Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
20. juni 2016
J nr. 2016 - 280
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 3. juni 2016 stillet mig følgende
spørgsmål 228 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålene er stillet
efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 228
Hvad kan ministeren oplyse om den globale produktion af avancerede
biobrændstoffer i forhold til den mængde, som vil skulle indfri et dansk krav
om iblanding af 0,9 pct. avancerede biobrændstoffer i energiforbruget til
transport?
Svar
0,9 pct. avancerede biobrændstoffer svarer til ca. 1,45 PJ i 2020. Skulle
dette alene opfyldes ved brug af bioethanol, svarer det til knap 70 mio. liter.
Det fremgår af den offentliggjorte analyse om fremme af avancerede
biobrændstoffer, at der i dag er en stærkt begrænset kapacitet for produktion
af 2.g. bioethanol på globalt plan. Denne kapacitet ville i princippet kunne
dække den danske efterspørgsel. I praksis er denne produktion dog spredt
globalt over en række mindre værker, og andre må forventes også at
efterspørge produktet.
Ud over 2.g. bioethanol vil det også være muligt at benytte visse typer 2.g.
biodiesel og biogas. Mens produktionen af avanceret biodiesel er stærkt
begrænset, så er der en stigende produktion af biogas i EU og globalt. I 2013
3
blev der produceret ca. 1,3 mia. m opgraderet biogas (biomethan, der kan
anvendes direkte i en gasmotor) alene i EU. Ca. 10 pct. af dette anvendes i
transportsektoren.
Skulle iblandingskravet på 0,9 pct. dækkes af biomethan, svarer dette til
3
knap 40 mio. m . Kapaciteten er således til stede, men biomethan kan kun
indgå i opfyldelsen i den udstrækning gaskøretøjer indfases i den danske
bilpark. Dertil kommer, at biogas produceret på f.eks. majs ikke er at betragte
som avanceret i forhold til opfyldelse af 0,9 pct.-kravet.
Med venlig hilsen
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Lars Chr. Lilleholt
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
Side 1/1
www.efkm.dk