Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1568941_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 9 (Alm. del):
I brev af 21. oktober 2015 har udvalget efter ønske fra Jacob Mark (SF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 9:
”Hvilke ”særlige grunde” skal der ligge til grund for, at kommuner må
dispensere for klaseloftet på 28 elever, og mener ministeren, at der er
behov for ændringer i definitionen af, hvad disse ”særlige grunde” kan
være? Der henvises til BUU alm. del – svar på spørgsmål 40 (2014-15, 2.
samling). Spørgsmålet ønskes besvaret inden afholdelse af BUU alm. del
– samrådsspm. G, H og I.”
Svar:
Det følger af folkeskolelovens § 17, stk. 1, at elevtallet i grundskolens
klasser normalt ikke må overstige 28 ved skoleårets begyndelse. Kom-
munalbestyrelsen kan dog i særlige tilfælde tillade et højere elevtal i
grundskolens klasser, dog ikke over 30.
Af forarbejderne til folkeskolelovens § 17, stk. 1, fremgår bl.a. følgende
(lovforslag nr. L 111 af 17. november 1988, bemærkningerne til § 1, nr.
2):
”I forslaget til den ny § 15, stk. 1,
(nuværende § 17, stk. 1)
er det fastholdt, at
elevtallet ved skoleårets begyndelse normalt ikke kan overstige 28 elever. Der tænkes
specielt på følgende situationer:
På 1-sporede skoler vil blot 29 elever i en enkelt årgang betyde, at der skal dannes 2
klasser. Konsekvensen af 2 relativt små klasser vil ofte være, at elevtimetallet bliver
forholdsvist lavt.
Endvidere forekommer det meget uheldigt, at en enkelt eller nogle få tilflyttere til et
skoledistrikt kan betyde, at eksisterende klasser skal deles.
17-11-2015
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om hvilke "særlige grunde" skal der ligge til grund for, at kommuner må dispensere for klasseloftet på 28 elever, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
Af hensyn til eleverne anses det for vigtigere, at undervisningstiden kan fastholdes på
et højt niveau, end at der dannes for små klasser med et mindre timetal til følge.
Formålet med den ændrede formulering af § 15, stk. 1, har alene været at tilvejebrin-
ge en vis fleksibilitet, så kommunerne i særlige tilfælde kan danne klasser med lidt
over 28. Der er derfor foreslået et maksimum på 30.”
I forarbejderne nævnes som et eksempel på et særligt tilfælde den situati-
on, at man vil undgå at dele klassen, hvis en tilflyttende elev bliver nr. 29
eller 30 i en klasse.
Forarbejderne angiver ikke udtømmende, hvad betegnelsen særlige til-
fælde dækker over. Det kan ikke udelukkes, at der kan være andre situa-
tioner, som kan betragtes om særlige tilfælde. Der kan formentlig også
forekomme særlige tilfælde, hvor man ønsker at sammenlægge to relativt
små klasser.
Det er op til den enkelte kommunalbestyrelse at vurdere, hvorvidt der er
tale om særlige tilfælde i den konkrete situation.
Jeg mener ikke, at der på nuværende tidspunkt er grundlag for at ind-
skrænke den fleksibilitet, som folkeskolelovens § 17, stk. 1, giver kom-
munerne til at vurdere, hvornår der er tale om særlige tilfælde, som kan
begrunde, at en klase har 29 eller 30 elever.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby