Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
Ministeren
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 9. oktober 2015 stillet
mig følgende spørgsmål nr. 6, alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet af MFU Hans Kristian Skibby (DF)
3. november 2015
J nr. 2015-1619
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere artiklen i Horsens Folkeblad den 5. oktober 2015: ”Ny
vandlov kommer alligevel til at koste” og meddele, om kritikken giver anledning til
politisk handling fra ministerens side?
Svar
I artiklen rejses seks kritikpunkter mod det vandsektorforlig, som et bredt flertal af
Folketingets partier (V, DF, K, S, EL, RV og SF) blev enige om den 29. april 2015, og
mod udmøntningen af forliget. Artiklens kritikpunkter giver mig ikke anledning til
politisk handling, hvilket jeg nedenfor skal begrunde:
1.Vandselskabers indberetninger i ny regulering
Det fremgår af artiklen, at i
”forligsteksten hed det, at vandværker, der producerer
under 800.000 m
3
om året, blot skulle indsende et årsregnskab […]. I lovændringen
er de indberetninger pludselig blevet et krav til årsregnskaberne, så vandværkerne
stadig skal bruge en masse tid og penge på bureaukrati”.
For svar henvises til svar på EFK alm. del, spm. nr. 7.
2. Selskaber omfattet af effektiviseringskrav
Det fremgår af artiklen, at
”[d]en nye lov er […] strikket sammen på en måde, så alle
selskaber, der pumper mindre end 800.000 kubikmeter vand ud om året, skal
effektivisere”.
Det gælder i dag og vil fortsat gælde fremover, at alle kommunale
vandselskaber og vandselskaber over 200.000 m
3
er omfattet af vandsektorloven og
underlagt økonomisk regulering (effektiviseringskrav). Dette er ikke nyt og fremgår
også af vandsektorliget.
3. De mindre vandselskaber løftes ud af den økonomiske benchmarking
Det fremgår af artiklen, at
”Forsyningssekretariatet […] sagtens kunne lave
individuelle [effektiviserings]krav. Nu stiller man samme krav til både effektive og
ineffektive værker.”