Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del
Offentligt
1688557_0001.png
Analyse af reglerne for forrentning i varmeforsynings-
virksomheder
- Klare rammer for forrentning og investeringer i fjernvarmesektoren
Dato
3. november 2016
Indhold
1.
Indledning og baggrund om sektoren................................................................. 3
1.1. Stemmeaftalen:
»Reformopfølgning
Regulering af fjernvarmesektoren« ...... 3
1.2. Fjernvarmesektorens karakteristika ................................................................ 3
1.3. »Princippet om nødvendige omkostninger« ................................................... 4
2.
Den gældende regulering ................................................................................... 4
2.1. Driftsmæssige afskrivninger............................................................................ 4
2.2. Nødvendige omkostninger til lånekapital ........................................................ 5
2.3. Rimelig forrentning af indskudskapital ............................................................ 5
2.3.1. Opgørelse af indskudskapital ................................................................... 5
2.3.2. Opgørelse af forrentning .......................................................................... 6
2.4. Henlæggelser .................................................................................................. 7
2.5. Overskud ......................................................................................................... 7
3.
Fakta om forrentning og henlæggelser .............................................................. 8
3.1. Fakta om ansøgninger om forrentning af indskudskapital .............................. 8
3.2. Fakta om brug af henlæggelser ...................................................................... 9
4.
Målsætning med nye regler på området .......................................................... 10
4.1. Hensigtsmæssige investeringer .................................................................... 10
4.2. Lige behandling af varmeforsyningsvirksomheder ....................................... 10
4.3. Gennemskuelighed og kortere sagsbehandlingstider .................................. 10
5. Udfordringer ved de nuværende regler for forrentning, henlæggelser og
overskud .................................................................................................................. 11
5.1. Forrentning .................................................................................................... 11
5.1.1. Upræcise regler om forrentning af indskudskapital ................................ 11
5.1.2. Forskelsbehandling af virksomheder ..................................................... 11
5.1.3. Ikke entydig kobling mellem investering og forretning ........................... 12
5.1.4. Forskelsbehandling af indskuds- og fremmedkapital ............................. 12
5.2. Henlæggelser ................................................................................................ 12
5.3. Overskud ....................................................................................................... 13
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/19
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2015-16 - Supplerende svar på spørgsmål 383: Spm. om oversendelse af fire bagvedliggende analyser vedr. regeringens forsyningsstrategi, som blev fremlagt den 15/9-16, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1688557_0002.png
6.
Anbefalinger til nye regler for forrentning, henlæggelser og overskud ............ 14
6.1. Forrentning .................................................................................................... 14
6.1.1. Forrentningsgrundlag ............................................................................. 15
6.1.2. Forrentningssats ..................................................................................... 15
6.2. Henlæggelser ................................................................................................ 16
6.3. Overskud ....................................................................................................... 16
6.4. Mulige konsekvenser af nye regler for forrentning, henlæggelser og
overskud for forbrugeromkostningerne ................................................................ 16
7.
Sammenfatning og overordnede konklusioner................................................. 17
7.1 Nye regler for forrentning ............................................................................... 17
7.2 Afskaffelse af muligheden for at foretage henlæggelser ............................... 18
7.3 Indførelse af indtægtsrammeregulering og mulighed for overskud uafhængigt
af teknologianvendelse ........................................................................................ 18
Side 2/19
EFK, Alm.del - 2015-16 - Supplerende svar på spørgsmål 383: Spm. om oversendelse af fire bagvedliggende analyser vedr. regeringens forsyningsstrategi, som blev fremlagt den 15/9-16, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1688557_0003.png
1. Indledning og baggrund om sektoren
Energistyrelsen har undersøgt mulighederne for at ændre reglerne for forrentning i
fjernvarmesektoren.
1.1. Stemmeaftalen:
»Reformopfølgning
Regulering af fjernvar-
mesektoren«
Den 7. april 2016 indgik Regeringen (Venstre), Socialdemokraterne, Det Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti stemmeaftalen:
»Reformopfølgning Regulering af fjernvarmesektoren«.
Stemmeaftalen
»Reformopfølgning Regulering af fjernvarmesektoren«
erstatter de
tilsvarende rammer og principper i reformopfølgningsaftalen fra 22. marts 2000, og
aftaleparterne blev i den forbindelse enige om, at:
»Reglerne for forrentning skal justeres således, at selskaberne har klare rammer
for nye investeringsbeslutninger, der skaber incitament til at investere og effektivi-
sere inden for rammerne af princippet om nødvendige omkostninger, herunder
forrentning. Der igangsættes en analyse heraf, som afrapporteres i 1. halvår 2016.
Forrentningsanalysen vil blive forelagt aftalens parter til forhandling.«
1.2. Fjernvarmesektorens karakteristika
Fjernvarmesektoren er særdeles heterogen, men antages - afhængig af den præci-
se afgrænsning - i almindelighed at bestå af ca. 500 virksomheder, der er underlagt
særlige regler for prisfastsættelse ved levering af opvarmet vand eller damp for-
trinsvis til såkaldt rumvarmeformål, herunder regler om indberetning af priser og
øvrige leveringsvilkår til Energitilsynet. Det er endvidere som udgangspunkt uden
betydning, hvordan det opvarmede vand eller damp er produceret, herunder hvil-
ken teknologiform som virksomheden har anvendt ved opvarmningen.
Fjernvarmesektoren spænder over så forskellige virksomheder, som mindre blok-
varmecentraler med en varmekapacitet på 0,25 MW, dvs. kedler til opvarmning af i
størrelsesordenen ca. 30-50 parcelhuse, til de meget store centrale kraftvarmean-
læg, der sælger opvarmet vand eller damp til bl.a. de fælleskommunale transmissi-
onsselskaber, der fordeler det opvarmede vand eller damp til flere hundrede tusin-
de husstande.
Fjernvarmesektoren udgøres i princippet af hele forsyningskæden fra produktions-
anlæg, til transmissionsanlæg, til distributionsanlæg, til handelsvirksomhed og til
slutforbrugeren, og alle led indtil slutforbrugeren er som udgangspunkt omfattet af
prisbestemmelserne, herunder anmeldelsesreglerne og dermed underlagt Energi-
tilsynets kompetence.
Side 3/19
EFK, Alm.del - 2015-16 - Supplerende svar på spørgsmål 383: Spm. om oversendelse af fire bagvedliggende analyser vedr. regeringens forsyningsstrategi, som blev fremlagt den 15/9-16, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1688557_0004.png
1.3.
»
Princippet om nødvendige omkostninger«
Grundprincippet i den gældende økonomiske regulering og Energiprismyndighe-
dernes administrative praksis er, at virksomhederne ved produktion, transmission,
distribution og handel i hvert enkelt forsyningsled kan
»hvile-i-sig-selv«,
hvilket
indebærer, at virksomhederne som udgangspunkt højst kan opkræve indtægter,
der svarer til virksomhedens nødvendige udgifter. Princippet omtales derfor ofte
mere præcist som:
»princippet om nødvendige omkostninger«.
Varmeforsyningslovens prisregulering er en
»maksimalprisregulering«.
Der er der-
for ikke noget til hinder for, at virksomhederne opkræver færre indtægter end deres
nødvendige udgifter.
Affaldsforbrændingsanlæg, der producerer og sælger opvarmet vand eller damp, er
endvidere underlagt et prisloft ved leveringen af det opvarmede vand eller damp.
Prisloftet udmeldes én gang om året af Energitilsynet i medfør af prisloftbekendtgø-
relsen. Er prisloftet lavere end virksomhedens afholdte nødvendige udgifter kan
affaldsforbrændingsanlægget ikke få dækning for de afholdte udgifter ved at hæve
prisen på det opvarmede vand eller damp, men kan i stedet fx hæve affaldsgeby-
ret.
2. Den gældende regulering
Efter den gældende regulering kan varmeforsyningsvirksomhederne som udgangs-
punkt indregne
nødvendige udgifter
til energi, lønninger og andre driftsomkostnin-
ger, efterforskning, administration og salg, omkostninger som følge af pålagte of-
fentlige forpligtelser, herunder omkostninger til energispareaktiviteter, samt finan-
sieringsudgifter ved fremmedkapital og underskud fra tidligere perioder opstået i
forbindelse med væsentlig udbygning af forsyningssystemerne.
Herudover kan varmeforsyningsvirksomhederne efter nærmere regler indregne
driftsmæssige afskrivninger, henlæggelser til nyinvesteringer
og
forrentning af ind-
skudskapital.
2.1. Driftsmæssige afskrivninger
Det følger af de eksisterende regler – afskrivningsbekendtgørelsen § 4 -, at varme-
forsyningsvirksomheder har mulighed for at afskrive deres anlægsinvesteringer
med maksimalt 20 % om året. Det indebærer, at varmeforsyningsvirksomheder kan
foretage en investering og over de følgende 5 år opkræve investeringsudgifterne
over varmepriserne. Dermed kan virksomhederne have totalafskrevet deres an-
lægsinvesteringer i løbet af en 5-årig periode.
Dette står i modsætning til årsregnskabsloven, hvori anlæg typisk skal afskrives
over en længere periode. Reglerne for fjernvarmesektoren indebærer, at nogle
fjernvarmeanlæg kan være afbetalt efter 5 år, hvormed virksomheden ikke længere
Side 4/19
EFK, Alm.del - 2015-16 - Supplerende svar på spørgsmål 383: Spm. om oversendelse af fire bagvedliggende analyser vedr. regeringens forsyningsstrategi, som blev fremlagt den 15/9-16, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1688557_0005.png
har finansielle udgifter (renter og lign.) knyttet til investeringen, men investeringen
fortsat kan have en bogført værdi i virksomhedens årsregnskab.
Investeringerne kan maksimalt afskrives over 30 år.
2.2. Nødvendige omkostninger til lånekapital
Varmeforsyningsvirksomhederne har mulighed for at indregne finansielle omkost-
ninger - herunder renter og omkostninger i forbindelse med lånoptag, vedligehold
og omlægning af lån - i fjernvarmepriserne.
At virksomhederne har mulighed for at indregne nødvendige omkostninger til
fremmedkapitalfinansiering muliggør, at de kan optage lån hos fx KommuneKredit
eller hos kommercielle udlånsvirksomheder. Hvis ikke virksomhederne havde den-
ne mulighed, ville de være afhængige af, at ejerne løbende indskød midler i virk-
somheden, hvis driften og investeringerne i sektoren skulle fastholdes.
2.3. Rimelig forrentning af indskudskapital
Varmeforsyningsvirksomhederne har desuden mulighed for at indregne en forrent-
ning af virksomhedens indskudskapital. Muligheden fremgår af afskrivningsbe-
kendtgørelsens § 6, hvoraf det fremgår, at:
»Energitilsynet
kan tillade, at der i priser for levering af opvarmet vand, damp eller
gas indregnes en rimelig forrentning af indskudskapital.«
Forrentning af indskudskapitalen forudsætter ansøgning til Energitilsynet for alle de
år, hvor virksomhederne ønsker at indregne en sådan forrentning samt Energitilsy-
nets tilladelse til at indregne forrentningen. Det er en konkret vurdering af virksom-
hedens forhold og risiko, der er afgørende, når Energitilsynet vurderer, hvad der er
en rimelig forrentning af indskudskapital i den pågældende virksomhed, og dermed
kan indregnes i varmeprisen.
2.3.1. Opgørelse af indskudskapital
Virksomhedernes indskudskapital opgøres efter administrativ praksis forskelligt, alt
efter om de har eller ikke har anlæg, der er idriftsat før ikrafttræden af varmeforsy-
ningslovens prisbestemmelser den 1. marts 1981.
Virksomheder
uden
anlæg idriftsat før 1. marts 1981
For virksomheder, der
ikke har
anlæg idriftsat før 1. marts 1981, opgøres indskuds-
kapitalen som den bogførte værdi af indskudskapitalen ved stiftelsen, dvs. den
kapital som ejeren/ejerne har indskudt i forbindelse med, at virksomheden er blevet
etableret. Dette indskud korrigeres for nye indskud, herunder godkendt forrentning,
der fortsat er indestående i virksomheden.
Virksomheder
med
anlæg idriftsat før 1. marts 1981
For virksomheder, der
har
anlæg idriftsat før 1. marts 1981, opgøres indskudskapi-
talen som værdien af egenkapitalen pr. denne dato.
Side 5/19
EFK, Alm.del - 2015-16 - Supplerende svar på spørgsmål 383: Spm. om oversendelse af fire bagvedliggende analyser vedr. regeringens forsyningsstrategi, som blev fremlagt den 15/9-16, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1688557_0006.png
Værdien af egenkapitalen kan opgøres efter én af to metoder:
For det
første
kan egenkapitalen opgøres som den bogførte værdi af aktiverne pr.
1. marts 1981 fratrukket gæld. Værdierne skal dokumenteres ved et revideret års-
regnskab.
For det
andet
kan egenkapitalen opgøres som aktivernes nedskrevne genanskaf-
felsesværdier pr. 1. marts 1981 fratrukket gæld i overensstemmelse med det så-
kaldte administrationsgrundlag.
Anvendelse af administrationsgrundlaget forudsætter imidlertid, at virksomheden
kan dokumentere/redegøre for:
Hvilke aktiver virksomheden ejede pr. 1 marts 1981; og
Hvornår virksomheden anskaffede aktiverne.
Det enkelte aktivs værdi kan herefter opgøres med udgangspunkt i en dokumente-
ret værdi af aktivet eller med udgangspunkt i en til formålet udarbejdet komponent-
liste (pris- og levetidskatalog).
Også for virksomheder med anlæg idriftsat før den 1. marts 1981 korrigeres ind-
skudskapitalen for nye indskud, herunder godkendt forrentning, der fortsat er inde-
stående i virksomheden.
Under forudsætning af at virksomhederne kan fremlægge den relevante dokumen-
tation, er det virksomhederne der afgør, hvilken af de to metoder der skal anvendes
til at opgøre deres indskudskapital.
Det forhold at en godkendt forrentning kan holdes i virksomheden og medføre en
merforrentning – uagtet at forrentningen ikke direkte omsættes i investeringer –
indebærer, at forrentningsgrundlaget kan vokse over tid, medmindre der foretages
udlodninger. Tilsvarende vil også muligheden for afkast i form af forrentning af den
voksende indskudskapital øges.
2.3.2. Opgørelse af forrentning
Med udgangspunkt i den opgjorte indskudskapital (forrentningsgrundlaget) opgør
Energitilsynet herefter
en rimelig forrentning.
Det påhviler Energitilsynet at oplyse ansøgningssagen med henblik på konkret at
vurdere, hvorvidt en forrentning må anses for at være rimelig. Der skal foretages en
konkret vurdering i hver enkelt sag, og reglerne indeholder ikke kriterier for denne
vurdering. Denne fremgangsmåde kan give anledning til betydelig og langvarig
skriftveksling mellem Energitilsynet og den virksomhed, der ansøger om forrent-
ning, såfremt der ikke er enighed mellem Energitilsynet og virksomheden.
Side 6/19
EFK, Alm.del - 2015-16 - Supplerende svar på spørgsmål 383: Spm. om oversendelse af fire bagvedliggende analyser vedr. regeringens forsyningsstrategi, som blev fremlagt den 15/9-16, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1688557_0007.png
Energitilsynet opgør ikke en fast
forrentningssats,
men et samlet forrentningsbeløb.
En forrentningssats kan herefter beregnes
ex post.
2.4. Henlæggelser
Det fremgår bl.a. af afskrivningsbekendtgørelsens § 5, at:
»I priserne for opvarmet vand, damp eller gas bortset fra naturgas kan indregnes
henlæggelser til nyinvesteringer, jf. varmeforsyningslovens § 20, stk. 2.«
Henlæggelser er altså at forstå som en meropkrævning hos forbrugerne ud over de
faktisk afholdte udgifter i en periode forud for, at der investeres i et nyt anlæg.
Det fremgår af afskrivningsbekendtgørelsens § 5 stk. 2 og stk. 3, at:
»Henlæggelser
kan tidligst påbegyndes 5 år før det planlagte idriftsættelsesår.«
»I
5 år før idriftsættelsesåret kan der i alt henlægges indtil 75 pct. af den budgette-
rede anlægssum (…)«.
Det indebærer, at størstedelen af varmeforsyningsvirksomhedernes anlægsinveste-
ringer i dag kan finansieres via henlæggelser fra forbrugerne. Da henlæggelserne
kan påbegyndes op til 5 år før anlæggets idriftsættelse indebærer det, at varmefor-
syningsvirksomhederne i perioder kan have et betydeligt indestående i form af hen-
læggelser med henblik på forestående investeringer.
2.5. Overskud
Det følger af princippet om nødvendige omkostninger, at varmeforsyningsvirksom-
heder som udgangspunkt ikke har mulighed for at optjene et overskud. Dette gæl-
der uanset hvor effektivt, virksomhederne drives. En eventuel overopkrævning i
forhold til de afholdte omkostninger skal som udgangspunkt tilbageføres til forbru-
gerne over varmepriserne.
Der er dog en række undtagelser til dette.
For det
første
kan virksomheder optjene et overskud som følge af en godkendt
forrentning af indskudskapitalen, som kan trækkes ud af virksomheden.
For det
andet
kan industrivirksomheder, der leverer overskudsvarme til et kollektivt
varmeforsyningsanlæg opnå en fortjeneste.
For det
tredje
kan virksomheder, der anvender visse VE-teknologier til at levere
varme til et andet kollektivt varmeforsyningsanlæg optjene et overskud. I dette til-
fælde kan virksomheden som udgangspunkt fastsætte prisen på almindelige kom-
mercielle vilkår på baggrund af en forhandling mellem to parter. Energitilsynet vil
dog kunne tilsidesætte aftalen efter konkret vurdering, hvis prisen anses for at være
urimelig.
Side 7/19
EFK, Alm.del - 2015-16 - Supplerende svar på spørgsmål 383: Spm. om oversendelse af fire bagvedliggende analyser vedr. regeringens forsyningsstrategi, som blev fremlagt den 15/9-16, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1688557_0008.png
For det
fjerde
indeholder loven specielle regler for centrale kraftvarmeanlæg om
deling af afgiftsfordelen ved anvendelse af biomasse i forhold til fossile brændsler.
