Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1597255_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 93 (Alm. del):
I brev af 14. januar 2016 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af ud-
valget (MFU) Mogens Jensen (S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 93:
”I forbindelse med folkeskolereformen, og herunder den åbne skole og
samspillet mellem skolen og kultur- og foreningslivet, bedes ministeren
redegøre for, hvilke konkrete initiativer man har taget for at forøge dette
samspil, og hvorledes man løbende følger op på og evaluerer disse. Her-
under bedes ministeren redegøre for, i hvilket omfang læringskonsulen-
terne bidrager til at styrke samspillet mellem skolen og kultur- og for-
eningslivet. Endelig bedes ministeren redegøre for, hvordan der samar-
bejdes mellem Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling og Kul-
turministeriet om at styrke samspillet.”
Svar:
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har i forbindelse med
folkeskolereformen løbende iværksat understøttende initiativer med
henblik på at indfri intentionerne med åben skole:
Udvalg for øget samspil mellem skole og fritidsliv
er nedsat. Udvalget
skal undersøge, hvordan skoletid og fritidsliv spiller sammen.
Udvalget skal komme med konkrete anbefalinger til, hvordan
man sikrer en god balance mellem skole og fritid og indsamle
gode eksempler til inspiration for landets skoler og kommuner.
Udvalget forventes at afrapportere i august 2016.
Kulturministeriet og Ministeriet for Børn, Undervisning og Lige-
stilling har i samarbejde udmeldt en puljeinitiativ under overskrif-
ten Ӂben
Skole – lokale samarbejder og national videndeling”.
Puljen
har til formål at fremme kommunernes og skolernes arbejde med
den åbne skole som en integreret del af undervisningen for at
understøtte elevernes læring. Puljen skal understøtte langsigtede
forløb over en treårig periode med henblik på forankring på læn-
gere sigt. Som en del af projekterne skal kommunerne deltage i
en Åben Skole Dag, hvor kommunernes erfaringer fra projektet
09-02-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 93: MFU spm. om at redegøre for, i hvilket omfang læringskonsulenterne bidrager til at styrke samspillet mellem skolen og kultur- og foreningslivet, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
præsenteres for andre kommuner og skoler med henblik på vi-
dendeling. Der blev i december 2015 udmøntet 6 mio. kr. til 19
kommunale projekter.
Ministeriet har i samarbejde med KL og DI udarbejdet
inspirati-
ons- og vejledningsmateriale om skole-virksomheds-samarbejde
i udskolin-
gen som en del af åben skole og afholdt en fælles konference. In-
spirations- og vejledningsmaterialet indeholder gode råd, inspira-
tion og redskaber til samarbejde mellem skoler og virksomheder.
Inspirations- og vejledningsmateriale om åben skole
er tilgængeligt på
EMU.dk. Materialet indeholder målgrupperettet inspirations- og
vejledningsmateriale særligt udformet med henblik på at under-
støtte henholdsvis lærere/pædagoger, skoleledere samt forvalt-
ning i arbejdet med åben skole. Materialet forklarer regler og gi-
ver med afsæt i den mest aktuelle viden og praksis vejledning om,
hvad det er vigtigt at være opmærksom på i samarbejde med eks-
terne aktører.
Først i 2015 afholdt Kulturministeriet og Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
to landsdækkende konferencer om den åb-
ne skole
med henblik på at styrke samarbejdet mellem folkeskolen
og idræts-, musik-, kunst- og kulturinstitutionerne.
Læringskonsulenternes vejledning i forhold til åben skole
Læringskonsulenterne vejleder kommuner og skoler i deres udvikling og
organisering af de elementer, der tilsammen udgør en mere varieret sko-
ledag. Et af de væsentlige temaer for vejledningen er organiseringen af
den åbne skole, så skoler styrker relationen til det omgivende samfund
og får et udbytterigt samarbejdet med det lokale foreningsliv. Til lærings-
konsulentkorpset er der rekrutteret læringskonsulenter med særlig viden
inden for åben skole.
