Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1592712_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dok.:
1808738
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen tirsdag den 12. januar 2016
af samrådsspørgsmål M-O
fra Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Samrådsspørgsmål M:
”Mener ministrene, at de nuværende regler for at
dispensere for anmeldelseskravet i forbindelse med
erstatningssager, hvor lærere eller pædagoger er
forvoldt
skade
i
og
en
undervisningssituation,
tilstrækkeligt
beskytter
er
de
hensigtsmæssige
pædagogiske hensyn?”
Samrådsspørgsmål N:
”I forhold til hvilke pædagogiske hensyn og i hvilke
situationer mener ministrene, at det er hensigtsmæssigt,
1
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/1-16 om anmeldelseskrav ved personskader forvoldt i en undervisningssituation, jf. BUU alm. del - samrådsspm. M, N og O, til justitsministeren
at en pædagog eller lærer ikke anmelder det barn, der
har forvoldt personskade i en undervisningssituation?”
Samrådsspørgsmål O:
”Mener ministrene, at pædagoger og lærere generelt
ikke bør politianmelde børn for at få udbetalt erstatning
for personskader forvoldt i en undervisningssituation,
og vil ministrene i den forbindelse tage de nødvendige
initiativer for, at dette sikres?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jacob Mark (SF).
2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/1-16 om anmeldelseskrav ved personskader forvoldt i en undervisningssituation, jf. BUU alm. del - samrådsspm. M, N og O, til justitsministeren
[Indledning]
1.
Jeg har aftalt med børne-, undervisnings- og
ligestillingsministeren, at jeg indleder med at besvare
spørgsmålene inden for mit område, hvorefter jeg vil
give ordet videre til hende.
Jeg vil gerne starte med at takke udvalget for
spørgsmålene, som jeg tillader mig at besvare samlet.
Spørgsmålene handler jo om det anmeldelseskrav, der
gælder i sager om offererstatning, og – navnlig – om
muligheden for at dispensere herfra, når der foreligger
pædagogiske eller behandlingsmæssige hensyn.
Det er jo et emne, der i den seneste tid har været
genstand for en del debat. Og desværre også en del
misforståelser.
Jeg er derfor glad for at få lejlighed til at redegøre
nærmere for reglerne på området.
[Offererstatningsloven]
2.
Jeg vil starte med at sige lidt generelt om
offererstatningslovens anvendelsesområde.
3
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/1-16 om anmeldelseskrav ved personskader forvoldt i en undervisningssituation, jf. BUU alm. del - samrådsspm. M, N og O, til justitsministeren
1592712_0004.png
For overhovedet at komme ind i offererstatningsloven
skal der foreligge dels en personskade, dels en
straffelovsovertrædelse. Man skal altså have været udsat
for en forbrydelse. Der kan f.eks. være tale om en elev,
der udsætter en lærer for vold omfattet af straffelovens
§ 244.
Er man derimod kommet til skade ved, at en elev for
sjov er hoppet op på ryggen af én, er der ikke tale om en
straffelovovertrædelse. Og offererstatningsloven finder
derfor slet ikke anvendelse.
Der vil i sådanne situationer i stedet være mulighed for
at få erstatning efter arbejdsskadesikringsloven, som
hører under beskæftigelsesministeren. Det vender jeg
tilbage til.
[72-timersreglen]
3.
Det er altså for det første en betingelse for at kunne få
erstatning efter offererstatningsloven, at der er tale om
en overtrædelse af straffeloven.
For det andet er det som udgangspunkt en betingelse for
at få erstatning efter loven, at forbrydelsen anmeldes
4
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/1-16 om anmeldelseskrav ved personskader forvoldt i en undervisningssituation, jf. BUU alm. del - samrådsspm. M, N og O, til justitsministeren
til politiet inden 72 timer. Og det er navnlig lovens
anmeldelseskrav, der har været under kritik.
72-timersreglen i offererstatningsloven blev vedtaget af
et enigt Folketing i 2011. Der var tale om en markant
lempelse af anmeldelsesfristen, som tidligere i praksis
var 24 timer.
Baggrunden for anmeldelsesfristen er bl.a., at en
politianmeldelse skal ske hurtigt, så politiet har den
bedst mulige udsigt til at finde gerningsmanden og
opklare sagen.
Anmeldelsesfristen har altså nær sammenhæng med
lovens betingelse om, at der skal være begået en
strafbar handling. Jo længere tid, der går fra overfald til
anmeldelse, jo vanskeligere er det for politiet at opklare
forbrydelsen.
Jeg synes sådan set, at det er rimeligt som
udgangspunkt at kræve, at den, der vil have erstatning
fra staten, anmelder overfaldet, så det kan blive
konstateret
ansvar.
5
om
betingelserne
er
opfyld
og
gerningsmanden så vidt muligt kan blive stillet til
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/1-16 om anmeldelseskrav ved personskader forvoldt i en undervisningssituation, jf. BUU alm. del - samrådsspm. M, N og O, til justitsministeren
[Krav om anmeldelse – ikke efterforskning]
4.
En misforståelse som jeg har kunnet læse i dagens
presse er, at anmeldelseskravet indebærer, at politiet
også skal foretage efterforskning i anledning af
anmeldelsen.
Dette er ikke korrekt. Det er efter offererstatningslovens
anmeldelseskrav kun en betingelse, at der foretages en
politianmeldelse inden for 72 timer, så politiet får
mulighed for at vurdere, om der er grund til at gå videre
med sagen.
[Muligheden for dispensation fra anmeldelseskravet]
5.
Anmeldelseskravet kan imidlertid fraviges, hvis
forholdene taler for det. Det gælder f.eks., hvis offeret
på grund af sin tilstand ikke inden fristens udløb har
kunnet foretage politianmeldelse.
Erstatningsnævnet dispenserer også i alle tilfælde, hvor
der er en strafferetlig dom mod skadevolderen. Og
nævnet har endvidere en meget lempelig praksis i sager
om børn, der har været udsat for et seksuelt overgreb.
6
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/1-16 om anmeldelseskrav ved personskader forvoldt i en undervisningssituation, jf. BUU alm. del - samrådsspm. M, N og O, til justitsministeren
[Plejepersonale, lærere, pædagoger mv.]
6.
Når det drejer sig om pædagoger og lærere – som jo
er omdrejningspunktet for dagens samråd – og andre
personalegrupper
gælder
der
en
anmeldelsesfristen.
Det betyder, at nævnet tager behørigt hensyn til særlige
pædagogiske og behandlingsmæssige hensyn, der kan
tale for at dispensere fra anmeldelseskravet.
Og det mener jeg er vigtigt at fastholde.
Folketingets Retsudvalg har da også tilbage i 1985 slået
fast, at netop pædagogiske og behandlingsmæssige
hensyn kan tale imod en politianmeldelse, og at
Erstatningsnævnet bør have dette med i nævnets
samlede vurdering i de konkrete sager.
Erstatningsnævnet
har
siden
fulgt
Retsudvalgets
med
særlige
omsorgsfunktioner,
i
forhold
til
særlig
praksis
henstilling og tager – som nævnt – også i dag et særligt
hensyn til bl.a. pædagoger og lærere.
7
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/1-16 om anmeldelseskrav ved personskader forvoldt i en undervisningssituation, jf. BUU alm. del - samrådsspm. M, N og O, til justitsministeren
[Erstatningsnævnets praksisændring]
7.
Jeg er opmærksom på, at Erstatningsnævnet har
revideret sin praksis. Nævnet søger nu i de enkelte sager
oplyst, om der rent faktisk har gjort sig pædagogiske
eller behandlingsmæssige hensyn gældende, som bør
begrunde
dispensation
fra
kravet
om
rettidig
politianmeldelse.
Efter Erstatningsnævnets praksis kan der – og bliver der
– således stadig dispenseret fra anmeldelseskravet, når
der har gjort sig pædagogiske eller behandlingsmæssige
hensyn gældende. Det nye er blot, at det skal
dokumenteres, at der i den enkelte sag har gjort sig
konkrete
hensyn
pædagogiske
gældende,
der
eller
taler
behandlingsmæssige
imod
(rettidig)
politianmeldelse.
Dokumentationskravet vil normalt kunne opfyldes ved
en udtalelse fra den pågældendes arbejdsgiver, som
fastslår, at der foreligger sådanne konkrete hensyn.
For en 10-årige dreng kan det konkrete hensyn være, at
drengen vil opfatte en politianmeldelse som et
8
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/1-16 om anmeldelseskrav ved personskader forvoldt i en undervisningssituation, jf. BUU alm. del - samrådsspm. M, N og O, til justitsministeren
1592712_0009.png
grundlæggende svigt fra de få voksne i hans liv, der
skaber tryghed.
Det er således ikke korrekt, når det i den offentlige
debat er blevet udlagt sådan, at nævnet ikke længere
dispenserer fra anmeldelseskravet i sådanne sager.
