Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del
Offentligt
1605315_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
1. marts 2016
J nr. 2016-674
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 22. februar 2016 stillet
mig følgende spørgsmål nr. 132 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 132
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 18. februar 2016 (dateret den 15.
februar) fra Dansk Solvarme Forening om boligjobordning og bygningsreglement
ifm. foretræde for udvalget den 3. marts 2016, til energi-, forsynings- og klimamini-
steren.”
Svar
Jeg ser positivt på, at Dansk Solvarme Forening her deler gode eksempler på,
hvordan energiforbruget i bygninger kan nedbringes på en økonomisk fornuftig og
bæredygtig måde. Det er vigtigt med gode løsninger, så Danmark kan nå i mål med
opfyldelse af de langsigtede energi- og CO
2
-mål på en omkostningseffektiv måde.
Dansk Solvarme Forening anfører i deres henvendelse, at foreningen ser en række
energipolitiske barrierer for udbredelsen af solvarme og præsenterer i den forbin-
delse tre forslag til bedre rammer for solvarmen.
Foreningen ønsker indledningsvist, at solvarme nævnes på linje med andre tiltag,
når BoligJob-ordningen omtales med henvisning til en beskrivelse på Finansmini-
steriets hjemmeside. Det kan hertil fremhæves, at Finansministeriets liste over
energiforbedringer, der kan udløse fradrag for lønudgifter, ikke er udtømmende. I
flere andre pressemeddelelser, herunder på Skatteministeriets hjemmeside, frem-
går udtømmende lister, herunder at arbejde på solfangere, solceller og husstands-
vindmøller er fradragsberettiget. Det bemærkes, at Skatteministeriet og ikke Ener-
gi-, Forsynings- og Klimaministeriet har ressortansvaret for BoligJob-ordningen.
Foreningen fremhæver desuden to forhold omkring bygningsreglementet og sam-
spillet med solvarme, som foreslås ændret. Det bemærkes, at bygningsreglementet
er Transport- og Bygningsministeriets ressort. Jeg har derfor anmodet dem om at
adressere punkterne om indregning af vedvarende energi og stort varmtvandsfor-
brug uden for eksisterende fjernvarmeområde. Transport- og Bygningsministeriet
har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om kommentar til henvendelse af 18/2-16 fra Dansk Solvarme Forening om boligjobordning og bygningsreglement ifm. foretræde for udvalget den 3/3-16, til energi-, forsynings- og klimaudvalget
1605315_0002.png
Dansk Solvarme forening anfører, at foreningen ønsker at
”indføre et regelsæt,
som forpligter bygherren til, at såfremt beregningerne viser, at der bliver overpro-
duktion af el på månedsbasis, så skal man undersøge, om der findes en mere øko-
nomisk og rentabelt løsningen på varmesiden.”
Transport- og Bygningsministeriet bemærker hertil, at der i bygningsreglementet er
en række krav, der sikrer bygningers energimæssige ydeevne ved blandt andet
nybyggeri og ombygning af eksisterende bygninger. Kravene omfatter bl.a. energi-
rammerne, som skal overholdes ved opførelsen af nye bygninger. I energirammen
tages hensyn til energibehov til opvarmning, køling, varmt brugsvand og ventilation,
samt belysning for visse bygningstyper. Vedvarende energi kan indregnes i energi-
rammen og kan derved bidrage til at overholde energirammen.
Energirammen er fastlagt i overensstemmelse med EU-direktivet om bygningers
energimæssige ydeevne, hvori der fastlægges en ramme for, hvordan beregningen
af bygningers energimæssige ydeevne skal udføres. I direktivet fastlægges blandt
andet, at solceller og solvarme skal kunne indgå i beregningen af bygningers ener-
gimæssige ydeevne, inklusiv den eventuelle udveksling af elproduktion med elnet-
tet. Der er dermed ikke i energirammen mulighed for at ændre på regelsættet som
foreslået, da det vil være i strid med EU-direktivet.
Dansk Solvarme Forening anfører dertil, at foreningen
”ønsker [2000 liter]-reglen
genetableret og gerne med reduktion til 500 liter pr. dag, hvor det stadig er en rigtig
god ide med solvarme i nybyggeri eller ved renovering.”
Transport- og Bygningsministeriet skal hertil bemærke, at ved udgangen af 2014
blev der i bygningsreglementet indført en bestemmelse om mindstekrav til andel af
vedvarende energiforsyning i forbindelse med nybyggeri og væsentlige ombygnin-
ger. Forsyning med fjernvarme eller varmepumper er tilstrækkeligt til at overholde
bestemmelsen. Bestemmelsen blev indført som følge af en forpligtelse i VE-
direktivet.
Som en konsekvens af indførelse af et generelt krav om etablering af vedvarende
energi i nybyggeri og væsentlige ombygninger blev det hidtidige specifikke krav om
etablering af solvarme i store bygninger uden for kollektivt forsynede områder med
et varmtvandsforbrug på over 2000 liter, ophævet. Ophævelsen skete for at undgå
dobbeltregulering. Etableringen af solvarmeanlæg er således fortsat blandt de mu-
ligheder, som bygningsejeren har for at opfylde kravet om etablering af en andel af
forsyningen med VE, når der opføres en ny bygning.
Reglen er således erstattet af et funktionsbaseret krav, der ikke stiller krav om en
specifik teknologi. I stedet er det op til bygningsejeren at vælge, hvordan kravet om
etablering af vedvarende energi bedst efterleves.
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om kommentar til henvendelse af 18/2-16 fra Dansk Solvarme Forening om boligjobordning og bygningsreglement ifm. foretræde for udvalget den 3/3-16, til energi-, forsynings- og klimaudvalget
1605315_0003.png
Ændringen var i høring i november 2014. Dansk Solvarme Forening var på hø-
ringslisten, men afgav ikke høringssvar.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 3/3