Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del
Offentligt
1646006_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
15. juni 2016
J nr. 2016 - 1600
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 20. maj 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål 223 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Villum Christensen (LA).
Spørgsmål 223
Kan ministeren garantere, at den tysklandsforbindelse, som Kriegers Flak
etablerer, ikke vil være ’lukket til’ i samme omfang som de eksisterende el-
forbindelser til Tyskland?
Svar
Det kan ikke garanteres, at der ikke vil opstå begrænsninger fra tid til anden
på overførselskapaciteten på den kommende forbindelse til Tyskland via Kri-
egers Flak. Danmark har ikke direkte indflydelse på udviklingen i det tyske
elsystem, og der er derfor i Energinet.dk’s business case for Kriegers Flak-
forbindelsen taget stilling til risikoen for begrænsninger.
Den pågældende TSO i Tyskland, 50Hertz Transmission GmbH, oplyste i
forbindelse med investeringsbeslutningen, at det kan være nødvendigt for
dem i bestemte situationer at reducere kapaciteten på den tyske ilandføring
på forbindelsen i retning mod Tyskland. Analyser bekræftede således, at der
er en risiko for reduceret overføringskapacitet, men at den reducerede over-
føringsevne sandsynligvis kun vil blive pålagt i relativt få timer om året. Den
økonomiske påvirkning fra begrænsninger på kablet i disse timer indgår i
Energinet.dk’s business case, der ligger til grund for tilladelsen til at etablere
forbindelsen.
Den eksisterende forbindelse mellem Jylland og Nordtyskland begrænses tit
i den sydgående retning. De to forbindelser bør ikke sammenlignes, af tre
årsager:
1. Forbindelsen gennem Kriegers Flak tilkobles en anden transmissi-
onssystemoperatørs kontrolområde i Tyskland (50 Hz) end forbin-
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm. om, hvorvidt den tysklandsforbindelse, som Kriegers Flak etablerer, vil være ’lukket til’ i samme omfang som de eksisterende elforbindelser til Tyskland, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1646006_0002.png
delsen mellem Jylland og Tyskland (TenneT).
2. Interne flaskehalse i dette kontrolområde opstår, men som regel op-
står de meget længere sydpå i det østtyske net sammenlignet med
det nordtyske net, hvor der er alvorlige interne flaskehalse omkring
Hamborg.
3. Der er stærke forbindelser mellem det østtyske net og Polen, som
reducerer sandsynligheden for flaskehalse på danske forbindelser
Det er mere korrekt at sammenligne Kriegers Flak-forbindelsen med den ek-
sisterende forbindelse mellem Sjælland og det østtyske transmissionssy-
stem, Kontek-forbindelsen. Kontek blev etableret i 1995, er på 600 MW, og
transporterer strøm mellem Bjæverskov på Sjælland og Bentwisch ved Ro-
stock. Kriegers Flak-forbindelsen ilandføres i Tyskland samme sted. Kontek
har en meget høj rådighed,
jf. figur 1.
Figur 1: Gennemsnitsrådighed på Danmarks udlandsforbindelser 2012 - 2015
100%
80%
60%
40%
20%
0%
Endvidere er Europa-Kommissionen ved at indføre reviderede regler om bl.a.
drift af internationale forbindelser i det indre elmarked. Reglerne præciserer
nationale systemoperatørers muligheder for at begrænse handel på tværs af
landegrænser, samt introducerer krav om gennemsigtige beslutningsproces-
ser for begrænsning af kapacitet på internationale forbindelser. Reglerne
formuleres i en forordning, som vil være umiddelbart gældende i alle med-
lemslande og har til formål at sikre, at de europæiske systemoperatører un-
derstøtter det indre marked for el ved at varetage en sikker drift af det euro-
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm. om, hvorvidt den tysklandsforbindelse, som Kriegers Flak etablerer, vil være ’lukket til’ i samme omfang som de eksisterende elforbindelser til Tyskland, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1646006_0003.png
pæiske elsystem samt at fremme gennemsigtighed og lige vilkår for alle ak-
tører. Forordningen forventes at træde i kraft, inden Krigers Flak-forbindelsen
sættes i drift.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 3/3