Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del
Offentligt
1600826_0001.png
Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
18. februar 2016
J nr. 2016-313
Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg har i brev af 22. januar 2016
stillet mig følgende spørgsmål 105 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Thomas Danielsen (V).
Spørgsmål 105
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 21. januar 2016 (dateret den
20/1 2016) fra Adam Frølund, Charlottenlund, vedrørende vindmøllepark i
Sejerø Bugt, jf. EFK alm. del - bilag 149.
Svar
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget bliver løbende opdateret om status på
det kystnære udbud af havvindmøller. Jeg vil i det følgende forsøge at svare
på de bekymringer, som Adam Frølund samt de andre medunderskrivere af
brevet rejser i forhold til det kystnære udbud af havvindmøller.
Sejerø Bugt er et af 6 udvalgte områder i det statslige udbud af kystnære
havvindmølleparker. Først når en vinder af udbuddet er fundet, vil man ken-
de den endelige placering af havvindmølleparkerne. Den endelige mølletype
og dermed møllehøjde kendes heller ikke på nuværende tidspunkt. Udbud-
det vindes af den eller de tilbudsgivere, der byder den laveste pris.
1) I henvendelsen fra Adam Frølund samt andre borgere til Folketingets
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg udvises der bekymring for, at Ener-
gistyrelsen har igangsat ny høring inden de endelige beregninger for på-
virkning af sortænder foreligger.
VVM-redegørelserne for Sejerø Bugt og Smålandsfarvandet viste oprindeligt,
at der er risiko for, at bestanden sortænder kan lide skade, hvis der sker en
fuld og samtidig udbygning med 350 MW i de pågældende områder af de in-
dre danske farvande. I forbindelse med høringen af VVM-redegørelserne
kom det frem, at der er kommet nye og mere positive opgørelser af bestan-
den af sortænder fra den internationale organisation Wetlands International.
VVM-redegørelserne byggede dermed konklusionerne på et forældet data-
grundlag. Energistyrelsen har derfor fået genberegnet havvindmøllernes på-
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/4
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om kommentar til henvendelse af 21/1-16 fra Adam Frølund, Charlottenlund, om vindmøllepark i Sejerø Bugt, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1600826_0002.png
virkningen af sortænder med de nye bestandstal. Disse beregninger konklu-
derer, at der i alt kan bygges 350 MW havvindmøller i Smålandsfarvandet
samt Sejerø Bugt. Energistyrelsen valgte derfor at opdatere VVM-
redegørelserne med disse konklusioner og sende dem i en fornyet høring.
Området ved Sejerø Bugt er dog som resultat af undersøgelserne blevet ind-
skrænket, således at havvindmøllerne trækkes væk fra fuglebeskyttelsesom-
rådet af hensyn til beskyttelsen af sortænder i området. Yderligere indskær-
pes det, at installation skal påbegyndes uden for sortændernes fjerfældnings
sæson. Denne nye konklusion er sendt i supplerende høring den 14. decem-
ber 2015 og udløb den 8. februar 2016. Alle høringssvar vil nu blive behand-
let og taget til efterretning.
Energistyrelsen har oplyst over for mig, at der i VVM-processen har været
uenighed blandt eksperterne om, hvilken metode der er den rigtige til at vur-
dere effekten af havvindmøller på fugle. Der har bl.a. været kritik af at meto-
den, som anvendes i VVM-redegørelserne, er for overforsigtig. Energistyrel-
sen har derfor bedt de kritiske eksperter vurdere effekterne med deres alter-
native metode, så vi kan få vished om, hvor meget metodevalget betyder for
konklusionerne. Hvis de nye beregninger rykker betydeligt på konklusioner-
ne, vil jeg selvfølgelig vurdere sagen igen.
2) I henvendelsen henvises der til, at et høringsbrev ikke er at finde i den
foreløbige supplerende redegørelse for Sejerø Bugt Havvindmøllepark.
Jeg må forstå, at der er sket en beklagelig fejl i Naturstyrelsens håndtering af
høringssvaret, så det pågældende høringsbrev ikke indgår i den foreløbige
sammenfattende redegørelse. Jeg kan forstå, at borgeren har været i direkte
kontakt med Naturstyrelsen om sagen, og at det pågældende brev vil indgå i
den endelige sammenfattende redegørelse på lige fod med alle de indkomne
høringssvar fra den oprindelige og den supplerende høring.
3) I henvendelsen beskrives det, at en havvindmøllepark vil skæmme en
kyststrækning på 120 km væsentlig.
I baggrundsrapporten ”Landskab
og visualiseringer
” til VVM-redegørelsen
behandles den visuelle påvirkning af landskabet. Heraf fremgår det, at hav-
vindmøllerne forventes at indgå som et dominerende element i landskabet i
nærzonen, som går ind til 8 km fra kysten. I mellemzonen (8-19 km) vil hav-
vindmøllerne forsat være fremtrædende, men knap så dominerende. Sigt-
barhed spiller en afgørende rolle for synligheden særligt på de større afstan-
de.
Da VVM-redegørelsen for Sejerø Bugt finder, at havvindmølleparken kan på-
virke de omkringliggende områder i et mindre til væsentligt omfang, stilles
der i etableringstilladelserne en række krav til opstilling i overensstemmelse
med det, der anbefales i VVM-redegørelsen.
Side 2/4
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om kommentar til henvendelse af 21/1-16 fra Adam Frølund, Charlottenlund, om vindmøllepark i Sejerø Bugt, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1600826_0003.png
4) I henvendelsen efterlyser borgerne en prioritering af områderne fra cen-
tral side.
