Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del
Offentligt
1666826_0001.png
Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
21. september 2016
Svar på Energi-, Forsynings- og Klimaudvalgets spørgsmål nr.
306 (Alm. del) af 2. september 2016 stillet efter ønske fra Jens
Joel (S)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de beregninger, der ligger til grund for, at det i rege-
ringens ”Et stærkere Danmark – Vækst 2016” skønnes, at man vil ”forøge en
typisk LO-families rådighedsbeløb med i størrelsesordenen 3.000 kr. årligt”, hvis
forsyningsstrategien gennemføres?
Svar
Som en del af
Et stærkere Danmark – Vækst 2016
lægger regeringen op til en ny
strategisk ramme for forsyningssektoren. Regeringen ønsker en forsyningssektor,
der er kendetegnet ved en effektiv, gennemsigtig og sammenhængende forsyning
med lave priser, høj forsyningssikkerhed, høj miljøbeskyttelse, høje sundhedsstan-
darder og bedre produkter gennem teknologiudvikling.
I rapporten
Forsyningssektorens effektiviseringspotentiale
fra august 2016
1
vurderes der at
være et betydeligt effektiviseringspotentiale i forsyningssektorerne. Potentialerne
forekommer igennem skalafordele, bedre styring og governance, øget konkurren-
ceudsættelse og fortsat økonomisk regulering og incitamentsstyring.
Forsyningsstrategien har til formål at udmønte effektiviseringspotentialerne og
vurderes som helhed at kunne øge strukturelt BNP med ca. 5�½ mia. kr. i 2025.
Hvis initiativerne i forsyningsstrategien gennemføres, skønnes det at forøge det
reale rådighedsbeløb for et LO-par med to børn i ejerbolig med i størrelsesorde-
nen 2.800 kr. (2017-niveau). For et pensionistpar i lejebolig skønnes forsynings-
strategien at øge det reale rådighedsbeløb med i størrelsesordenen 1.800 kr. (2017-
niveau).
Den strukturelle BNP-virkning på ca. 5�½ mia. kr. er beregnet på den generelle
ligevægtsmodel REFORM, der er udviklet af DREAM-gruppen. I beregningerne
er det forudsat, at effektiviseringerne medfører, at forsyningsvirksomhedernes
maskin- og bygningskapital, energiforbrug og arbejdskraft bliver mere produktivt.
1
McKinsey & Company og Struensee & Co.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 306: Spm. om redegørelse for de beregninger, der ligger til grund for, at det i regeringens Et stærkere Danmark – Vækst 2016 skønnes, at man vil forøge en typisk LO-families rådighedsbeløb med i størrelsesordenen 3.000 kr. årligt, hvis forsyningsstrategien gennemføres, til finansministeren
1666826_0002.png
Side 2 af 3
Metoden er tidligere anvendt i forbindelse med beregningerne af virkningen af
effektiviseringer i forsyningsvirksomhederne i
Vækstpakke 2014.
Når produktiviteten i forsyningssektoren forbedres, vil det medføre, at forsy-
ningsvirksomhederne kan producere den samme mængde til en lavere pris. Det
kommer direkte husholdningerne til gode i form af reducerede priser på de forsy-
ningsydelser, som husholdningerne køber. En gennemsnitlig dansk husholdning
bruger ca. 37.000 kr. for forsyningsydelser om året.
2
Den direkte effekt på familiernes rådighedsbeløb ved reducerede priser på forsy-
ningsydelser er beregnet på baggrund af Danmarks Statistiks forbrugerundersøgel-
se, der gør det muligt at sammenkæde husholdningernes disponible indkomst og
deres udgifter til forsyningsydelser, idet der tages højde for familiestørrelse samt
stordriftsfordele i familierne. Den direkte effekt på rådighedsbeløbet for et LO-
par med to børn i ejerbolig vurderes at være i størrelsesordenen 1.800 kr. årligt.
For et pensionistpar i lejebolig skønnes den direkte effekt på rådighedsbeløbet til
omkring 1.300 kr. årligt.
Forbruget af forsyningsydelser udgør en relativt større andel af det samlede for-
brug for familier med lave indkomster. Derfor har gevinsten ved mere effektiv
forsyning relativt set større betydning for familier med lave indkomster.
