Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del
Offentligt
1654132_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
11. juli 2016
J nr. 2016-2033
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har med brev af 21. juni 2016 stillet mig
følgende spørgsmål 245 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet af Rune Lund (EL).
Spørgsmål 245
”Hvad er reglerne, hvis et olieselskab opgiver de licenser til efterforskning og ind-
vinding, som det har i den danske del af Nordsøen?”
Svar
Reguleringen, der gælder, når et olieselskab opgiver sin tilladelse til efterforskning
og indvinding af kulbrinter i Nordsøen, beror på, hvilken type tilladelse der er tale
om, og på hvilket tidspunkt i tilladelsens ”liv” opgivelsen sker.
Det fremgår af § 32 i lov om anvendelse af Danmarks undergrund (undergrundslo-
ven), at det i en tilladelse skal fastsættes, i hvilket omfang rettighedshaverens for-
pligtelser består efter udløb, opgivelse, bortfald eller tilbagekaldelse af en tilladelse.
Endvidere kan det bestemmes, at det, hvis en arbejdsforpligtelse eller andre for-
pligtelser ikke er opfyldt, kan kræves, at rettighedshaveren helt eller delvist indbeta-
ler det beløb, som opfyldelsen af forpligtelserne ville have kostet.
Tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter i Nordsøen, som er meddelt
efter undergrundslovens ikrafttræden i 1981, er baseret på en modeltilladelse, som
indeholder en række standardvilkår. Det fremgår af modeltilladelsens § 36, stk. 1,
at udløb, opgivelse, bortfald eller tilbagekaldelse af tilladelsen ikke fritager rettig-
hedshaveren for opfyldelse af de forpligtelser, der påhviler rettighedshaveren i
medfør af lovgivningen, tilladelsen eller andre fastsatte bestemmelser, vilkår eller
påbud.
Af § 36, stk. 2, i modeltilladelsen fremgår, at rettighedshaveren, hvis nogen del af
arbejdsprogrammet, der er knyttet til tilladelsen, ikke er udført, skal indbetale et
beløb til statskassen svarende til, hvad opfyldelsen af forpligtelserne ville have
kostet, medmindre Energistyrelsen dispenserer herfra.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 245: MFU spm. om reglerne, hvis et olieselskab opgiver de licenser til efterforskning og indvinding, som det har i den danske del af Nordsøen, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1654132_0002.png
Det fremgår af undergrundslovens § 33, at der i tilladelser fastsættes nærmere
bestemmelser om, hvorledes der ved tilladelsens udløb, opgivelse, bortfald eller
tilbagekaldelse skal forholdes med anlæg, der er etableret af rettighedshaveren,
samt hvorledes der skal forholdes med anlæg, som forinden har udtjent deres for-
mål.
Af modeltilladelsens § 37, stk. 1, fremgår bl.a., at staten ved en tilladelses ophør,
opgivelse, udløb eller tilbagekaldelse vederlagsfrit er berettiget til at overtage an-
læg, indretninger og installationer, som er bestemt til varig anvendelse inden for det
pågældende område. Endvidere følger det af modeltilladelsens § 37, stk. 6, at
Energistyrelsen kan pålægge rettighedshaveren i henhold til en af styrelsen fastsat
tidsplan helt eller delvist at fjerne alle anlæg m.v., som staten ikke ønsker at over-
tage.
For A. P. Møller-Mærsks forlængede eneretsbevilling gælder, at når bevillingsha-
verne ikke længere ønsker at drive en selvstændig platform, gruppe af platforme
eller rørledningsanlæg, hvad enten dette sker i forbindelse med tilbagelevering af et
felt eller på et senere tidspunkt inden bevillingens ophør, er bevillingshaverne be-
rettigede til at søge at sælge de nævnte anlæg på forretningsmæssige vilkår med
tilhørende rettigheder og forpligtelser.
Er det eller de omhandlede anlæg ikke afhændet inden for en periode på 18 måne-
der, og har staten ikke godkendt en forlængelse af perioden, er staten berettiget til
at overtage anlæggene til en pris, der i mangel af enighed fastsættes af et vold-
giftsnævn ved vurdering.
Undtaget fra denne overtagelsesret er dog maskinel, materiel og lignende, som er
indført eller anskaffet af bevillingshaverne til en midlertidig anvendelse eller udfø-
relse af et specielt arbejde, og som bevillingshaverne ønsker at udbringe af landet.
Bevillingshaverne er forpligtet til på ministerens forlangende at fjerne anlæg, hvis
forbliven efter ministerens skøn er til ulempe for det offentlig eller private.
Endvidere skal selskaberne lave planer for afvikling af anlæg. Det følger af under-
grundslovens § 32 a, at rettighedshavere skal udarbejde planer for afvikling af an-
læg og installationer. En sådan afviklingsplan skal indeholde en opgørelse og en
beskrivelse af de forventede udgifter til gennemførelse af afviklingsplanen og en
beskrivelse af, hvorledes der etableres sikkerhed for, at midlerne er til rådighed.
Afviklingsplanen skal godkendes af Energistyrelsen.
Før Energistyrelsen kan give en godkendelse til afvikling af anlæggene, skal der
endvidere gennemføres en vurdering af indvirkningerne på miljøet (VVM-
redegørelse).
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 245: MFU spm. om reglerne, hvis et olieselskab opgiver de licenser til efterforskning og indvinding, som det har i den danske del af Nordsøen, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1654132_0003.png
I besvarelsen af spørgsmålet er der alene fokuseret på følger af opgivelse af en
tilladelse i relation til undergrundsloven og ikke taget højde for eventuelle regler i
anden lovgivning.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 3/3