Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del
Offentligt
1650979_0001.png
29. juni 2016
J.nr. 16-0769158
Til Folketinget – Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 233 af 14. juni 2016 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 233: Spm. om energiafgiftssats for energiintensiv virksomhed, til skatteministeren
1650979_0002.png
Spørgsmål
Ifølge afgifts- og tilskudsanalysen, del 1, s. 61, kan der i overensstemmelse med EU’s
energisparedirektiv anvendes en reduceret [energiafgifts-]sats for energiintensiv virksom-
hed defineret ud fra enten virksomhedens køb af energiprodukter som andel af produkti-
onsværdien eller energiafgiftsbetalingens andel af værditilvæksten. Disse muligheder be-
des beskrevet nærmere, herunder:
- Om de angivne procentandele (3 pct. og 0,5 pct.) er bindende, eller om de kan fastsættes
højere (f.eks. 5 pct. eller 1 pct.)?
- Om bestemmelsen kan bruges til kun at nedsætte elafgifter for disse virksomheder, eller
om den skal omfatte alle energiafgifter?
- Om det er obligatorisk at kræve aftaler (om energieffektivisering el. lign.) for virksom-
heder, der skal have nedsat afgift, eller om det er op til det enkelte medlemsland, om man
vil stille dette krav?
- Om en sådan ordning vil være mulig for Danmark, og hvordan den i givet fald kan ud-
formes – vil det f.eks. give mulighed for at fjerne den administrativt krævende skelnen
mellem proces- og rumvarme?
- Om der kan oplyses noget om provenuvirkningen af forskellige varianter af en sådan
ordning?
Svar
EU’s energibeskatningsdirektiv giver mulighed for at anvende en reduceret sats i energi-
afgiften for energiintensive virksomheder. Det er muligt at anvende en reduceret sats
alene for el. Ifølge direktivet defineres en energiintensiv virksomhed ud fra, at omkost-
ninger til energi udgør mindst 3 pct. af produktionsværdien, eller energiafgiften udgør
mindst 0,5 pct. af værditilvæksten. Det er muligt at fastsætte en højere grænse for energi-
intensitet (fx 5 pct. eller 1 pct.).
Det er ikke obligatorisk at kræve aftaler om energieffektivisering eller lignende ved brug
af reducerede satser, så længe minimumssatserne overholdes.
For erhvervsmæssigt elforbrug er den danske elafgift differentieret mellem pro-
cesafgiften på 0,4 øre pr. kWh og satsen for elvarme på 38,3 øre pr. kWh. Bortfald af den
højere sats for elvarme for energiintensive virksomheder er som udgangspunkt mulig for
virksomheder, der opfylder energiintensitetskriterierne. Det vil imidlertid bryde med det
generelle princip i den danske energibeskatning, hvor energiafgifterne differentieres, efter
om energien er anvendt til produktion eller til husholdningslignende formål (dvs. op-
varmning af lokaler, varmt vand, mv.). Det vil samtidig medføre et mindreprovenu.
EU’s minimumsafgifter for erhverv skal overholdes. Ved en fastlæggelse af et kriterie for
energiintensitet og anvendelse af reducerede satser er det ligeledes en forudsætning, at
EU’s statsstøtteregler overholdes. Energiafgiften for el til proces er på niveau med EU’s
minimumsafgift for el på 0,4 øre pr. kWh. Det er således ikke muligt at indføre en generel
differentiering, hvor afgiften kommer under de 0,4 øre pr. kWh for visse energiintensive
processer. En differentiering af energiafgiften for el til proces vil kræve, at visse processer
skal betale mere end de nuværende 0,4 øre pr. kWh. Det vil medføre et merprovenu.
Side 2 af 3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 233: Spm. om energiafgiftssats for energiintensiv virksomhed, til skatteministeren
1650979_0003.png
Merprovenuets størrelse vil afhænge af den konkrete udformning af en differentieret
afgiftsmodel.
Side 3 af 3