Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del
Offentligt
1562994_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 9. oktober
2015 stillet mig følgende spørgsmål nr. 8, alm. del, som jeg
hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet af MFU Hans Kristian
Skibby (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorfor det nu ser ud t il, at vandværkerne skal til at
indbetale yderligere til Forsyningssekretariatet, jf. artiklen i Horsens Folkeblad
den 5. oktober 2015: ”Ny vandlov kommer alligevel til at koste”?
Svar
Forsyningssekretariatet er i dag finansieret af en fast årlig afgift fastsat i
vandsektorloven, der er pålagt vand- og spildevandsselskaber underlagt den
økonomiske regulering. I 2015 er Forsyningssekretariatets samlede
afgiftsindtægt på 10,0 mio. kr. Men Forsyningssekretariatet er i både 2013 og
2015 tilført supplerende midlertidige bevillinger finansi eret af staten, fordi
Forsyningssekretariatet skulle fremsætte nye afgørelser vedrørende økonomisk
regulering, håndtere en ny opgave vedrørende klimatilpasn ingsansøgninger i
2013 og udvikle en ny benchmarkingmodel i 2015.
Forsyningssekretariatet har fra 2016 et øget finansieringsbehov baseret på
følgende:
1) Forsyningssekretariatet har siden 2013 været underfinansieret. De
oprindelige opgaver medfører et finansieringsbehov på 11,3 mio. kr., hvilket
skulle finansieres af 350 selskaber via en lovfastsat afgift. Det har vist sig,
at kun ca. 330 selskaber skal betale afgiften.
2) Forsyningssekretariatet er blevet pålagt at håndtere
klimatilpasningsansøgninger i 2013, men fik ikke hævet sin bevilling
permanent som følge heraf.
3) Vandsektorforliget medfører netto flere opgaver. Fx skal
Forsyningssekretariatet udvikle og drive en bedre, men mere omfattende
Ministeren
3. november 2015
J nr. 2015-1619
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: MFU spm. om, hvorfor det nu ser ud til, at vandværkerne skal til at indbetale yderligere til Forsyningssekretariatet, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1562994_0002.png
benchmarkingmodel, samt forbedre de regulerede selskabers muligheder
for indberetninger. Omvendt bortfalder blandt andet opgaven med
overvågning af forsyningernes udbud af driftsopgaver. Derudover skal
Forsyningssekretariatet i lighed med centraladm inistrationen effektivisere
driften med 2 pct. årligt. Således vil finans ieringsbehovet i 2021 være på
11,1 mio. kr., Omkostningsniveauet vil allerede fra 2016 være lavere end
de forrige år, jf. nedenstående tabel 1.
ENERGI-, FORSYNINGS-
OG KLIMAMINISTERIET
Side 2
Tabel 1
Forsyningssekretariatets omkostningsniveau 2013-2021
2013
Oprindelige finansieringsbehov
- Mindre administration som følge af færre regulerede selskaber
- Håndtering af klimatilpasningsansøgninger
- Nedprioritering af øvrige opgaver
- Udvikling og drift af ny totaløkonomisk benchmarkingmodel
- Tilpasning af selskabernes indberetningssystem
- Mindre administration som følge af længere reguleringsperioder
- Mindre administration som følge af afskaffelse af overvågning af selskabernes
udbud af opgaver
- Effektiviseringskrav stillet til Forsyningssekretariatet
Omkostningsniveau
12,5
12,5
14,7
11,3
-0,3
2,3
-0,8
2014
11,3
-0,3
2,3
-0,8
2015
11,3
-0,3
2,3
-1,1
2,4
0,7
0,3
-0,4
-0,1
-0,3
13,5
0,7
0,3
-0,4
-0,1
-0,6
12,2
-0,4
-0,1
-0,8
11,7
-0,4
-0,1
-1,0
11,5
-0,4
-0,1
-1,2
11,3
-0,4
-0,1
-1,4
11,1
0,7
0,7
0,7
0,7
2016
11,3
-0,3
2,3
2017
11,3
-0,3
1,3
2018
11,3
-0,3
1,3
2019
11,3
-0,3
1,3
2020
11,3
-0,3
1,3
2021
11,3
-0,3
1,3
I 2013-2015 oversteg omkostningerne afgiftsindtægterne på 10 mio. kr.
Forskellen har været finansieret af staten. Fra 2016 fi nansieres
Forsyningssekretariatets omkostninger af vandselskaberne som forudsat i både
gældende samt forslag til ny vandsektorlov.
1
Hidtil har alle vandselskaber betalt det samme til Forsynings sekretariatet uanset
selskabets størrelse (årligt debiterede vandmængde). Som følge af
vandsektorforliget af 29. april 2015 differentieres betalingen fremover afhængigt
af selskabets størrelse og af, om selskabet deltager i den økonomiske
benchmarking eller ej.
Forsyningssekretariatet blev oprettet med vandsektorlo ven i 2009 og varetager
den økonomiske regulering af vandsektoren. Det er hensigtsmæssigt, at vand -
og spildevandsselskaber er underlagt økonomisk regulering, da selskaberne har
naturligt monopol, og at Forsyningssekretariatet har de nødve ndige ressourcer
til at sikre en effektiv økonomisk regulering af vandsektoren med henblik på at
realisere effektiviseringer på 1,3 mia. kr. i 2020, jf.
Aftale om en vækstpakke
(2014).
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
1
Forslag til lov om ændring af lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold, lov om
vandforsyning m.v., lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. og forskellige
andre love (opfølgning på politisk forlig om ny og forbedret regulering af den danske vandsektor)