Ovenstående indebærer, at muligheden for at optjene overskud bl.a. afhænger af
virksomhedernes kapitalstruktur, deres teknologianvendelse og selskabsstruktur.
3. Fakta om forrentning og henlæggelser
3.1. Fakta om ansøgninger om forrentning af indskudskapital
Varmeforsyningsvirksomhederne skal indgive en ansøgning om forrentning for de
år, hvor de ønsker at indregne en sådan i varmepriserne. Varmeforsyningsvirk-
somheden skal ansøge om forrentning i det år, hvor virksomheden ønsker at ind-
regne forrentning. Forrentning for tidligere år vil altså kunne afvises.
Det er kun en mindre del af varmeforsyningsvirksomhederne, der har ansøgt om
forrentning.
Pr. den 22. juli 2016 havde Energitilsynet ansøgninger fra 61 varmeforsyningsvirk-
1
somheder under behandling . Det skal sammenholdes med de ca. 500 varmeforsy-
ningsvirksomheder, der er omfattet af prisreguleringen.
En nærmere analyse af ansøgningerne viser dog, at det fortrinsvist er de store
virksomheder i branchen, der har ansøgt om forrentning. Selvom der således er
tale om, at et mindre antal varmeforsyningsvirksomheder har ansøgt om forrentning
af indskudskapitalen, er der tale om en relativt større del af sektoren, når der ses
på fjernvarmeproduktion og fjernvarmelevering.
Der kan være flere årsager til, at virksomheder ikke ansøger om forrentning af ind-
skudskapitalen. Det kan fx være, at:
Virksomheden er i forbrugereje. For disse virksomheder er incita-
mentet til at ansøge om forrentning af indskudskapitalen mindre
åbenbart, idet der (delvist) er sammenfald mellem forbrugere og
ejere.
Virksomheden er muligvis ikke altid bevidst muligheden for at få en
forrentning af indskudskapitalen, og/eller anser reglerne for at være
så komplicerede, at de ikke ønsker at bruge tid og ressourcer på
det.
Virksomheden primært er fremmedkapitalfinansieret (finansieret via
lån), hvorfor de ikke, eller kun i begrænset omfang har en ind-
skudskapital at forrente.
1
Udtræk fra Energitilsynets database
Side 8/19
EFK, Alm.del - 2015-16 - Supplerende svar på spørgsmål 383: Spm. om oversendelse af fire bagvedliggende analyser vedr. regeringens forsyningsstrategi, som blev fremlagt den 15/9-16, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1688557_0009.png
Af de 61 selskaber, som Energitilsynet pr. den 22. juli 2016 behandlede forrent-
ningsansøgninger for, havde:
37 selskaber (ca. 62 %) ansøgt om at få opgjort indskudskapitalen
med udgangspunkt i de bogførte værdier,
19 selskaber (ca. 32 %) ansøgt om at få opgjort indskudskapitalen
på baggrund af administrationsgrundlaget pr. 1. marts 1981 (ned-
skrevne genanskaffelsesværdier) og
2 selskaber (ca. 3 %) ansøgt om at få opgjort indskudskapitalen på
baggrund af en alternativ metode (fx bogførte værdier for én perio-
2
de og administrationsgrundlaget for en anden periode).
2 selskaber havde endnu ikke oplyst, hvilken metode de ville anvende, jf. figur 1
nedenfor.
Figur 1: Forrentningsansøgninger fordelt på opgørelsesmetode
Alternativ
metode; 2
Ikke oplyst
metode; 2
Administrations-
grundlag; 19
Antal
ansøgninger
i alt: 61
Bogførte
værdier; 37
Det er fortrinsvist de store selskaber, der har ansøgt om at få opgjort deres forrent-
ning på baggrund af administrationsgrundlaget.
3.2. Fakta om brug af henlæggelser
Energitilsynet har foretaget en analyse af brugen af henlæggelser . Heraf fremgår
det, at ca. hver tredje varmevirksomhed har indregnet henlæggelser i varmepriser-
ne i perioden 2014-2016.
Henlæggelserne i perioden andrager ca. 500 mio. kr., hvilket svarer til ca. 7 pct. af
virksomhedernes nødvendige omkostninger.
2
3
3
Udtræk fra Energitilsynets database.
Henlæggelser i fjernvarmesektoren”,
Energitilsynet 2016
Side 9/19
EFK, Alm.del - 2015-16 - Supplerende svar på spørgsmål 383: Spm. om oversendelse af fire bagvedliggende analyser vedr. regeringens forsyningsstrategi, som blev fremlagt den 15/9-16, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1688557_0010.png
Beløbet svarer til, at der hvert år i perioden er henlagt ca. 167 mio. kr. Der er altså
tale om et betydeligt beløb.
Som et led i Energitilsynets analyse af henlæggelser har de desuden fundet, at en
del af henlæggelserne er regelstridige, fx ved at virksomheder har henlagt i mere
end 5 år forud før idriftsættelsen af et anlæg, eller at de har priseftervist flere hen-
læggelser end budgetteret.
4. Målsætning med nye regler på området
Analysens anbefalinger er udarbejdet med udgangspunkt i følgende målsætninger.
4.1. Hensigtsmæssige investeringer
Hvis virksomheder overkompenseres for den risiko, de pådrager sig ved at investe-
re i en sektor, medfører det en risiko for overinvestering. Hvis de underkompense-
res medfører det en risiko for underinvestering.
Overinvesteringer medfører, at forbrugerne betaler en meromkostning for den ydel-
se, de får leveret. Underinvestering kan på sigt få betydning for forsyningssikkerhe-
den.
For at sikre såvel lave priser for forbrugerne som forsyningssikkerhed bør det til-
stræbes, at varmeforsyningsvirksomhederne kan opnå et rimeligt systematisk, risi-
kojusteret afkast af de investeringer, som de foretager i sektoren.
4.2. Lige behandling af varmeforsyningsvirksomheder
Det bør tilstræbes, at varmeforsyningsvirksomhederne behandles efter ensartede
regler, uanset hvornår virksomhedens anlæg er sat i drift.
