Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del
Offentligt
1572917_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 5. november 2015 stillet mig
spørgsmål 34 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 34
Ministeren
26. november 2015
J nr. 2015-3071
”Vil ministeren – i forlængelse af EFK alm. del – svar på spm. 118 og 119 –
kommentere den opfølgende henvendelse, udvalget har modtaget fra Morten
Spaabæk Dippel, jf. EFK alm. del – bilag 50?”
Svar
Varmeforsyningsloven sætter rammerne for den kommunale varmeplanlægning,
herunder også anvendelsen af tilslutningspligt, jf. også besvarelsen af EFK alm.
del spm. 118.
Energiklagenævnet har behandlet en række klagesager fra varmeforbrugere i
Silkeborg i forbindelse med, at Silkeborg Kommune har pålagt tilslutningspligt til
fjernvarme i områderne Lysbro, Funder og Funder Kirkeby, jf. også besvarelsen
af EFK alm. del spm. 119. Det er bl.a. sket ved afgørelse af 23. november 2012,
hvor nævnet stadfæstede kommunens afgørelse. Områderne var efter
klagenævnets vurdering i overensstemmelse med reglerne pålagt
tilslutningspligt til Silkeborg Forsynings fjernvarmenet. Klagenævnet har
desuden ved afgørelse af 28. maj 2014 i forbindelse med en anmodning om
genoptagelse fastholdt den tidligere afgørelse. I den forbindelse blev
indsigelsen omkring Silkeborg Forsynings varmeproduktionskapacitet på over
25 MW bl.a. behandlet. Indsigelsen gav ikke klagenævnet anledning til at ændre
sin tidligere vurdering af Silkeborg Kommunes pålæg om tilslutningspligt.
Tilslutningspligten blev anset for at være pålagt til Silkeborg Forsynings
fjernvarmenet (fremføringsanlæg), som er omfattet af varmeforsyningslovens
regler. Der er ikke krav om, at driften af fremføringsanlægget skal udskilles i et
selvstændigt selskab, når anlægget er kommunalt ejet.
Energiklagenævnets afgørelser kan indbringes for domstolene.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt