr.
Netto
Heraf tilskud
- Udgifter
- Indtægter
FL15*
1.949,9
809,0
3.740,3
-1.790,4
FFL16
1.396,0
386,4
2.941,1
-1.545,1
Ændring
-553,9
-422,6
-799,2
245,3
* Bevillingstallet i 2015 er inklusiv bevillingsoverførsler fra andre ministerier som følge af rege-
ringsomdannelsen i juni 2015.
Bevillingen på finansloven for 2015 var på i alt 1.949,9 mio. kr. Der er
tale om et samlet fald i bevillingen på ca. 554 mio. kr. fra 2015 til 2016.
Heraf udgør tilskud ca. 423 mio. kr.
Af den samlede nettobevilling i 2016 udgør tilskud godt 386 mio. kr. Ho-
vedparten af den resterende bevilling i 2016 er således drift.
Bevillingsudviklingen på EVM’s driftsområde
I tabel 2 fremgår bevillingsudviklingen for ministeriets centrale driftsin-
stitutioner.
Tabel 2: Udvikling i styrelsernes nettoudgiftsbevillinger
Mio. kr.
FL15
FFL16
Ændring
Departementet
187,9*
171,0
-16,9
Erhvervsstyrelsen
488,7
406,0
-82,7
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
181,9*
172,2
-9,7
Patent- og Varemærkestyrelsen
-
-
-
… bruttoudgiftsbevilling
161,8
160,6
-1,2
Sikkerhedsstyrelsen
16,7
14,5
-2,2
… bruttoudgiftsbevilling
92,4
87,0
-5,4
Finanstilsynet
-
-
-
… bruttoudgiftsbevilling
291,6
288,8
-2,8
Søfartsstyrelsen
263,2
251,5
-11,7
Øvrige**
2,5
-5,6
-8,1
I alt (netto)
1.140,9
1.009,6
-131,3
* Inkl. dispensation til forbrug af opsparing
** Ændringen skyldes primært øgede indtægter vedrørende kontoen Digital adgang til
oplysninger ifm. ejendomshandel (DIADEM) på 8,1 mio. kr.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil fremsende sit materiale fra den tekniske gennemgang om Finanslovforslaget 2016 den 20/10-15, til erhvervs- og vækstministeren
2/4
Driftsbevillingerne på Erhvervs- og Vækstministeriets område falder med
ca. 131 mio. kr. fra 2015 til 2016. Heraf udgør Erhvervsstyrelsens bevil-
lingsfald knap 83 mio. kr., som primært skyldes følgende forhold:
1. Afslutning af styrelsens IT-moderniseringsprogram, der leder til
effektiviseringer (ca. 30 mio. kr.);
2. Planlagt udløb af initiativer i
Vækstplan for Digitalisering i Dan-
mark
med udgangen af 2015 (ca. 16 mio. kr.);
3. Planlagt ændring i bevillingsprofilen til Virk.dk som følge af en
teknisk forhøjelse i 2015 til håndtering af afskrivninger på Mit
Virk.dk og øvrige digitaliseringsinitiativer (ca. 15 mio. kr.);
4. Faldende administrationsbidrag som følge af tilpasning af forsk-
nings- og udviklingsindsatser, herunder hjemtag af EU-midler og
Markedsmodningsfonden (ca. 9 mio. kr.), og ophør af grønne ord-
ninger, herunder Grøn omstillingsfond (ca. 3,5 mio. kr.);
De øvrige driftsinstitutioner oplever også mindre bevillingsfald, som pri-
mært skyldes det generelle effektiviseringskrav på 2 pct. i staten.
Bevillingsudviklingen på udvalgte tilskudsordninger
Bevillingsfaldet på Erhvervs- og Vækstministeriets tilskudsområde kan
primært henføres til to overordnede forhold:
(i)
(ii)
Generelle planlagte rammefald som følge af tidligere politiske
aftaler og beslutninger.
Yderligere reduktioner, bl.a. som følge af udløb af ordninger.
Det samlede fald på de berørte tilskudsordninger udgør 422,6 mio. kr.,
jf.
tabel 3 nedenfor.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil fremsende sit materiale fra den tekniske gennemgang om Finanslovforslaget 2016 den 20/10-15, til erhvervs- og vækstministeren
1560030_0003.png
3/4
Tabel 3: Forklaring af væsentlige ændringer for tilskud
Mio. kr.
FL15
Rammefald som følge af tidligere politiske beslutninger
Nedrivningspuljen
202,0
Små vækstkautioner
83,6
FFL16
55,7
23,6
Ændring
-146,3
-60,0
Yderligere reduktioner, bl.a. som følge af udløb af ordninger
Markedsmodningsfonden
135,0
30,0
Proof-of-Business
10,0
-
Fonden for Entreprenørskab
10,0
-
Global Entrepreneurship Week
5,0
-
Grøn Omstillingsfond
38,0
-
Økologiske iværksættere
5,0
-
Grønt iværksætterhus
5,0
2,5
Iværksætteri og Innovation
7,0
1,0
Øvrige, herunder pulje til gennemførsel af
308,4
273,6
vækstplaner, pulje til shreddervirksomhe-
der og tilskud til markedsføringskonsortier
I alt
809,0
386,4
Anm.: Tilskudsbevillingerne er i tabellen opgjort inkl. administrationsbidrag.
-105,0
-10,0
-10,0
-5,0
-38,0
-5,0
-2,5
-6,0
-34,8
-422,6
Konkret kan bevillingsfaldet henføres til følgende:
Nedrivningspuljen reduceres i henhold til Aftale mellem regeringen
(SR), V, DF, SF, EL og KF om en vækstpakke af juni 2014. Desuden
reduceres bevillingen til små vækstkautioner i 2016, jf. Aftale mellem
regeringen (SRSF), V, LA og KF om en vækstplan af april 2013 og
Aftale mellem regeringen (SR), V, DF, SF, EL og KF om en vækst-
pakke af juni 2014.
Tre ordninger - Grøn omstillingsfond, Økologiske iværksættere og
Grønt iværksætterhus - der blev oprettet under den tidligere regering,
videreføres ikke på FFL2016.
Bevillingerne til hhv. Markedsmodningsfonden og entreprenørskab
falder fra 2015 til 2016. Det skal imidlertid bemærkes, at regeringen
foreslår, at Markedsmodningsfonden tilføres yderligere 30 mio. kr.
fra forskningsreserven i 2016 samt, at entreprenørskabsområdet fore-
slås tilført i alt 10 mio. kr. ligeledes i 2016.
Vækst i hele Danmark
Der er afsat en reserve på de generelle reserver på FFL2016 på 150 mio.
kr. årligt fra 2016 og frem til initiativer, der understøtter vækst og udvik-
ling i hele Danmark. Det understreger regeringens ønske om, at vækst og
udvikling sker i alle dele af Danmark. Der indkaldes til forhandlinger om
udmøntning af puljen, når regeringens udspil til udmøntning er præsente-
ret.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil fremsende sit materiale fra den tekniske gennemgang om Finanslovforslaget 2016 den 20/10-15, til erhvervs- og vækstministeren
4/4
Budgetregulering vedr. erhvervsfremmeindsatsen
Der er på finanslovforslagets generelle reserver indarbejdet en negativ
budgetregulering vedr. den statslige erhvervsfremmeindsats på 0,2 mia.
kr. i 2016 og 0,5 mia. kr. varigt fra 2017 og frem. Budgetforbedringen
bliver foretaget dels via en budgetreduktion på erhvervsfremmeordninger
på finansloven og dels via justering af skatteordninger.