Det kommer også husholdningerne til gode, når virksomhederne får reduceret
omkostningerne til forsyningsydelser, og derfor kan producere til lavere priser.
Reducerede inputpriser for erhvervene må på sigt forventes at medføre højere
lønninger og lavere priser for husholdningerne.
For den indirekte virkning på familiernes rådighedsbeløb er det beregningsteknisk
lagt til grund, at alle familier får den samme procentvise reale fremgang i den di-
sponible indkomst. Det skønnes, at den indirekte effekt af mere effektiv forsyning
øger LO-familiens rådighedsbeløb svarende til 1.000 kr. årligt. For et pensionist-
par i lejebolig bliver den indirekte virkning på rådighedsbeløbet omkring 500 kr.
Det bemærkes, at Finansministeriet har korrigeret en fejl i den beregnede
besparelse for familierne som følge effektiv forsyning. som er offentliggjort i
DK2025 – Et stærkere Danmark,
jf. også pressemeddelelsen
Finansministeriet retter fejl
i beregninger af gevinst fra forsyningsstrategi
af 13. september 2016.
3
Korrektion af fejlen medfører fx, at
LO-familiens
stigning i rådighedsbeløbet bliver
200 kr. mindre i forhold til, hvad der var offentliggjort i
DK2025 – Et stærkere
Danmark, jf. tabel 1.
Omvendt betyder korrektionen, at et
par på folkepension
sparer
yderligere 100 kr. i forhold til, hvad der var offentliggjort i
DK2025 – Et stærkere
Danmark.
Heraf vedrører 31.000 kr. forsyningsydelser omfattet af forsyningsstrategien, jf. besvarelsen af FIU spm. nr. 497 (alm. del)
af 5. september 2016.
3
https://www.fm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2016/09/fm-retter-regnefejl
2
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 306: Spm. om redegørelse for de beregninger, der ligger til grund for, at det i regeringens Et stærkere Danmark – Vækst 2016 skønnes, at man vil forøge en typisk LO-families rådighedsbeløb med i størrelsesordenen 3.000 kr. årligt, hvis forsyningsstrategien gennemføres, til finansministeren
1666826_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 1
Nuværende beregnet besparelse på forsyning (2025-virkning i 2017-niveau)
Direkte
virkning
før
Samlet
virkning
før
Direkte
virkning
korrige-
ret
Samlet
virkning
forsyning,
korrigeret
Æn-
dring
Beskæftigede
LO-par med to børn i ejerbolig
LO-par med to børn i lejebolig
Funktionærpar med to børn i ejerbolig
Højtlønnet funktionærfamilie med to børn i ejerbolig
HK-par (minimalløn) med to børn i lejebolig
Ufaglært HK’er (minimalløn) uden børn i lejebolig
Enlig LO'er uden børn lejebolig
Direktørfamilie to børn, ejerbolig
Enlig direktør
Ledige og uden for arbejdsstyrken
Enlig dagpengemodtager
Pensionistpar i lejebolig
Enlig pensionist i lejebolig
700
1.200
800
1.000
1.700
1.100
800
1.300
800
1.100
1.800
1.200
100
100
100
2.000
2.000
1.900
2.100
1.800
800
900
2.100
800
3.000
3.000
3.300
3.800
2.500
1.100
1.300
3.900
1.900
1.800
1.800
1.700
1.900
1.900
800
800
1.900
1.100
2.800
2.800
3.100
3.600
2.600
1.200
1.300
3.700
2.200
-200
-200
-200
-200
100
100
0
-200
300
Kilde: Egne beregninger på Familietypemodellen og Danmarks Statistiks forbrugsundersøgelse.
Endelig bemærkes, at besparelsen for HK-parret som følge af en tastefejl
fremstod 600 kr. for lav i
DK2025 – Et stærkere Danmark,
tabel 4A.1 i bilag 4A.
HK-parrets rådighedsbeløb er således 700 kr. større end det fremgik af tabel 4A.1
i
bilag 4A i DK2025 – Et stærkere Danmark.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister