Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del
Offentligt
1647132_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
20. juni 2016
J nr. 2016 - 1529
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 13. maj 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål nr. 212 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 212
Ministeren bedes kommentere den supplerende henvendelse af 9. maj 2016
fra Advokatfirmaet Svendsen vedrørende kystnære vindmøller i Jammerland
Bugt, jf. EFK alm. del – bilag 277.
Svar
Advokat Brian Hebel Andersen har den 11. maj 2016 henvendt sig til Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalget vedrørende et havvindmølleprojekt i Jammer-
land Bugt. I brevet skriver afsender bl.a., at jeg som minister kan tilbagekalde
delegationen til Energistyrelsen; at jeg lovligt kan meddele Energistyrelsen,
hvilke samfundsmæssige interesser der skal tages hensyn til; og at forun-
dersøgelsestilladelse ikke giver ret til etableringstilladelse, uanset om forun-
dersøgelsesrapporten godkendes. Derudover fremgår det bl.a. også af bre-
vet, at afsender frygter, at Energistyrelsen ikke vil tillægge Kalundborg
Kommunes høringssvar væsentlig betydning.
Først vil jeg gerne takke for input til mine overvejelser og til den politiske be-
slutningsproces, som henvendelsen giver.
Jeg mener, at det er vigtigt, at der er lokal opbakning til kystnære havvind-
møller. Derfor har jeg også taget initiativ til, at proceduren ændres fremad-
rettet, således at den lokale opbakning sikres inden projekterne igangsættes.
Jeg planlægger således at fremsætte et lovforslag i næste Folketingssam-
ling, hvor jeg som minister kan vægte lokal opbakning i kraft af kommunens
mulighed for indsigelse, når der skal træffes politisk afgørelse om forunder-
søgelsestilladelse, som er det første trin i godkendelsesprocessen.
Denne ændring vil dog kun gælde fremtidige projekter, da regeringen ikke
ønsker at lovgive med bagudvirkende kraft, idet der skal være tillid til de vil-
kår, der gælder.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om kommentar til den supplerende henvendelse af 9/5-16 fra Advokatfirmaet Svendsen vedrørende kystnære vindmøller i Jammerland Bugt, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1647132_0002.png
Jeg har desuden følgende bemærkninger til henvendelsen:
Det er korrekt, at jeg som minister kan tilbagekalde delegationen fra
Energistyrelsen. Jeg mener dog, at den bør forblive hos Energistyrelsen,
da godkendelsen har flere faglige elementer, som bedst varetages der.
En forundersøgelsesrapport indeholder således flere elementer, som bør
vurderes ud fra en faglig vinkel. Jeg mener derfor, at Energistyrelsen
fortsat bør vurdere og godkende forundersøgelsesrapporten i forbindelse
med en åben-dør-ansøgning.
Det fremgår af VE-lovens § 23, stk. 4, at ”ved
ansøgning uden for udbud
kan klima-, energi- og bygningsministeren give tilladelse til forundersø-
gelser til områder, hvor udnyttelse af energi vurderes relevant, jf. § 22,
og ansøgeren skønnes at have den fornødne tekniske og finansielle ka-
pacitet til at gennemføre forundersøgelserne”.
Bestemmelsen sikrer, at der ikke gives forundersøgelsestilladelse til pro-
jekter, der på forhånd anses for udelukket. Kriteriet om relevans bliver
derfor vurderet på tidspunktet, hvor en projektudvikler søger om tilladelse
til at foretage forundersøgelser.
Ifølge VE-loven kan projektudviklere udnytte en godkendt forundersøgel-
sesrapport til at ansøge om en etableringstilladelse. Det er ikke det
samme som, at projektudviklerne har ret til en etableringstilladelse. For
at ansøgeren kan få godkendt det endelige projekt, skal ansøgeren in-
den tre måneder efter modtagelse af godkendelsen af forundersøgelses-
rapporten meddele Energistyrelsen, at ansøgeren ønsker at opføre et
produktionsanlæg på lokaliteten. Modtager Energistyrelsen tilsagn om
opførelse af et produktionsanlæg på lokaliteten, fastsætter Energistyrel-
sen en frist for modtagelse af ansøgning om etableringstilladelse.
Energistyrelsen vil efter modtagelse af ansøgning om etableringstilladel-
se vurdere, om projektet ligger inden for rammerne af VVM-
redegørelsen, samt hvorvidt ansøgeren skønnes at have den fornødne
tekniske og finansielle kapacitet til at opstille, drive og nedtage vindmøl-
leparken. Tilladelsen er betinget af vilkår, herunder krav til konstruktion,
indretning, installationer, opstilling, drift, nedtagning m.m. Vilkårene af-
spejler også de eventuelle krav til foranstaltninger, der kan forhindre eller
nedbringe skadelige virkninger på miljøet, der følger af VVM-
redegørelsen.
Når der ansøges om etableringstilladelse, skal der derfor ikke endnu en
gang tages hensyn til relevanskriteriet. Det afgørende ved udstedelse af
etableringstilladelse er de undersøgelser og resultater, der fremkommer
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om kommentar til den supplerende henvendelse af 9/5-16 fra Advokatfirmaet Svendsen vedrørende kystnære vindmøller i Jammerland Bugt, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1647132_0003.png
på baggrund af forundersøgelserne, samt kriteriet om finansiel og teknisk
kapacitet.
De nyligt igangsatte fremdriftskrav stiller også krav til tidsfrister for leve-
ring af supplerende materiale. De frister, Energistyrelsen fastsætter i dis-
se tilfælde, afhænger af, hvor omfattende det supplerende materiale skal
være. Det kan fx være, at Energistyrelsen anmoder om nogle helt nye
beregninger.
Det er vigtigt for mig at understrege, at Energistyrelsen arbejder for, at
projektet i Jammerland Bugt sagsbehandles så hurtigt som muligt.
Mit indtryk er, at Energistyrelsen har behandlet ansøgningen vedr. Jam-
merland Bugt efter gældende regler. Efter gældende regler gives der mu-
lighed for, at de berørte kommuner kan afgive høringssvar. Det har Ka-
lundborg Kommune også gjort i denne sag, før der er givet en forunder-
søgelsestilladelse.
Af kommunens svar fra 28. maj 2014 fremgår det; ”Det
er Kalundborg
Kommunes holdning, at Sejerø Bugt Havmøllepark prioriteres frem for
havmøller i Jammerland Bugt. Det er kommunens opfattelse, at placering
af to havmølleparker ud for kommunens kyster samlet set vil have en
væsentlig påvirkning på kystlandskabet og den kystnære naturs attrakti-
on og kvaliteter. Derfor anbefaler kommunen, at kun ét havmølleprojekt
ud for kommunens kyster realiseres.”
Energistyrelsen har fortolket Kalundborg Kommunes svar sådan, at der
ikke var tale om en decideret afvisning af parken i Jammerland Bugt,
men at kommunen ikke ønskede to parker ud for kommunens kyst og
helst så, at en eventuel park blev opstillet ved Sejerø Bugt.
Ved et efterfølgende møde mellem Energistyrelsen og Kalundborg
Kommune, har kommunen tilkendegivet, at kommunen under ingen om-
stændigheder ønsker en vindmøllepark i Jammerland Bugt.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 3/3