Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del
Offentligt
1679538_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
25. oktober 2016
J nr. 2016 - 2695
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 27. september 2016 stillet
mig følgende spørgsmål nr. 380 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet på vegne af udvalget.
Spørgsmål 380
”Ministeren bedes kommentere materiale fra Dansk Vandværker i forbindelse med
foretræde for udvalget den 27. september 2016, jf. EFK alm. Del – bilag 413.”
Svar
Jeg vil nedenfor kommentere på de væsentligste kritikpunkter, som fremgår af den
præsentation, der blev anvendt ved Danske Vandværkers (herefter DVV) foretræde
for udvalget d. 27. september.
Vandselskabernes fremtid, såfremt hvile-i-sig-selv-princippet afskaffes
Danske Vandværker udtrykker i sit materiale bekymring for, at vandselskaberne
kan blive ”spekulationsobjekter” for private ejere, såfremt hvile-i-sig-selv-princippet
afskaffes.
Regeringen vil ikke blande sig i forsyningsselskabernes, herunder
vandselskabernes, ejerskabsforhold. Det er alene op til de nuværende ejere at
beslutte.
Regeringen foreslår som et bærende princip for regulering af forsyningssektorerne,
at der skal skabes en mere incitamentsbaseret økonomisk regulering af naturlige
monopoler. Dette indebærer bl.a. mulighed for, at ejerne af forsyningsselskaberne
kan beholde en del af overskuddet ved ekstraordinære effektiviseringer.
For nærværende lægger Forsyningsstrategien dog ikke op til at ændre hvile-i-sig-
selv-princippet i vandsektoren. Der lægges alene op til at gennemføre en analyse
af den økonomiske regulering af vandsektoren, så der kan skabes et stærkt fagligt
grundlag for de videre drøftelser af den økonomiske regulering.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 380: Spm. om kommentar til materiale fra Danske Vandværker ifm. foretræde for udvalget den 27/9-16, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1679538_0002.png
Øget gennemsigtighed omkring selskabernes drift og priser
Danske Vandværker foreslår i sit materiale at skabe øget gennemsigtighed omkring
vandselskabernes drift og priser.
Forsyningssekretariatet er ved at udarbejde en ny model for benchmarking af
vandselskaberne. Dette skal sikre, at forbrugerne kan få indblik i, hvordan deres
lokale vandforsyning bliver drevet sammenlignet med andre forsyninger.
Regeringen lægger med forsyningsstrategien op til at analysere data i
forsyningssektoren med henblik på at sikre en mere gennemsigtig forsyningssektor,
herunder også vandsektoren.
Lovgiverne skal ikke detailstyre selskaberne
Danske Vandværker giver udtryk for, at lovgiverne ikke skal detailstyre de lokale
vandforsyninger, men i stedet skal opstille overordnede mål og overlade den
konkrete implementering til de lokale værker.
Jeg er meget enig i, at de enkelte selskaber er de bedste til at vurdere, hvordan de
løbende effektiviseringskrav udmøntes mest hensigtsmæssigt i selskabet. Dette
sker i dag ved, at de enkelte selskaber, som er underlagt effektiviseringskrav, selv
beslutter, hvor de vil effektivisere. Sådan vil det også være i fremtiden.
Målretning af effektiviseringskrav
Danske Vandværker foreslår, at de største effektiviseringskrav målrettes de mindst
effektive selskaber i vandsektoren.
I den nuværende regulering er vandselskaber med en debiteret vandmængde på
3
over 200.000 m om året underlagt et generelt effektiviseringskrav. Selskaber med
3
en debiteret vandmængde på over 800.000 m om året er derudover underlagt
individuelle effektiviseringskrav på baggrund af benchmarking. De mindre
3
selskaber (med en årlig debiteret vandmængde på under 200.000 m ) er ikke
omfattet af vandsektorlovens økonomiske regulering.
De mindste vandselskaber får ikke udmeldt individuelle effektiviseringskrav ud fra
et ønske om at begrænse de administrative byrder for disse selskaber. Det kan
således være uforholdsmæssigt administrativt tungt for mindre vandselskaber at
levere dokumentation til at indgå i benchmarking. Derfor er de mindre selskaber
alene underlagt et generelt effektiviseringskrav, som er lettere at administrere.
Jeg er enig i, at effektiviseringskravene skal målrettes de mindst effektive
selskaber. Det er også det, der sker i dag for de selskaber, som er underlagt
individuelle effektiviseringskrav. Men det er samtidig et væsentligt hensyn, at
effektiviseringskravene ikke medfører for store administrative byrder for de mindre
selskaber.
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 380: Spm. om kommentar til materiale fra Danske Vandværker ifm. foretræde for udvalget den 27/9-16, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1679538_0003.png
Stigende renteudgifter
Danske Vandværker har vedlagt en beregning af renteudgifterne, såfremt vand- og
spildevandsselskaberne fremover skal finansieres på markedsvilkår og ikke
gennem kommunekredit via kommunal garantistillelse. Denne viser, at
vandselskabernes renteudgifter stiger væsentligt, hvis selskaberne ikke har
mulighed for at opnå finansiering gennem kommunekredit.
Først og fremmest vil kan jeg gøre opmærksom på, at adgang til nem og billig
kapital helt generelt kan føre til overinvesteringer. Ved at selskaber betaler en
markedskonform risikopræmie af deres investeringer reduceres risikoen for
overinvesteringer
Hvis der er overinvesteret og dermed overkapacitet i vandsektoren, er det
forbrugerne, der betaler regningen herfor.
Endvidere kan jeg gøre opmærksom på, at offentlige myndigheder, herunder
kommuner, ifølge de gældende statsstøtteregler skal opkræve garantiprovision ved
udstedelse af garantier for lån til virksomheder, både til § 60-selskaber og
aktieselskaber. Garantien skal stilles på markedsvilkår i overensstemmelse med
reglerne i EU-Kommissionens meddelelse om statsstøtte i form af garantier
(C155/20089).
Garantiprovisionen skal svare til, hvad en markedsøkonomisk investor ville kræve i
samme situation på samme tidspunkt og matche risikoen for, at lånet misligholdes
og garantien kommer i anvendelse. En markedsfinansiering kan derfor i henhold til
statsstøttereglerne ikke medføre øgede finansieringsudgifter for de berørte anlæg.
Derfor lægger regeringen op til at foretage en mere eksplicit afgrænsning af
konkurrenceudsatte og kommercielle aktiviteter, så det tydeliggøres, at der ikke kan
stilles subsidierede kommunegarantier eller gives mulighed for kommunal
låneoptagelse for kommercielle og konkurrenceudsatte aktiviteter på vilkår, der er
bedre end de vilkår, en markedsøkonomisk investor ville acceptere på
markedsvilkår.
Samtidig ønsker regeringen at gøre rammerne for kommunernes beregning og
opkrævning af garantiprovision klarere, herunder de rammer, der er fastsat med
statsstøttereglerne. Derfor undersøges det, hvordan præciseringen af de gældende
regler på området bedst foretages.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 3/3