Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del
Offentligt
1593450_0001.png
29. januar 2016
J.nr. 16-0061606
Til Folketinget – Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 87 af 15. januar 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om, hvor stor afgiftslempelsen skal være for at fremme brugen af varmepumper frem for biobrændsel i væsentligt omfang, til skatteministeren
1593450_0002.png
Spørgsmål
Hvor stor skal denne lempelse være for at fremme brugen af varmepumper frem for bio-
brændsel i væsentligt omfang? Svaret må gerne angive nogle eksempler, herunder et ek-
sempel, hvor afgiftslempelsen begrænses til store varmepumper.
Svar
Varmepumper udnytter varmen fra omgivelserne. Ved et forbrug på 1 kWh el kan der
typisk produceres 3 kWh varme. Ved brug af el til varmepumper opkræves fiskale og
parafiskale afgifter. I 2016 udgør elvarmeafgiften 38,3 øre/kWh, PSO-tariffen 26,1
øre/kWh (1. kvartal) samt net- og systemtariffer på 8,2 øre/kWh. Hertil kommer varie-
rende lokale tariffer. Niveauet for afgifter og parafiskale afgifter har samme virkning på
udbredelsen af varmepumper.
Jf. besvarelsen af EFK alm. del spm. 86 af 15. januar 2016 vurderes det vanskeligt at ind-
føre en lempelse i elafgiften, der retter sig særligt mod varmepumper, og som er i over-
ensstemmelse med EU-retten. En generel lempelse af elvarmeafgiften vurderes imidlertid
at være mulig. En lempelse af elvarmeafgiften vil være målrettet opvarmning med el via
elradiatorer, elpatroner og varmepumper.
Skatteministeriet forudsætter normalt en lineær sammenhæng mellem en afgiftslempelse
mv. af elvarmesatsen og ændringer i elforbruget mv, herunder ændringer i brugen af var-
mepumper. Det er således forudsat, at selv små ændringer i elafgifter mv. har betydning
for udbredelsen af varmepumper. Virkningen er følsom overfor, om elvarme, herunder
varmpumper, er i nærheden af at være konkurrencedygtig med andre opvarmningsformer
eller ej. Med disse forudsætninger vil en lempelse af afgifterne på elvarme med fx 20
øre/kWh medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 460 mio. kr.,
jf. tabel. 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser mv. ved lempelser for el til varmepumper på 20 øre/kWh
kWh
Elvarme generelt
Mio. kr.
Umiddelbart provenu
Provenu efter adfærd
Ændring i varme fra varmepumper
Pct. af samlet varmeforbrug
4,0
4,0
1,7
-460
-280
Målrettet varme-
pumper*
-320
-200
Målrettet store
varmepumper*
-80
-70
Anm.: Der er anvendt en varmevirkningsgrad på 3. Der er forudsat samme statsfinansielle konsekvenser ved ændringer i elafgift og PSO.
Virkningen er vist efter en tilpasningsperiode på 5 år.
* Det vurderes, at det kan blive vanskeligt at indføre en målrettet lempelse i elafgiften, der retter sig mod varmepumper i bestemte anvendelser,
og som er i overensstemmelse med EU-retten.
Det vil øge elforbruget med ca. 1.000 mio. kWh. Ændringen i elforbruget vil hovedsage-
ligt ske via et øget brug af el til varmepumper i fjernvarmen. Det ekstra elforbrug til el-
varme vil fortrænge fossilt brændsel og vedvarende energi fra fjernvarmeværker og indi-
viduel opvarmning. Efter adfærdsændringer og ændringer i arbejdsudbud vil lempelsen
Side 2 af 3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om, hvor stor afgiftslempelsen skal være for at fremme brugen af varmepumper frem for biobrændsel i væsentligt omfang, til skatteministeren
1593450_0003.png
medføre et samlet mindreprovenu på ca. 280 mio. kr. Lempelsen skønnes at medføre et
øget brug af varmepumper svarende til ca. 4 pct. af det samlede varmeforbrug.
Af tabel 1 fremgår yderligere virkningen af en tilsvarende lempelse på 20 øre/kWh mål-
rettet alle varmepumper (individuelle og fjernvarme) henholdsvis store varmepumper
(fjernvarme). Virkningerne er vist under forudsætning af, at de selektive lempelser måtte
være forenelige med EU-retten, hvilket imidlertid vurderes at være vanskeligt, jf. besvarel-
sen af EFK alm. del spm. 86 af 15. januar 2016. Der er en større usikkerhed på de målret-
tede elementer.
El til elradiatorer mv. vil ikke blive omfattet, hvis lempelsen alene målrettes til varme-
pumper. Virkningen på udbredelsen af varmepumper vil være identisk med den generelle
lempelse for el til elvarme. En særlig lempelse for varmepumper vil kræve ekstra måleaf-
læsere i de enkelte husholdninger og virksomheder. Disse omkostninger er ikke medreg-
net.
Målrettes lempelsen yderligere til alene at omfatte store varmepumper, vil udbredelsen af
varmepumper i husholdninger og virksomheder blive væsentligt mindre.
I det omfang et investeringstilskud kan målrettes, så det svarer til samme støtte som en
afgiftslempelse pr. kWh, vil tilskuddet medføre samme økonomiske incitament til at
overgå til varmepumper som en tilsvarende målrettet afgiftslempelse.
Side 3 af 3