4.3. Gennemskuelighed og kortere sagsbehandlingstider
Det bør tilstræbes, at reglerne er så enkle og gennemsigtige som muligt, og at reg-
lerne er håndterbare for virksomhederne og administrerbare for Energitilsynet, så
virksomhederne ikke oplever en unødigt lang og tung sagsbehandling.
De nuværende upræcise regler og lange sagsbehandlingstider bidrager til at skabe
usikkerhed om de rammer, som varmeforsyningsvirksomhederne kan, og skal drive
deres virksomhed indenfor.
Lange sagsbehandlingstider vil desuden kunne medføre et ”priseftersmæk” for
forbrugerne, som bør undgås.
Side 10/19
EFK, Alm.del - 2015-16 - Supplerende svar på spørgsmål 383: Spm. om oversendelse af fire bagvedliggende analyser vedr. regeringens forsyningsstrategi, som blev fremlagt den 15/9-16, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1688557_0011.png
5. Udfordringer ved de nuværende regler for for-
rentning, henlæggelser og overskud
5.1. Forrentning
5.1.1. Upræcise regler om forrentning af indskudskapital
Reglerne for forrentning er i dag upræcise og svært administrerbare. Der er betyde-
lig usikkerhed om, hvad
en rimelig forrentning
af indskudskapitalen indebærer.
Samtidig er reglerne vanskelige at administrere for Energitilsynet, dels som følge af
usikkerheden om, hvad der er en
rimelig forrentning,
og dels fordi reglerne indebæ-
rer, at Energitilsynet skal foretage en konkret vurdering af hver eneste virksomhed,
der ansøger om forrentning af sin indskudskapital, selvom nogle virksomheder kan
siges at have en stort set ensartet risikoprofil.
Det har medført lange sagsbehandlingstider. De lange sagsbehandlingstider bidra-
ger yderligere til at skabe usikre rammer for virksomhederne og risikerer samtidig
at medføre et ”priseftersmæk” til fjernvarmeforbrugerne, når der bliver truffet afgø-
relse i forrentningssager.
At forbrugerne kan få et ”priseftersmæk” som følge af lange sagsbehandlingstider
bryder desuden med det administrativt udviklede samtidighedsprincip, hvorefter det
er de forbrugere, der benytter sig af en forsyningsydelse, der skal betale for ydel-
sen. Det skyldes, at der i perioden fra en ansøgning indgives, til der træffes afgø-
relse kan være tilflytning eller fraflytning i fjernvarmeområdet. Hvis forrentningen
først indregnes i varmepriserne en årrække efter, at ansøgningen har fundet sted,
kan der have været en betydelig udskiftning i forbrugersammensætningen i mel-
lemtiden.
En analyse foretaget af Energitilsynet baseret på tal fra Danmarks Statistik viser,
at ca. 10 % af alle husstande foretager en flytning mellem kommuner om året. Der
har været et eksempel på en forrentningssag, der først er blevet endelig afgjort 9 år
efter den oprindelige ansøgning. Dermed må det også antages, at en række for-
brugere betaler en meromkostning for deres varme, som burde være betalt af tidli-
gere forbrugere.
Der er derfor behov for at skabe mere præcise regler, der er nemmere at admini-
strere, og som kan reducere sagsbehandlingstiderne.
5.1.2. Forskelsbehandling af virksomheder
Forrentningsreglerne administreres i dag forskelligt, alt efter om virksomhederne
har anlæg, der er idriftsat før den 1. marts 1981 eller idriftsat efter den 1. marts
1981. Det indebærer, at virksomhederne ikke behandles ens indenfor de rammer,
de er underlagt.
4
4
Henlæggelser i fjernvarmesektoren”,
Energitilsynet 2016
Side 11/19
EFK, Alm.del - 2015-16 - Supplerende svar på spørgsmål 383: Spm. om oversendelse af fire bagvedliggende analyser vedr. regeringens forsyningsstrategi, som blev fremlagt den 15/9-16, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1688557_0012.png
5.1.3. Ikke entydig kobling mellem investering og forretning
Den forrentning en varmeforsyningsvirksomhed kan opnå, er ikke entydig koblet til
størrelsen af de investeringer, som virksomheden foretager i sektoren.
Det skyldes bl.a., at muligheden for at få Energitilsynets tilladelse til forrentning af
indskudskapital delvist afhænger af størrelsen på den
initiale indskudskapital.
I andre regulerede forsyningssektorer så som gas- og eldistributionsområdet udgø-
res virksomhedernes forrentningsgrundlag af deres aktivbase fratrukket afskrivnin-
ger. Dermed afspejler virksomhedernes forrentningsgrundlag i højere grad aktivi-
tetsniveauet i de pågældende virksomheder.
Varmeforsyningsvirksomhedernes indskudskapital kan derimod med de nuværende
regler årligt vokse med det tilladte forrentningsbeløb uafhængigt af, om virksomhe-
den foretager nye investeringer. Det indebærer, at nogle varmeforsyningsvirksom-
heder kan få et stort forrentningsbeløb uden at foretage investeringer, mens andre
må nøjes med et lavt forrentningsbeløb trods relativt store investeringer.
I gas- og el-distributionsvirksomheder falder virksomhedernes forrentningsgrundlag
årligt i takt med virksomhedens afskrivninger, hvis der ikke foretages nye investe-
ringer. Dermed tilpasses forrentningsgrundlaget automatisk kapitalbehovet i gas-
og el-distributionsvirksomheder.
5.1.4. Forskelsbehandling af indskuds- og fremmedkapital
De gældende regler om forrentning af indskudskapital og indregning af omkostnin-
ger til fremmedkapital (lånekapital) indebærer en forskellig behandling af de to ty-
per af kapital. Omkostninger til fremmedkapital kan indregnes i priserne uden for-
udgående godkendelse fra Energitilsynet, hvis der er tale om en nødvendig om-
kostning i varmeforsyningslovens forstand. Forrentning af indskudskapital skal der-
imod tiltrædes af Energitilsynet, for at kunne indregnes.
Det vurderes, at den forskellige behandling af de to typer af kapital kan påvirke
virksomhedernes valg af kapitalstruktur. Reglerne understøtter derfor ikke, at virk-
somhederne anvender en hensigtsmæssig kapitalstruktur.
Forrentningsreglerne på gas- og eldistributionsområdet indebærer, at virksomhe-
derne får fastsat én WACC (forrentningssats) for hele virksomhedens kapitalgrund-
lag. Virksomhederne får dermed en forrentning der er uafhængig af, om de anven-
der egenkapital eller fremmedkapital. Dermed påvirkes gas- og eldistributionsvirk-
somhedernes incitament til at anvende den ene form for finansiering frem for den
anden ikke af reglerne om forrentning.
5.2. Henlæggelser
Muligheden for at foretage henlæggelser til nyinvesteringer sikrer varmeforsynings-
virksomhederne billig kapital til at investere, da forbrugerne forudbetaler virksom-
Side 12/19
EFK, Alm.del - 2015-16 - Supplerende svar på spørgsmål 383: Spm. om oversendelse af fire bagvedliggende analyser vedr. regeringens forsyningsstrategi, som blev fremlagt den 15/9-16, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1688557_0013.png
hedens fremtidige anlægsinvesteringer. Man kan populært sige, at forbrugerne
yder rentefrie lån til sin fjernvarmeleverandør.
Det må imidlertid antages, at en varmeforsyningsvirksomhed i de fleste tilfælde har
adgang til billigere lånekapital end sine varmeforbrugere enten på det almindelige
kommercielle lånemarked eller i KommuneKredit.
At varmeforsyningsvirksomhederne kan finansiere store dele af deres investeringer
som henlæggelser fra forbrugerne, indebærer desuden, at investeringerne ikke
underlægges den almindelige, kritiske risikovurdering, som en långiver på det al-
mindelige kommercielle lånemarked foretager.
Energitilsynet har i en analyse af henlæggelsesreglerne vurderet, at varmeforsy-
ningsvirksomhederne formentlig ikke vil have udfordringer i forhold til at finansiere
deres investeringer uden brug af henlæggelser grundet den lave risiko, der er for-
5
bundet med at drive varmeforsyningsvirksomhed .
Har varmeforsyningsvirksomhederne i enkelte tilfælde vanskelighed ved at lånefi-
nansiere nye investeringer, bør det give anledning til at overveje, om investeringen
er hensigtsmæssig i forhold til virksomhedens situation.
Den meget billige kapital fra forbrugerne giver ikke virksomhederne incitament til at
foretage effektive investeringer og kan derfor føre til overinvestering. Overinveste-
ring medfører et samfundsøkonomisk tab, og da forbrugerne betaler investeringer-
ne over varmeprisen, medfører det også et forbrugerøkonomisk tab.
Da henlæggelser kan opkræves op til 5 år forud for idriftsættelsen af en investering,
kan reglerne desuden indebære et brud med det administrativt udviklede
samtidig-
hedsprincip,
hvorefter de forbrugere, der benytter sig af en forsyningsydelse, også
er dem, der bør betale for ydelsen.
5.3. Overskud
Muligheden for at optjene et overskud ved anvendelse af særligt udvalgte teknolo-
gier, men ikke ved andre, kan give virksomhederne et selskabsøkonomisk incita-
ment til at vælge de teknologier, hvor de kan opnå et overskud, fremfor de teknolo-
gier der er mest hensigtsmæssige.
Med aftale om ny regulering af fjernvarmesektoren af 7. april 2016 blev det beslut-
tet, at fjernvarmesektoren i fremtiden skal underlægges omkostningsrammer og
have udmeldt effektiviseringskrav på baggrund af benchmarking.
Det ligger et effektiviseringspres på virksomhederne, men der er ikke lagt op til at
indføre et positivt incitament til virksomhederne, hvis de effektiviserer. Det kan be-
tyde, at forbrugerne går glip af en effektivisering og dermed en prisreduktion, som
de ellers ville have fået.
5
Henlæggelser i fjernvarmesektoren”,
Energitilsynet 2016
Side 13/19
EFK, Alm.del - 2015-16 - Supplerende svar på spørgsmål 383: Spm. om oversendelse af fire bagvedliggende analyser vedr. regeringens forsyningsstrategi, som blev fremlagt den 15/9-16, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1688557_0014.png
En mulighed for at optjene et overskud, hvis virksomheden effektiviserer, er et di-
rekte,
positivt økonomisk incitament
for virksomheden til at foretage effektiviserin-
ger.
Fraværet af sådanne positive incitamenter kan bevirke, at virksomhederne ikke
effektiviserer udover de effektiviseringskrav, som de bliver pålagt. Det medfører et
samfundsøkonomisk tab. Dette kan stå i vejen for prisreduktioner, som ellers ville
være kommet forbrugerne til gavn, hvorved det samfundsøkonomiske tab omsæt-
tes i et forbrugerøkonomisk tab.
6. Anbefalinger til nye regler for forrentning, hen-
læggelser og overskud
6.1. Forrentning
Enhver virksomhed har behov for at kapitalen forrentes for at kunne finansiere lø-
bende drift, investeringer og vedligeholdelse af kapitalapparatet. Hvis ikke virksom-
heder har adgang til forrentning, vil kapitalapparatet forfalde og virksomhederne vil
ikke kunne drive deres virksomhed.
Hvis virksomhederne overkompenseres for den risiko, de løber ved at investere i
sektoren, giver det et selskabsøkonomisk incitament til overinvestering i sektoren.
Hvis virksomhederne ikke kompenseres tilstrækkeligt for den risiko, de påtager sig
ved at investere, vil det kunne føre til underinvestering i sektoren.
Det bør derfor sikres, at investorer i varmeforsyningsvirksomheder kan opnå et
rimeligt, systematisk risikojusteret afkast af deres investerede kapital.
De gældende regler for forrentning i varmeforsyningsvirksomheder indebærer, at
der ikke er nogen entydig sammenhæng mellem de investeringer, der foretages i
sektoren (deres aktivitetsniveau), og den forrentning virksomhederne kan opnå. Det
betyder, at nogle virksomheder kan opnå en relativt stor forrentning af deres inve-
steringer, mens andre opnår en relativt mindre forrentning. Hvilken forrentning virk-
somhederne kan få afhænger bl.a. af deres kapitalstruktur og af, hvornår de er
etableret. Virksomhederne har på den baggrund ikke de samme rammer og mulig-
heder.
Der er derfor behov for at ensarte reglerne på tværs af virksomheder og sikre, at
den forrentning, virksomhederne opnår, er mere direkte koblet til de investeringer,
de foretager i sektoren, samt hverken giver incitament til under- eller overinveste-
ring.
Side 14/19
EFK, Alm.del - 2015-16 - Supplerende svar på spørgsmål 383: Spm. om oversendelse af fire bagvedliggende analyser vedr. regeringens forsyningsstrategi, som blev fremlagt den 15/9-16, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1688557_0015.png
6.1.1. Forrentningsgrundlag
Det anbefales, at virksomhedernes forrentningsgrundlag i fremtiden opgøres med
udgangspunkt i deres aktivbase. Det kunne fx være virksomhedens anlægsaktiver,
der i så fald må værdiansættes ud fra en vis standardiseret metode.
Det vil ensarte opgørelsen af virksomhedernes forrentningsgrundlag på tværs af
virksomhederne ved fremadrettet at stille krav om, at virksomheder med anlæg
etableret før hhv. efter 1. marts 1981 skal opgøre aktivbasen (forrentningsgrundla-
get) på samme vis.
Det vil gøre reglerne nemmere at administrere for tilsynet og mere forudsigelige for
virksomhederne, da aktivbasen er mere enkelt at opgøre end den initiale indskuds-
kapital. Dermed undgår man de lange dokumentationsprocesser og opgørelser af
de enkelte aktiver med udgangspunkt i komponentlister, der følger af reglerne for
opgørelse af indskudskapitalen for virksomheder med anlæg etableret før 1. marts
1981.
Reglerne betyder samtidig, at egen- og fremmedkapitalfinansiering behandles ens,
og sikrer dermed, at reguleringen ikke tilskynder virksomhederne til at anvende én
type finansiering frem for en anden grundet reguleringen, men i stedet opsøger den
kapital, der er billigst.
Sidst vil det medføre, at forrentningsgrundlaget kobles direkte til virksomhedernes
aktuelle kapitalbehov og dermed deres aktivitetsniveau.
I forbindelse med implementering af de nye regler bør der tages stilling om virk-
somhederne skal have et tillæg til brug for en nødvendig, løbende driftskapital samt
dette tillægs størrelse. Det bemærkes, at den nødvendige, løbende driftskapital
ikke er en statisk størrelse. En udvikling i teknologianvendelsen kan bevirke, at
reglerne om nødvendig driftskapital løbende skal justeres over tid.
6.1.2. Forrentningssats
Det anbefales herudover, at der i fremtiden udmeldes én eller flere forrentningssat-
ser for virksomhederne, der fastlægges ved en WACC (Weighted Average Cost of
Capital).
En WACC-metode er en økonomisk metode til at fastsætte en forrentning for virk-
somheder, der tager hensyn til deres risikoprofil i forhold til en alternativ placering
af kapital, og som dermed skal sikre, at virksomhederne får en rimelig, risikojusteret
forrentning af deres investerede kapital. Det skal modvirke over- og underinveste-
ring.
Det anbefales, at der udmeldes nogle få forrentningssatser for varmeforsynings-
virksomheder, der kan siges at have en tilnærmelsesvis ensartet risikoprofil. I for-
bindelse med implementering af de nye regler bør det undersøges, hvor mange
forrentningssatser det vil være nødvendigt at udmelde.
Side 15/19
EFK, Alm.del - 2015-16 - Supplerende svar på spørgsmål 383: Spm. om oversendelse af fire bagvedliggende analyser vedr. regeringens forsyningsstrategi, som blev fremlagt den 15/9-16, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1688557_0016.png
Dermed undgås det, at Energitilsynet skal foretage en konkret og ofte omfattende
vurdering af hver enkelt virksomhed, hvilket vil forkorte sagsbehandlingstiderne.
Det foreslås, at Energitilsynet i henhold til lov får hjemmel til at fastsætte både op-
gørelsesmetoden og forrentningssatsen.
Det bemærkes, at ovenstående anbefalinger er i tråd med de anbefalinger, Elregu-
leringsudvalget er kommet med om ny regulering af eldistributionssektoren.
Endelig bemærkes, at det vil være op til den enkelte varmevirksomhed, om den
ønsker at opkræve den tilladte forrentning hos forbrugerne.
6.2. Henlæggelser
Det anbefales, at virksomhedernes mulighed for at foretage henlæggelser til nyin-
vesteringer afskaffes.
En ophævelse af reglerne vil indebære, at virksomhederne i fremtiden skal finan-
siere en større del af deres omkostninger ved lånefinansiering på linje med almin-
delige kommercielle virksomheder.
Det bør overvejes, om muligheden for at foretage henlæggelser skal fastholdes i
enkelte tilfælde – fx ved afvikling af eksisterende fjernvarmevirksomed.
6.3. Overskud
Det anbefales, at varmeforsyningsvirksomhedernes mulighed for at optjene at
overskud ved anvendelse af nogle teknologier, men ikke ved anvendelse af andre
afskaffes.
Det anbefales endvidere, at virksomhederne i fremtiden frit kan disponere over det
eventuelle beløb (overskud), der opstår mellem den af
myndighederne udmeldte
maksimale ramme
for drift og investeringer og virksomhedens
faktisk afholdte om-
kostninger
til drift og investeringer.
Implementeringen af det anbefalede tiltag skal følge den nye regulering på elom-
området.
6.4. Mulige konsekvenser af nye regler for forrentning, henlæg-
gelser og overskud for forbrugeromkostningerne
Betydningen af de nye regler på henholdsvis kort og lang sigt afhænger af en ræk-
ke forhold, herunder:
Virksomhedernes kapitalstruktur.
Hvor mange virksomheder der ansøger om forrentning af indskudskapita-
len efter de gældende regler.
Virksomhedernes indskudskapital efter de nuværende regler. Dette er for
langt hovedparten af varmevirksomheder ikke opgjort og afhænger af, hvil-
ken metode de enkelte virksomheders forrentningsgrundlag opgøres efter.
Side 16/19
EFK, Alm.del - 2015-16 - Supplerende svar på spørgsmål 383: Spm. om oversendelse af fire bagvedliggende analyser vedr. regeringens forsyningsstrategi, som blev fremlagt den 15/9-16, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1688557_0017.png
Virksomhedernes fremmedkapitalomkostninger i dag.
Den konkrete udformning af de nye regler.
Det er derfor ikke muligt at opgøre konsekvenserne. Ved udformning af nye regler
om forrentning bør det dog tilstræbes, at varmevirksomhederne ikke opnår en
overnormal forrentning som følge af en større forskydning af forrentningsbasen.
7. Sammenfatning og overordnede konklusioner
7.1 Nye regler for forrentning
Det anbefales, at reglerne for forrentning ændres, så:
1) Forrentningsgrundlaget i fremtiden fastsættes med udgangspunkt i virk-
somhedernes aktivbase med et muligt tillæg for nødvendig driftskapital. Det
skal sikre, at virksomhederne behandles efter ensartede regler og sikre, at
virksomhedernes adgang til forrentning er koblet direkte til deres investe-
ringsniveau.
2) Varmeforsyningsvirksomhederne i fremtiden kan opnå en forrentning af de-
res forrentningsgrundlag, der fastsættes med udgangspunkt i en WACC-
metode. Dvs., at der udmeldes én eller flere faste forrentningssatser for
sektoren med udgangspunkt i virksomhedernes risikoprofiler.
Det indebærer, at varmeforsyningsvirksomhederne i fremtiden får udmeldt
en forrentningsramme, der opgøres som produktet af forrentningsgrundla-
get og den opgjorte forrentningssats. Det skal sikre varmeforsyningsvirk-
somhederne et rimeligt, systematisk risikojusteret afkast af deres kapital.
Det anbefales herunder, at virksomhederne fremover automatisk får ud-
meldt en forrentningsramme uden forudgående ansøgning til Energitilsy-
net.
3) Det pålægges varmeforsyningsvirksomhederne at afholde deres finansielle
omkostninger indenfor den forrentningsramme, som de får udmeldt. Det in-
debærer, at virksomhederne får et underskud, hvis de ikke kan finansiere
sig indenfor rammen. Dermed lægges der de facto et loft over, hvor dyrt
virksomhederne kan finansiere deres investeringer.
De anbefalede ændringer skal desuden gøre reglerne nemmere at admini-
strere for Energitilsynet og dermed forkorte sagsbehandlingstiderne.
Side 17/19
EFK, Alm.del - 2015-16 - Supplerende svar på spørgsmål 383: Spm. om oversendelse af fire bagvedliggende analyser vedr. regeringens forsyningsstrategi, som blev fremlagt den 15/9-16, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1688557_0018.png
7.2 Afskaffelse af muligheden for at foretage henlæggelser
Det anbefales, at muligheden for at foretage henlæggelser afskaffes. Det skal
mindske incitamentet for overinvesteringer og sikre, at forbrugere ikke betaler en
meromkostning for den varme, de får leveret. Det skal desuden sikre, at varmefor-
syningsvirksomhederne ikke agerer kapitalforvaltere for forbrugerne.
Det overvejes, om muligheden for at foretage henlæggelser skal fastholdes i enkel-
te tilfælde.
7.3 Indførelse af indtægtsrammeregulering og mulighed for
overskud uafhængigt af teknologianvendelse
Det anbefales, at fjernvarmesektoren i fremtiden overgår til en indtægtsrammeregu-
lering med mulighed for at optjene og udtage et overskud som følge af ekstraordi-
nære effektiviseringer.
Det indebærer, at varmeforsyningsvirksomhederne i fremtiden får udmeldt en sam-
let indtægtsramme, der lægger et loft over, hvor meget virksomhederne kan op-
kræve hos forbrugerne.
Indtægtsrammen sammensættes af:
1) En omkostningsramme, der initialt opgøres med udgangspunkt i virksomheder-
nes omkostninger og herefter underlægges benchmarking og effektiviseringskrav,
og som nedjusteres som følge af ekstraordinære effektiviseringer.
2) En forrentningsramme, der opgøres som produktet af et forrentningsgrundlag og
en forrentningssats med et muligt tillæg for nødvendig driftskapital, jf. ovenfor.
Varmeforsyningsvirksomhederne får herefter mulighed for at optjene og udtage
forskellen imellem indtægtsrammen og de faktiske omkostninger ved at drive virk-
somheden. En forskel kan opstå som følge af effektiv drift, effektive investeringer,
eller som følge af at de finansielle omkostninger administreres effektivt.
Det skal således give varmeforsyningsvirksomhederne et incitament til løbende at
effektivisere på hele deres omkostningsbase.
Når en reguleringsperiode udløber justeres indtægtsrammen med udgangspunkt i
virksomhedernes faktiske omkostninger ved at drive virksomheden. Dermed sikres
det, at eventuelle effektiviseringer kommer forbrugerne til gode i form af lavere
varmepriser.
Det bemærkes, at det ved aftale af 7. april 2016 om ny regulering af fjernvarmesek-
toren allerede er besluttet, at varmeforsyningsvirksomhederne skal have udmeldt
omkostningsrammer og underlægges benchmarking.
Side 18/19
EFK, Alm.del - 2015-16 - Supplerende svar på spørgsmål 383: Spm. om oversendelse af fire bagvedliggende analyser vedr. regeringens forsyningsstrategi, som blev fremlagt den 15/9-16, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1688557_0019.png
Da virksomhederne får mulighed for at optjene et overskud ved anvendelse af alle
teknologier, kan dette opfattes som et brud med
princippet om nødvendige om-
kostninger.
Varmeforsyningsvirksomhederne har imidlertid allerede mulighed for at
optjene overskud ved anvendelsen af visse teknologier og som følge af forrentning
af indskudskapitalen, hvorfor
princippet om nødvendige omkostninger
i forvejen
ikke udelukker, at der kan opnås et overskud.
De foreslåede tiltag er ikke alle gensidigt udelukkende. Det vil fx sige, at reglerne
for forrentning godt kan ændres, uden at der overgås til indtægtsrammeregulering
og gives mulighed for at optjene og udtage et overskud på tværs af alle teknologier.
Side 19/19