Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del
Offentligt
1668691_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
27. september 2016
J nr. 2016 - 2567
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 9. september 2016 stillet mig
følgende spørgsmål 335 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL), Pia Olsen Dyhr (SF), Ida Auken
(RV), Jens Joel (S), Christian Poll (ALT).
Spørgsmål 335
”Ministeren bedes kommentere og konkret tilbagevise kritikken af, at det samlede
effektiviseringspotentiale i rapporten ”Forsyningssektorens effektiviseringspotentia-
le” ikke stemmer overens med tidligere analyse fra den 12. august 2016 udarbejdet
af Copenhagen Economics, hvilket er fremført af direktør i DANVA Carl Emil Lar-
sen, og hvortil han påpeger: ”McKinsey medtager besparelser, som der allerede er
indgået et politisk forlig om i 2014, ligesom nye effektiviseringspotentialer baseres
på tal og beregninger, vi ikke kan genkende. Så det er meget uheldigt, hvis rege-
ringen foreslår effektiviseringskrav på baggrund af disse tal”. Der henvises til artik-
len i Ingeniøren den 25. august 2016: ”Forsyningssektor til modangreb: McKinsey-
rapport er fyldt med fejl”, jf.
https://ing.dk/artikel/forsyningssektor-modangreb-
mckinsey-rapport-fyldt-med-fejl-186288”
Svar
I 2014 blev der med ”Aftale om en vækstpakke” indgået en bred politisk aftale om
effektivisering af forsyningssektorerne på 3,3 mia. kr. i 2020, hvoraf drikke- og spil-
devandsselskaberne gennem reduktion af deres driftsomkostninger skal effektivise-
re for 1,3 mia. kr. fra 2014 til 2020. Dette krav er indeholdt i McKinsey og Struense-
es potentiale, og der er derfor ikke tale om ”dobbelttælling”.
Den tidligere analyse, som DANVA henviser til, er en analyse, som Copenhagen
Economics har foretaget for brancheforeningen Danske Vandværker.
Forskellen skyldes bl.a., at McKinsey og Struensee anvender en anderledes tilgang
ved estimering af konsolideringspotentialet i sektoren, hvor der er taget udgangs-
punkt i effekterne ved konkrete konsolideringscases.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om at kommentere og konkret tilbagevise kritikken af, at det samlede effektiviseringspotentiale i rapporten Forsyningssektorens effektiviseringspotentiale ikke stemmer overens med tidligere analyse fra den 12. august 2016 udarbejdet af Copenhagen Economics, hvilket er fremført af direktør i DANVA Carl Emil Larsen, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1668691_0002.png
McKinsey og Struensees konsolideringspotentiale er i øvrigt mindre end det konso-
lideringspotentiale, som Deloitte i en rapport fra 2013 har estimeret i forbindelse
med evalueringen af vandsektorloven.
McKinsey og Struensee har i deres analyse indlagt en række forsigtighedshensyn,
jf. besvarelsen på spørgsmål 333. På baggrund heraf vurderer jeg derfor samlet
set, at et effektiviseringspotentiale på 2,5 mia. kr. i 2025 er et godt bud på et effek-
tiviseringspotentiale for vandsektoren.
Det skal tilføjes, at regeringen ikke umiddelbart lægger op til nye tiltag på vandsek-
toren. Den nye vandsektorlov trådte i kraft i marts i år, og den skal have lov til at
virke. Derfor foreslås i strategien alene videre analyser, før regeringen vil se på nye
tiltag til at realisere et eventuelt yderligere effektiviseringskrav end det, der blev
aftalt i 2014.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2