Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del
Offentligt
1630097_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
9. maj 2016
J nr. 2016-1296
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 21. april 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål 182 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 182
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 21. april 2016 fra Advokatfir-
maet Svendsen vedrørende opførsel af kystnære vindmøller i Jammerland
Bugt, jf. EFK alm. del – bilag 259.
Svar
Brian Hebel Andersen fra Advokatfirmaet Svendsen har henvendt sig til Fol-
ketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg vedrørende åben-dør-
projektet i Jammerland Bugt.
Jeg vil gerne indlede med, at det er forståeligt, at der opstår bekymring for,
hvilken konsekvens en havvindmøllepark vil have på naturen og udsigten i
Jammerland Bugt, og jeg at tager den lokale bekymring meget alvorlig. Jeg
mener, at vi skal værne om vores natur og landskab.
I brevet fremhæver Brian Hebel Andersen desuden en række tiltag, som han
mener, bør tiltrædes. Herunder at delegationen til Energistyrelsen skal tilba-
gekaldes, så ressortministeren kan træffe afgørelse i sager om udstedelse af
forundersøgelsestilladelser, godkendelse af forundersøgelsesrapport samt
udstedelse af etableringstilladelser og elproduktionstilladelser. Derudover
fremhæver han, at ministeren lovligt kan meddele Energistyrelsen hvilke
samfundsmæssige interesser, der skal tages hensyn til ved godkendelse af
forundersøgelsesrapport, og at Energistyrelsen desuden kan tillægge alme-
ne samfundsmæssige interesser afgørende betydning, blot interesserne ikke
er usaglige. Han mener heller ikke, at der er risiko for, at staten kan blive
mødt med erstatningskrav. Brian Hebel Andersen skriver herudover i hen-
vendelsen, at der ikke tages ansvar for miljøet, og at han er bekymret for, at
Energistyrelsen ikke lever op til fremdriftskravene for åben-dør-ansøgninger,
da European Energy har udtalt i pressen, at sagsbehandlingen af forunder-
søgelsesrapporten for Jammerland Bugt vil tage 2-3 år.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om kommentarer til henvendelse af 21/4-16 fra Advokatfirmaet Svendsen om opførsel af kystnære vindmøller i Jammerland Bugt, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1630097_0002.png
Jeg har følgende bemærkninger til henvendelsen:
Det er vigtigt, at investorer i Danmark kan have tiltro til de lovmæssi-
ge vilkår, når der foretages store investeringer. I dette tilfælde har
projektudviklere indrettet sig i forhold til gældende lovgivning og alle-
rede investeret store summer.
Det er vigtigt for mig at bemærke, at regeringen ikke ønsker at lovgi-
ve med tilbagevirkende kraft. Indførelse af en kommunal indsigelses-
ret for projektet i Jammerland Bugt strider mod dette princip.
Hvis jeg tilbagekalder delegationen fra Energistyrelsen til at træffe
afgørelse om godkendelse af forundersøgelsesrapporter, kan jeg
som minister ikke lægge vægt på andre hensyn, end hvad den nu-
værende lovgivning giver mulighed for. Det fremgår af bemærknin-
gerne til VE-loven, at der er relativt snævre grænser for det skøn,
der kan udøves ved vurderingen af, om et område er relevant. Det
fremgår endvidere, at der i vurderingen kan indgå hensyn til miljø,
sikkerhed, skibsfart, fiskeri, mindsteafstand til kysten m.v. Hensyn til
lokal opbakning falder umiddelbart ikke ind. Hvis bestemmelsen skal
udvides, kræver det lovændring eller udstedelse af en bekendtgørel-
se med hjemmel i VE-loven.
Der gennemføres VVM-undersøgelser netop for at tage hensyn til
miljøet og sikre, at opførelse af en havvindmøllepark ikke påvirker
miljøet negativt. I VVM-redegørelsen redegøres der for, hvilke poten-
tielle påvirkninger en havvindmøllepark i Jammerland Bugt vil kunne
have på det omkringliggende miljø, herunder befolkning, flora og
fauna, jord- og havbund, marine pattedyr, fugleliv mv. Visuelle kon-
sekvenser indgår også i VVM-redegørelsen.
Når VVM-redegørelsen sendes i høring, får borgere og kommuner
mulighed for at komme med høringssvar, hvor de kan tilkendegive,
hvilke konsekvenser de mener, projektet har for eksempelvis natur
og turisme. Det indgår alt sammen i Energistyrelsens endelige vur-
dering af projektet.
En godkendelse af forundersøgelsesrapporten indebærer, at det er
sikret, at en realisering af projektet ikke strider mod miljømæssige el-
ler andre planlægningsmæssige forhold. Viser resultatet af undersø-
gelserne, at en realisering af projektet er mulig, godkendes forunder-
søgelsesrapporten, og ansøger kan herefter ansøge om en etable-
ringstilladelse.
En godkendelse af forundersøgelsesrapporten kan f.eks. afvises på
baggrund af sejladssikkerhed, f.eks. hvis projektet ikke kan forenes
med en nærliggende sejlrende, eller på baggrund af en NATURA
2000-konsekvensvurdering, der viser, at projektet kan skade planter
eller dyr i området. Et projekt kan tilpasses, så det f.eks. overholder
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om kommentarer til henvendelse af 21/4-16 fra Advokatfirmaet Svendsen om opførsel af kystnære vindmøller i Jammerland Bugt, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1630097_0003.png
fastsatte grænseværdier for støj, eller så det overholder sikkerheds-
afstande til en nærliggende sejlrende. En godkendelse af de visuelle
forhold beror på en konkret vurdering, som i vid udstrækning handler
om projektets geografiske placering.
Når Energistyrelsen modtager en forundersøgelsesrapport, vurderer
Energistyrelsen i samarbejde med alle relevante myndigheder med
ressort på havet, om den lever op til de krav, der blev stillet i forun-
dersøgelsestilladelsen. På baggrund af myndighedernes kommenta-
rer, vurderer Energistyrelsen, om forundersøgelsesrapporten er klar
til offentlig høring eller, om der skal udarbejdes et tillæg. Forunder-
søgelsesrapporten sendes herefter i offentlig høring, hvor borgere,
kommuner og andre kan komme med bemærkninger. En godkendel-
se af forundersøgelsesrapporten betyder, at en realisering af projek-
tet ikke strider mod miljømæssige eller andre planlægningsmæssige
forhold.
Hvis kommunen kan fremføre vægtige grunde som eksempelvis fald
i turismeindtægter, negativ påvirkning af miljøet eller lignende, kan et
projekt stoppes. Kommunerne høres inden, der gives en forunder-
søgelsestilladelse, og igen før der gives etableringstilladelse.
Efter en eventuel godkendelse af forundersøgelsesrapporten kan
opstiller ansøge om en etableringstilladelse. Energistyrelsen giver til-
ladelse til etablering efter høring af relevante myndigheder, herunder
kommuner, hvis etablering ikke strider mod miljømæssige eller andre
planmæssige forhold, og hvis Energistyrelsen finder, at ansøger har
den fornødne tekniske viden og økonomiske kapacitet.
Ændringen af åben-dør-ordningen tager højde for, at kommuner alle-
rede tidligt i processen får mulighed for at få indflydelse på planer
om opførelse af kystnære havvindmøller. Kommunen kan i den for-
bindelse undersøge, hvorvidt der er opbakning blandt kommunens
borgere til at fremsætte en indsigelse, og på den måde sikres det
også, at borgerne får en stemme. Jeg mener ikke, at der bør indfø-
res yderligere offentlige høringer end den, der allerede ligger i for-
bindelse med VVM-rapporten.
Til sidst skal jeg understrege, at Energistyrelsen ikke har meddelt
European Energy, at sagsbehandlingen af forundersøgelsesrappor-
ten for Jammerland Bugt vil tage 2-3 år. Projektet vil være underlagt
samme fremdriftskrav som for alle andre.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 3/3