Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del
Offentligt
1622542_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
19. april 2016
J nr. 2016 - 280
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 12. april 2016 stillet mig
følgende spørgsmål 179 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål 179
Er det stadig regeringens holdning, at man først i 2017 vil gøre noget ved
transportens klimabelastning?
Svar
Regeringen har lagt op til, at beslutninger vedrørende opfyldelse af EU’s mål om 10
pct. vedvarende energi i transportsektoren udsættes til 2017, hvilket blev drøftet
med Energiforligskredsen d. 2. februar 2016. Der forventes et nyt udspil til VE-
direktiv ved udgangen af 2016. Indtil dette kommer, hersker der usikkerhed mht.
hvilke mål, der vil gælde efter 2020. Vurderingen er, at viden om målene efter 2020
kan have indflydelse på, hvordan man mest omkostningseffektivt måtte vedtage en
opfyldelse af målene for 2020. Dette vil ligeledes sikre mindst mulig gene for
bilejerne og den branche, der skal stå for den konkrete implementering af kravene.
I øvrigt kan det oplyses, at opfyldelsen af VE-kravet for transportsektoren kun i
begrænset omfang bidrager til nedbringelse af transportsektorens klimabelastning i
2020. Således forventes en opfyldelse af 10 pct. kravet kun at bidrage med 0,2 til
0,3 mio. ton CO
2
i 2020, set i forhold til den VE-andel, der forventes i
transportsektoren uden yderligere tiltag.
Dette fremgår af ”Analyse af alternative muligheder til opfyldelse af 2020 målet for
VE til transport”, som tidligere er fremsendt til udvalget.
EU’s forordning om CO
2
fra biler, er et eksempel på et tiltag, der er ganske effektivt,
når det gælder nedbringelse af CO
2
-udledningen i transportsektoren. Den danske
registreringsafgift understøtter i høj grad denne forordning, da den fremmer de
meget energieffektive biler. Således ligger Danmark helt i toppen i EU, når man ser
på nye bilers energieffektivitet og CO
2
-emissioner.
Endelig kan nævnes, at det nuværende iblandingskrav for biobrændstoffer bidrager
med en årlig reduktion på ca. 0,8 mio. ton.
Med venlig hilsen
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Lars Chr. Lilleholt
Side 1/1
www.efkm.dk