19.
n ovember
2 015
NOTAT
Alvorlige
problemer
med
Energispareordningen
Dette
notat
indeholder
en
gennemgang
af
de
alvorlige
problemer,
der
knytter
sig
til
Energispareordningen
(ESO).
Det
drejer
sig
om
problemer
indenfor
følgende
områder:
1. Økonomi
og
omkostninger
ude
af
kontrol
Omkostningerne
er
eksploderet,
og
de
er
reelt
ude
af
kontrol.
Der
er
eksempelvis
rod
i
grunddata
for
2013,
og
dermed
er
nøgletal
og
benchmark
for
året
fejlbehæftede.
Der
er
derfor
risiko
for,
at
politiske
beslutninger
træffes
på
et
fejlagtigt
grundlag
,
da
Deloittes
konklusioner
i
rapporten
fra
2015
baserer
sig
på
2013-‐tal.
2. Spekulation
for
forbrugernes
penge
på
bekostning
af
energibesparelsesindsatsen
En
række
koncerner
med
netmonopolselskaber,
har
ageret
på
en
måde
der
alene
tjener
til
at
fremme
deres
kommercielle
interesser.
Det
har
aldrig
være
formålet
med
Energispareordningen,
at
den
skulle
bruges
til
at
høste
klækkelige
avancer
eller
finansiere
selskabsopkøb
ved
at
indberette
gamle
besparel-‐
ser
fra
opkøbte
selskaber,
der
dermed
reelt
ikke
bidrager
til
at
spare
på
energien.
Der
spekuleres
i
den
politiske
aftale,
og
dermed
for
forbrugernes
penge.
En
række
netmonopolselskaber
påfører
dermed
deres
monopolkunder
unødvendige
omkostninger,
der
burde
være
anvendt
til
reelle
nye
energispare-‐
foranstaltninger
3. Ordningen
i
strid
med
EU-‐retten
Energispareordningen
er
grundlæggende
i
strid
med
EU-‐retten,
dels
fordi
den
ved
at
forære
et
gode
(retten
til
ESO)
og
lave
aftale
herom
med
en
lukket
kreds
af
netvirksomheder
er
diskriminerende
i
sin
tildeling.
Dette
strider
mod
el-‐direktivet,
der
kræver
transparens
og
ikke
diskrimination
i
sådanne
ord-‐
ningers
administration.
Det
marked,
der
er
opstået
for
handel
med
energibesparelser,
forværrer
dis-‐
kriminationen,
idet
ordningen
dermed
bliver
dybt
konkurrenceforvridende,
skaber
muligheder
for
ulovlig
krydssubsidiering
og
virker
imod
hensigten
om
omkostningseffektivitet.
Ordningen
bliver
dyre-‐
re
end
den
behøvede
at
blive.
Endelig
er
det
det
forhold
at
staten
på
denne
måde
har
givet
afkald
på
et
gode
til
fordel
for
enkelte
private
virksomheder
reelt
udtryk
for
en
ulovlig
statsstøtte.
Ovennævnte
har
været
forelagt
ministeren,
uden
styrelsen
dog
i
første
omgang
kom
med
en
besvarelse
der
lever
op
til
forvaltningslovens
krav.
Der
er
klaget
på
ny
til
ministeren.
Der
er
dog
fortsat
ikke
kommet
en
besva-‐
relse.
4. Løsninger
Der
er
akut
behov
for,
at
der
kommer
styr
på
ordningens
omkostninger,
additionalitet
og
lovmæssig-‐
hed.
Derfor
skal
der
indføres
fuld
stop
på
ordningen
nu.
Der
er
ingen
objektiv
begrundelse,
der
hindrer
at
ordningen
flyttes
væk
fra
monopolerne
før
1.
januar
2018,
sådan
som
vi
forstår,
at
der
nu
er
lagt
op
til.
Der
er
behov
for
orden
i
økonomien,
styr
på
omkostningerne
og
lovmæssighed
lang
tid
før
1.
januar
2018.
Notat
skal
ses
i
forlængelse
af
De
Frie
Energiselskabers
tidligere
foretræde
om
ESO
den
21.
maj
2015,
hvor
vi
blandt
andet
påpegede
problemerne
omkring
omkostningseffektivitet
og
additionalitet.
På
de
efterfølgende
sider
bliver
de
tre
ovennævnte
punkter
behandlet.
Dernæst
følger
et
bilag
(
Bilag
1.
Tilbagesvar
på
udsagn
fra
Dansk
Energi
om
ESO),
hvor
vi
giver
vores
kommentar
på
Dansk
Energis
påstand
om
vores
udsagn
ifm.
deres
foretræde
om
ESO
den
1.
oktober
2015
(Planchen
i
Dansk
Energi’s
præsentation
under
overskriften:
”
Svar
på
udsagn
fra
De
Frie
Energiselskaber
om
energispareindsatsen”).
Ad
1.
Økonomi
og
omkostning
ude
af
kontrol
Vi
er
enige
i
de
konklusioner,
som
Dansk
Fjernvarmes
analyser
af
ESO
viste
på
deres
foretræde
for
Energipoli-‐
tiskudvalg
den
12.
november
2015.
Ordningen
er
uigennemsigtig,
dyr
og
ude
af
kontrol.
Vi
er
også
enige
med
1