De udvalgte områder er fundet på baggrund af et større screeningsarbejde,
hvor egnede områder blev vurderet på forskellige parametre. Screeningen
fokuserede på at identificere egnede placeringer ud fra hensynet til konkurre-
rende anvendelse af arealerne samt ud fra eksisterende viden om havvind-
møllers påvirkning af miljøet, sejladssikkerheden og det visuelle indtryk.
Før fastlæggelsen af hvilke placeringer der skulle udbydes, var den davæ-
rende klima-, energi- og bygningsminister i dialog med de relevante kommu-
ner, der ligger ud til de otte screenede områder, hvor der er bedst sam-
fundsøkonomi i at stille kystnære havvindmøller op. Ved 6 af områderne var
der kommunal opbakning til at stille møllerne op. Det er de områder, der er i
udbud. De 6 udvalgte områder er således blandt de bedst egnede til opsæt-
ning af kystnære havvindmøller.
Der er dermed sket en prioritering af områder fra statens side i dialog med
relevante aktører allerede fra starten af processen.
5) Det fremgår af henvendelsen, at prisen på en kystnær havvindmøllepark
med de nuværende elpriser vil være 9,2 mia. kr., eller 7 mia. kr. dyrere
end estimeret ved Energiaftale 2012. Samtidig fremgår det, at vindud-
bygningen ses som en dårlig forretning for Danmark, da elprisen til tider
er negativ.
Det er korrekt, at elprisen er faldet i forhold til, hvad der blev skønnet i 2012.
Den forventede PSO-omkostning vurderes med 2015-elprisfremskrivningen
at være 4,9-5,4 mia. kr.
1
i faste priser, mens den forventede pris beregnet på
elprisfremskrivningen, der lå til grund for energiaftale 2012, er 2 mia. kr.
2
i fa-
stepriser. Der er i udbudsbetingelserne indlagt et vilkår, således at der ikke
ydes tillæg i de timer, hvor spotprisen er negativ.
Energinet.dk’s rapport fra efteråret 2015 (Redegørelse
for elforsyningssik-
kerhed 2015)
gør op med den myte, at Danmark sælger billig strøm til vores
nabolande, når det blæser. Realiteten er, at pga. Danmarks centrale place-
ring mellem Norden og Centraleuropa har vi historisk haft store handelsge-
vinster fra samhandel af el. Dette skyldes vores geografiske placering mel-
lem områder med store forskelle i produktionsmiks; vandkraft i Norge og
Sverige til kraftværker i Centraleuropa.
Tidligere har Danmark og Nordtyskland i år med rigelige vandmængder nydt
godt af billig overskudsstrøm fra Sverige og Norge, mens Norge og Sverige i
1
Ifm. Energistyrelsens Basisfremskrivning 2015 blev der kun regnet til og med 2025. Efter
2025 er det antaget, at elprisen stiger med inflationen.
2
Ifm. Energiaftalen blev der kun regnet til og med 2020. Efter 2020 er det antaget, at elpri-
sen stiger med inflationen.
Side 3/4
EFK, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om kommentar til henvendelse af 21/1-16 fra Adam Frølund, Charlottenlund, om vindmøllepark i Sejerø Bugt, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1600826_0004.png
år med begrænset vandmængder har kunnet trække på kapaciteten fra Cen-
traleuropa. Med den øgede vind- og solandel i Danmark og Centraleuropa
skifter handelsretningen oftere, således at Danmark eksporterer el til Norge
og Sverige, når produktionen fra vind og sol er høj, mens vi importerer vand-
kraft, når vind- og solproduktionen er lav. Samtidig videresælger vi også hhv.
vindkraft fra Tyskland og vandkraft fra Sverige og Norge til en lidt højere pris,
end vi køber den for. Dermed skabes en stor handels- og ressourcegevinst
for Danmark.
6) I henvendelsen påpeges nødvendigheden af lokal opbakning til sådanne
projekter.
Jeg tager den lokale bekymring meget alvorlig. Jeg deltog derfor også i et
stort borgermøde den 5. september 2015, da det er vigtigt for mig at være i
direkte dialog med de berørte borgere. Mødet var arrangeret af Foreningen
Beskyt Jammerland Bugt og vedrørte European Energys projekt med opstil-
ling af kystnære havvindmøller i Jammerland Bugt. Mødet gjorde et stort ind-
tryk på mig, og det er helt sikkert en erfaring, jeg tager med mig i det videre
arbejde med de kystnære havvindmøller. Mødet handlede ikke specifikt om
Sejerø Bugt, men jeg er enig i, at det er vigtigt at inddrage borgere i den
grønne omstilling, også i forhold til denne sag.
I forbindelse med udbuddet af kystnære havvindmølleparker har myndighe-
derne i løbet af hele processen været i tæt dialog med de relevante kommu-
ner. Samtidig er borgere blevet inviteret til at komme med kommentarer af to
omgange; en indledende idéfase i 2014 samt en egentlig høring i sommeren
2015 (og for Smålandsfarvandet og Sejerø Bugt en supplerende høring indtil
8. februar 2016). Der har desuden været afholdt borgermøder i Kalundborg
Kommune i forbindelse med både idéfasen og høringsperioden. Høringssvar
fra den offentlige høring af Vesterhav Syd, Vesterhav Nord, Sæby og Born-
holm er behandlet og samlet i en sammenfattende redegørelse og offentlig-
gjort på Energistyrelsens hjemmeside. En tilsvarende vil blive udarbejdet ef-
ter endt høring for Sejerø Bugt og Smålandsfarvandet. Den sammenfattende
redegørelse afspejler den endelige vurdering af projektet.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 4/4