Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del
Offentligt
1666359_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
21. september 2016
J nr. 2016 - 2534
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 29. august 2016 stillet mig
følgende spørgsmål nr. 303 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 303
”Angående McKinsey-rapporten om forsyningssektorens effektiviseringspo-
tentiale ønskes oplyst, hvad regeringens oplæg var ved bestillingen af rap-
porten, herunder hvilke spørgsmål regeringen ønskede belyst og besvaret.”
Svar
Oplægget i forbindelse med bestillingen af rapporten fremgår af den opgavebeskri-
velse, der blev fremsendt til konsulenterne i den forbindelse. Nedenfor har jeg gen-
givet opgavebeskrivelsen fra udbuddet i sin fulde form:
”Der skal laves en samlet beregning af effektiviseringspotentialet ved at gennemfø-
re reformer af forsyningssektorerne (el, gas, vand, spildevand, varme og affald), så
de bliver så effektive som muligt.
Baggrund for analysen
Der er indgået politisk aftale om at effektivisere forsyningssektorerne for 3,3 mia.
kr. i 2020,
jf. aftale om en Vækstpakke (juni 2014).
Størstedelen af dette effektivise-
ringspotentiale er forudsat indhentet på forsyningssektorernes driftsomkostninger
under de nuværende strukturer i sektorerne (direkte effektiviseringspotentiale). I
praksis vil dette effektiviseringspotentiale primært blive realiseret ved brug af effek-
tiviseringskrav stillet på baggrund af økonomisk regulering af de enkelte sektorer.
I de seneste år er der lavet flere forskellige analyser, der viser, at der i tillæg til det
direkte effektiviseringspotentiale er et yderligere effektiviseringspotentialer i forsy-
ningssektorerne (potentiale ved reformer).
Overordnet set kan en reform af forsyningssektoren bl.a. være karakteriseret ved
følgende:
-
Forsyningsselskaber og ejere har de rigtige incitamenter til at effektivisere
de samlede omkostninger.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om regeringens oplæg ved bestillingen af McKinsey-rapporten om forsyningssektorens effektiviseringspotentiale, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1666359_0002.png
-
-
-
-
Relevante opgaver på forsyningsområdet konkurrenceudsættes.
Forsyningsselskaberne gennemfører de investeringer, der er mest rentable
ud fra et samfundsmæssigt perspektiv.
Der udnyttes stordriftsfordele gennem fx konsolidering.
Selskaberne styres og drives professionelt.
Opgavebeskrivelse
Med dette udgangspunkt er det overordnet set konsulentens opgave at analysere
det samlede effektiviseringspotentiale i forsyningssektorerne, dvs. både det direkte
effektiviseringspotentiale og effektiviseringspotentiale ved reformer, samt hvornår
potentialet vurderes at kunne være indhentet.
Potentialeanalysen kan gribes an på forskellig vis og forventes umiddelbart at bestå
af forskellige delanalyser. For delanalyserne skal det fremgå, i hvilket omfang det
identificerede potentiale er et potentiale ved reformer eller et direkte forbedringspo-
tentiale. Nogle delanalyser vil være følgende:
1.
Beregning af det samlede direkte forbedringspotentiale, dvs. er der et yderli-
gere direkte effektiviseringspotentiale end den politisk fastsatte effektivise-
ringsmålsætning på 3,3 mia. kr. i 2020. Beregningerne kan være baseret på
en gennemgang og evt. opdatering af eksisterende data og analyser. Dvs.
en SFA eller DEA-inspireret analyse af de enkelte forsyningssektorer.
Beregning af potentialet ved konsolidering og dermed en mere hensigts-
mæssig struktur i forsyningssektorerne med udgangspunkt i en gennemgang
og evt. opdaterede data mv., jf. punkt 1. Det skal sikres, at potentialet ikke
overlapper med det direkte potentiale.
Identifikation af konkrete initiativer der kan bidrage til at realisere potentialet
ved reform af forsyningssektoren, eks. øget markedsorientering, bedre
governance, flere multiforsyninger osv. Der ønskes samtidig en identifikation
af evt. barrierer for en reform af forsyningssektoren.
Vurdering af potentialet ved reform af forsyningssektoren udover konsolide-
ring,
jf. punkt 2.
At sætte konkrete tal på dette potentiale vil formentlig være
behæftet med betydelig usikkerhed, hvorfor det evt. kan suppleres som en
kvalitativ analyse.
Kortlægning af indretningen af forsyningssektorerne i andre sammenlignelige
lande, herunder ift. bl.a. ejerskab, organisering, markedsstruktur (konsolide-
ringsgrad), regulering, priser m.v. Der gives eksempler på strukturer og or-
ganisering i udlandet, der har bidraget til en effektiv sektor - herunder effektiv
synergiudnyttelse på tværs af sektorer (el, gas, vand, spildevand, varme og
affald).
2.
3.
4.
5.
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om regeringens oplæg ved bestillingen af McKinsey-rapporten om forsyningssektorens effektiviseringspotentiale, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1666359_0003.png
6.
Kortlægning af erfaringer med effektivisering, konsolidering mv. fra de sene-
ste 10-20 år med henblik på en overordnet beskrivelse af barrierer for og mu-
ligheder ved reformer i forsyningssektoren. Dette analyseelement vil kunne
understøtte resultaterne af analyserne i punkt 1-4.
Det er op til konsulenten at foreslå, hvordan de enkelte delanalyser skal gribes an,
samt om yderligere delanalyser med fordel kan indgå i opgaveløsningen. Det vig-
tigste er, at konsulentens valg af analysetilgange og delanalyser er tilstrækkelig
veldokumenteret til, at den samlede analyse kan imødegå evt. kritikpunkter fra
branchen og andre interessenter. Det endelige valg af delanalyser vil dog skulle
foretages af styregruppen. Det skal dog understreges, at det fra opdragsholders
side ønskes, at konsulenten lægger nogenlunde lige stor vægt på hver af delanaly-
serne 1-5 og lidt mindre vægt på delanalyse 6.
Derudover skal delanalyserne så vidt det er muligt baseres på underlæggende data
fra de seneste års økonomiske analyser af de forskellige forsyningssektorer. Det er
således ikke udgangspunktet, at der skal indsamles større mængder af nye data
som input til en samlet potentialeanalyse.
Organisering og proces
Det forventes, at den vindende konsulent af udbuddet vil blive udpeget medio de-
cember og kan gå i gang med arbejdet umiddelbart herefter. Konsulenten skal af-
rapportere et foreløbigt bruttoeffektiviseringspotentiale senest 15. februar. Konsu-
lenten skal afrapportere endeligt ultimo marts.
Konsulenten vil referere til en styregruppe bestående af repræsentanter fra Energi-,
Forsynings- og Klimaministeriet (formand) samt Finansministeriet. Det endelig valg
af delanalyser foretages af styregruppen.
Der vil blive afholdt styregruppemøder efter behov. Det forventes dog, at der ville
skulle holdes styregruppemøde hver anden uge.
Pris
Det forventes, at tilbudssummen holdes inden for en beløbsramme på 4,0 mio. kr.
eksklusiv moms.”
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 3/3