Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del
Offentligt
1581123_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
16. december 2015
J nr. 2015-3295
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 20. november 2015 stillet mig
følgende spørgsmål 56 EFK alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 56
"Ministeren bedes kommentere det materiale, De Frie Energiselskaber forelagde i
forbindelse med foretræde for udvalget den 19. november 2015, jf. EFK alm. del –
bilag 74 og 82."
Svar
Indledningsvis skal jeg henvise til min besvarelse af spørgsmål 30, EFK alm. del,
hvoraf det bl.a. fremgår, at den uafhængige evaluering af energiselskabernes
energispareindsats, som blev offentliggjort i marts 2015, fremhæver, at der generelt
er tale om en velfungerende ordning, som medfører en samfundsøkonomisk
nettofordel. Samtidig indeholder evalueringen en række anbefalinger bl.a. i forhold
til at fremme omkostningseffektiviteten og konkurrencen i ordningen.
Som opfølgning på Elreguleringsudvalgets anbefalinger og den uafhængige
evaluering af energispareindsatsen har regeringen besluttet at igangsætte en
analyse af, om energispareindsatsen med fordel kan konkurrenceudsættes.
Analysen vil se på potentialet for øget omkostningseffektivitet og på de
reguleringsmæssige og administrative udfordringer og omkostninger forbundet med
konkurrenceudsættelse. Samtidig har regeringen besluttet at arbejde for en
forlængelse af den nuværende aftale med 2 år.
I forhold til de spørgsmål, som rejses i materialet fra De Frie Energiselskaber vil jeg
gerne understrege, at net- og distributionsselskabernes energispareindsats er
reguleret som en hvile-i-sig-selv aktivitet. De betyder, at net- og
distributionsselskaberne alene får dækket de indberettede omkostninger i
forbindelse med opnåelse af energibesparelserne.
Alle kontrakter, som net- og distributionsselskaberne indgår med aktører, herunder
også koncernforbudne selskaber, skal indgås på markedsmæssige vilkår. Ifølge el-,
naturgas- og varmeforsyningslovene skal selskaber have skriftlig dokumentation
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om kommentar til materiale fra De Frie Energiselskaber ifm. foretræde for udvalget den 19/11-15, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1581123_0002.png
for, hvorledes priser og vilkår er fastsat. Denne dokumentation skal kunne danne
grundlag for en vurdering af prisers og vilkårs markedsmæssighed.
De omkostninger til realiserede energibesparelser, som Sekretariatet for
Energitilsynet (SET) anvender som grundlag for energisparebenchmarken, viser
samlede omkostninger for elnetvirksomhederne i 2013 på ca. 435 mio. kr. I forhold
til omkostningerne, der fremgår af de oprindelige reguleringsregnskaber for 2013,
som virksomhederne indberettede den 31. maj 2014, er der efter kontakt med
virksomhederne sket en række korrektioner, som samlet set har øget
omkostningerne.
Energispareforpligtelserne er i Danmark pålagt net- og distributionsselskaberne.
Dette er i overensstemmelse med bestemmelserne i artikel 7 i EU’s direktiv om
energieffektivisering, som fastlægger, at medlemslandenden kan udpege
energidistributørerne og/eller energileverandører i detailleddet som forpligtede
parter. Den danske ordning er notificeret over for Kommissionen, som ikke har haft
bemærkninger til placeringen af energispareforpligtelsen.
I forhold til Modstrøms klage kan jeg oplyse, at Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet den 1. december 2015 har meddelt klager, at man ikke finder
anledning til at kritisere Energistyrelsens sagsbehandling.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2