Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del
Offentligt
1647130_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
20. juni 2016
J nr. 2016 - 1529
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 13. maj 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål 213 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 213
Vil ministeren begrunde, hvorfor hensyn til lokal opbakning falder uden for de
hensyn, der kan indgå i vurderingen?
Svar
Lokalt hensyn ved vurdering af tilladelse til at foretage forundersøgelser
Det følger af lov om fremme af vedvarende energi (§ 22, stk. 7), at tilladelse til for-
undersøgelser gives til områder, hvor ministeren finder, at udnyttelsen af energi
kan være relevant. VE-lovens § 22, stk. 7, er en videreførelse af den dagældende §
13, stk. 3, i Elforsyningsloven. Det fremgår af lovbemærkningerne, til Elforsynings-
loven (lov nr. 503 af 17. juni 2008) at der ikke kan gives tilladelse, hvis etablering af
produktionsanlæg på forhånd må anses for udelukket, fx på grund af hensyn til
miljø, sikkerhed, skibsfart, fiskeri m.v. Det fremgår endvidere af lovbemærkninger-
ne til lov om fremme af vedvarende energi (LBK nr. 1330 af 25. november 2013), at
der er relativt snævre grænser for det skøn, som ministeren kan udøve ved vurde-
ringen af, om et område er relevant. Hensyn til lokal opbakning falder ikke inden for
disse snævre grænser. Det gælder, at ved skønsmæssige afgørelser må der som
hovedregel ikke opstilles regler, der begrænser eller udelukker skønnet. Der kan
derfor ikke fastsættes et kriterie om, at hvis der fx er indsamlet et konkret antal
underskrifter mod projektet, må Energistyrelsen ikke give tilladelse til at foretage
forundersøgelser.
Lokalt hensyn ved vurdering af forundersøgelsesrapporten
Der er krav om offentlig høring til åben-dør-projekter. Forundersøgelsesrapporten
kommer derfor ud i offentlig høring, hvor også lokalområdet kommer til orde. Disse
høringssvar kan have indflydelse på beslutninger om projektet, og lokalområdets
svar er vigtige for Energistyrelsens beslutning (både kommunalt og blandt borgere
og virksomheder). Hvis Energistyrelsen på baggrund af høringssvarene finder, at
forundersøgelserne ikke er fyldestgørende, kan de kræve tillæg hertil. Energistyrel-
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om, hvorfor hensyn til lokal opbakning falder uden for de hensyn, der kan indgå i vurderingen, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1647130_0002.png
sen offentliggør tilladelsen på Energistyrelsens hjemmeside, og klageberettigede
kan klage over tilladelsen
Som loven er nu, kan lokal opbakning i sig selv ikke indgå i vurderingen af forun-
dersøgelsesrapporten, da et argument om, at nogle ikke ønsker tilstedeværelsen af
havvindmøller i området, ikke er et tilstrækkeligt sagligt argument til ikke at god-
kende forundersøgelsesrapporten. I den udstrækning en lokal modstand bunder i
f.eks. visuelle gener, hensyn til turisme mv, indgår disse hensyn allerede i vurde-
ringen af forundersøgelsesrapporten. Der vil således blive taget højde for eventuel-
le kritikpunkter, som den lokale modstand baserer sig på.
Kommunal indsigelsesret
Jeg mener dog, at det er vigtigt, at der sikres lokal opbakning til opstilling af vind-
møller. Jeg mener, at dette skal afklares på et så tidligt tidspunkt som muligt, hvor-
for jeg i den kommende Folketingssamling vil fremsætte et lovforslag, som foreslår,
at jeg som minister kan vægte lokal opbakning i form af kommunens mulighed for
indsigelse, når der skal træffes politisk afgørelse om forundersøgelsestilladelse,
som er det første trin i godkendelsesprocessen
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2