Læringskonsulenterne giver bl.a. vejledning via 34 etårige vejledningsfor-
løb for kommuner og enkeltskoler samt 21 temaforløb bestående af fire
kursusdage for mere end 1500 praktikere. Læringskonsulenterne har ud-
budt vejledning inden for otte fastlagte temaer i skoleåret 2015/16. For
de etårige vejledningsforløb har det desuden været muligt at vælge et
selvvalgt tema. Åben skole indgår i varieret grad som et element i vejled-
ningen i de otte temaer alt efter relevans og skolens/kommunens egne
ønsker og behov for vejledning.
I skoleåret 2016/17 vil vejledningen til skoler og kommuner særligt blive
opjusteret i forhold til organiseringen af skoledagen, så skolerne i højere
grad tilrettelægger en varieret skoledag og udnytter de potentialer, der er i
rammerne for skoledagen. Der er fokus på, hvordan skoler styrker sam-
spillet mellem folkereformens elementer, heriblandt åben skole, og tilret-
telægger skemaer med rum for åben skole-aktiviteter.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 93: MFU spm. om at redegøre for, i hvilket omfang læringskonsulenterne bidrager til at styrke samspillet mellem skolen og kultur- og foreningslivet, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1597255_0003.png
3
Der etableres derudover en telefonisk hotline i marts 2016, hvor skoler
kan få sparring på deres planlægning og organisering af skoleåret
2016/17 fra læringskonsulenterne.
Samarbejde mellem Kulturministeriet og Ministeriet for Børn, Undervisning og Lige-
stilling om åben skole.
De to ministerier har en tæt dialog og et tæt samarbejde for at understøt-
te det lokale samspil i den åbne skole. Det tæller bl.a. samarbejde om
nogle landsdækkende konferencer i 2015 og et nationalt netværk af sko-
letjenester. Kulturministeriet er ligeledes en del af Udvalget for øget sam-
spil mellem skole og fritidsliv.
Ministeriets opfølgning og evaluering af åben skole
Ministeriet følger løbende udvikling i forhold til at indfri intentionerne
med åben skole på baggrund af tilbagemeldinger fra centrale aktører,
læringskonsulenter og evaluerings- og følgeforskningsprogrammet.
Via en række forskningsprojekter har det samlede evaluerings- og følge-
forskningsprogram til folkeskolereformen fokus på ”den åbne skole” –
både set fra skoleledernes, lærernes og elevernes perspektiv.
Fra et ledelsesperspektiv undersøges det både kvantitativt og kva-
litativt over tid, hvordan og hvor hyppigt ledelserne samarbejder
med en række eksterne samarbejdspartnere, herunder med lokal-
samfundets erhvervsliv samt kultur-, idræts-, og fritidsforeninger
mv.
Fra et lærer- og pædagogperspektiv undersøges det både kvanti-
tativt og kvalitativt over tid, hvordan de arbejder med praktiske
og anvendelsesorienterede undervisningsformer, der åbner sko-
len mod den omgivende verden. Det gælder både ift. undervis-
ning uden for skolen samt ift. besøg på skolen fx fra lokalsam-
fundets kultur-, idræts-, og fritidsforeninger.
Endelig er der fokus på den åbne skole set fra elevernes perspek-
tiv, fx i form af elevernes oplevelser af undervisningsaktiviteterne
uden for skolens almindelige rammer og i form af eksterne besøg
på skolen. I den forbindelse er der også fokus på, hvad den læn-
gere og mere varierede skoledag betyder for børnenes fritidsliv.
Foruden ovenstående forskningsprojekter, hvor ”den åbne skole” altså
indgår som ét element blandt flere, gennemfører EVA også projekter om
åben skole. Dertil vil Udvalget for øget samspil mellem skole og fritidsliv
bidrage til et samlet overblik over erfaringer og udfordringer på området.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby