Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del
Offentligt
1603399_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
25. februar 2016
J nr. 2016-406
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 28. januar 2016 stillet mig
følgende spørgsmål 109 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 109
Ministeren bedes kommentere det materiale, Wind People præsenterede for
udvalget i forbindelse med foretræde den 28. januar 2016, jf. EKF alm. del –
bilag 153 og 160.
Svar
Wind People har haft foretræde for Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget den 28.
januar 2016 og har i den forbindelse præsenteret udvalget for deres udlægning af
Klagenævnet for Udbuds afgørelse af Wind Peoples klagesag mod Energistyrel-
sen. I Wind Peoples materiale er Klagenævnet citeret for følgende:
ikke efter det, der er forelagt for klagenævnet, [kan] udelukkes, at støtten vil kun-
ne få et sådant omfang, at den risiko, som vindende ordregiver påtager sig, reelt
bliver så begrænset, at den udbudte kontrakt ikke vil opfylde betingelserne for at
være en koncessionsaftale. ”
Wind People undlader at beskrive i deres materiale til udvalget, at Klagenævnet for
Udbud har konkluderet, at:
”Klagenævnet
finder herefter og efter en samlet vurdering af de oplysninger, der
foreligger, ikke på nuværende tidspunkt grundlag for at tilsidesætte Energistyrel-
sens skøn, hvorefter der var grundlag for at tilrettelægge proceduren som et kon-
cessionsudbud. [...] Der er således efter det foreliggende ikke grundlag for at give
Wind People medhold i, at Energistyrelsen ikke kunne udbyde kontrakten som et
koncessionsudbud.
[...]
Der er ikke herved taget stilling til, om de risici, som Energi-
styrelsen under klagesagen har peget på, at den vindende tilbudsgiver overtager,
har en sådan karakter, at de indebærer, at tilbudsgiveren udsættes for ”markedets
omskiftelighed””.
Energistyrelsen udbyder kontrakten som en koncessionskontrakt efter reglerne
herfor i udbudsdirektivet (2004/18/EF) i stedet for en tjenesteydelseskontrakt efter
samme direktiv, som Wind People foreslår. Dette skyldes, at koncessionshaver
etablerer, ejer og driver anlægget og i den proces overtager hele risikoen på alle
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om kommentar til materiale fra Wind People ifm. foretræde for udvalget den 28/1-16, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1603399_0002.png
tidspunkter i hele projektets levetid mod betaling af et statsstøttegodkendt pristil-
læg. Støtten gives på et niveau, der har været konkurrenceudsat. Niveauet må
derfor antages at være så lavt, som markedets omskiftelighed tillader, når alle risici
er prissatte. Som eksempler på risici er bl.a. elprisudviklingen efter pristillægget
bortfalder, risikoen for størrelsen af omkostningerne ved at fjerne møllerne (som
endnu ikke kendes) og risikoen for nedbrud og sammenbrud af anlægget. Hav-
vindmølleparker anses ikke af markedet for at være en lavrisikoinvestering.
Wind People har tolket Klagenævnet for Udbuds afgørelse således, at et niveau for
afregningsprisen kan afgøre, om markedets omskiftelighed er overdraget eller ej.
Wind People har derfor fremlagt deres beregninger for, hvilket prisniveau parken
bør afregnes på, for at parken er tilbagebetalt inden udløbet af støtteperioden. Pro-
fessor ved Ålborg Universitets Institut for Planlægning Frede Hvelplund, som har
gennemført beregningerne, er bestyrelsesmedlem i Fonden Ærøs Vedvarende
Energipulje, som ejer Wind People.
Frede Hvelplund konkluderer, at budprisen ifølge deres forståelse af Klagenævnet
for Udbuds afgørelse skal være under 57,3 øre/kWh for 50.000 fuldlasttimer, da
dette ifølge Frede Hvelplunds beregninger er den pris, som indebærer, at investe-
ringen tilbagebetales 100 pct. inden udløbet af støtteperioden. Dette har dog ingen
støtte i kendelsen, idet Klagenævnet for Udbud ikke forholder sig til konkrete be-
løbsstørrelser i sin afgørelse. Tilbagebetalingstiden vil endvidere afhænge af den
vindende tilbudsgivers konkrete omkostningsstruktur og afkastkrav.
Frede Hvelplunds beregninger udgør ikke en fuldgyldig business case, da den ikke
tager højde for de risici, der ligger ved markedets omskiftlighed. Der er f.eks. ikke
taget højde for omkostninger til gæld og egenkapital, hvilket udgør en betydelig
post, særlig ved brug af projektfinansiering som Wind People fremhæver som fi-
nansieringsform. Frede Hvelplund benytter endvidere den samfundsøkonomiske
kalkulationsrente (diskonteringsrente) i sine beregninger. Den samfundsøkonomi-
ske kalkulationsrente er fastsat af Finansministeriet og anvendes i forbindelse med
samfundsøkonomisk vurdering af offentlige projekter med det formål at rangordne
investeringer. Kalkulationsrenten afspejler det mistede alternative afkast, som de
investerede ressourcer kunne have indbragt samfundet i andre anvendelser og må
ikke forveksles med en investors markedsrente, som må forventes at være væsent-
ligt højere.
Energistyrelsen har i efteråret 2014 bedt Deloitte om at beregne en business case
på en generisk 200 MW kystnær havvindmøllepark. Deloitte har foretaget disse
beregninger på historiske priser for nyligt opført havvindmølleparker. Deloitte reg-
ner med et generelt markedskrav til afkast på 7,1 pct. Når Frede Hvelplund lægger
dette afkastkrav ind i sin beregningsmodel kommer han kun frem til en budspris på
66-67 øre/kWh, mens Deloitte med samme afkastkrav ender væsentligt højere,
hvorfor resultatet afhænger af de forudsætninger, som beregningerne baseres på.
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om kommentar til materiale fra Wind People ifm. foretræde for udvalget den 28/1-16, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1603399_0003.png
Det kan derfor ikke godtgøres, at Frede Hvelplunds beregninger faktisk afspejler,
hvad det koster at bygge en havvindmøllepark. Beregningerne afspejler heller ikke
de ekstraomkostninger, der skal indregnes for at afdække markedets omskiftelig-
hed eller markedets afkastkrav.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 3/3