Det er derfor heller ikke rigtigt, at Erstatningsnævnet nu
generelt stiller krav om, at børn skal anmeldes til
politiet.
Hidtil har der ikke været ført specifik statistik på
antallet af dispensationer og derfor kan jeg heller ikke
give
jer
noget
konkret
tal
for,
hvor
mange
dispensationer, der er meddelt.
Det er imidlertid efter min mening helt afgørende, at vi
har et reelt grundlag at drøfte den her problemstilling
på, og jeg har også forstået, at Erstatningsnævnet
fremover vil føre statistik over disse sager.
[Klarhedsinitiativ]
8.
Den seneste tids offentlige debat understreger
imidlertid, at der er behov for at se på, hvordan der kan
skabes større klarhed over, hvornår der skal ske
9
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/1-16 om anmeldelseskrav ved personskader forvoldt i en undervisningssituation, jf. BUU alm. del - samrådsspm. M, N og O, til justitsministeren
politianmeldelse i sager, hvor en ansat udsættes for en
forbrydelse. Der må ikke være tvivl om den særlige
dispensationspraksis for lærere, pædagoger og andre
personalegrupper med særlige omsorgsfunktioner.
Justitsministeriet
vil
derfor
sammen
med
Erstatningsnævnet udsende en vejledning til relevante
parter, som forhåbentlig vil være med til at skabe større
klarhed over, hvornår der skal ske politianmeldelse i
sager,
hvor
der
foreligger
pædagogiske
eller
behandlingsmæssige hensyn.
Erstatningsnævnet har over for mig oplyst, at de i lyset
af den seneste tids debat og misforståelser i pressen i en
periode i forbindelse med høring i sagen vil medsende
den nye vejledning i konkrete sager, hvis der ikke er
indgivet anmeldelse til politiet inden for 72 timer, for at
sikre at parterne i den konkrete sag kender praksis for
dispensation.
[Statens regreskrav mod skadevolder]
9.
Det er også vigtigt i denne sammenhæng at holde sig
for øje, at skadevolder – når der udbetales erstatning
efter offererstatningsloven – som udgangspunkt vil
blive mødt med et regreskrav fra statens side.
10
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/1-16 om anmeldelseskrav ved personskader forvoldt i en undervisningssituation, jf. BUU alm. del - samrådsspm. M, N og O, til justitsministeren
Det betyder, at den omstændighed, at f.eks. en lærer
undlader at foretage politianmeldelse af en elev, som
udgangspunkt ikke er ensbetydende med, at der ikke vil
blive ført en sag mod den pågældende elev – eller
dennes forældre.
Statens indtræder nemlig – i det omfang, der ydes
erstatning – i lærerens krav mod eleven.
En politianmeldelse indebærer, at den elev, der anklages
for at have begået en straffelovsovertrædelse, i videre
omfang får sin sag behandlet i det strafferetlige system.
Herved sikres den pågældende inddragelse og juridisk
bistand under sagens behandling.
Behandles sagen derimod alene i Erstatningsnævnet,
risikerer den pågældende, at nævnet lægger til grund, at
den pågældende har begået en straffelovsovertrædelse,
uden at den pågældende har været part i sagen og uden
juridisk bistand. Samtidig risikerer den pågældende at
blive mødt med et meget stort regreskrav fra statens
side.
[Beskæftigelsesministeren
arbejdsskadessystemet]
11
og
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/1-16 om anmeldelseskrav ved personskader forvoldt i en undervisningssituation, jf. BUU alm. del - samrådsspm. M, N og O, til justitsministeren
10.
Jeg vil tillade mig kort at omtale spørgsmålet om
erstatning efter det arbejdsretlige system, som jo er
beskæftigelsesministeren
beskæftigelsesministeren
arbejdsmarkedets
parter
område.
i
om
Jeg
ved,
ser
at
øjeblikket
et
mere
mulighederne for at genoptage drøftelserne med
moderne
arbejdsskadesystem.
Beskæftigelsesministeren
har
i
den
forbindelse
tilkendegivet, at drøftelserne indtil nu har taget
udgangspunkt i anbefalingerne fra Ekspertudvalget om
arbejdsskadeområdet
fra
december
2014.
Heri
anbefaledes det bl.a., at der indføres erstatning for svie
og smerte og erstatning for tabt arbejdsfortjeneste i
arbejdsskadesystemet. Det er beskæftigelsesministerens
forventning, at drøftelserne genoptages, og at der kan
findes en løsning på problemet i den forbindelse.
Jeg vil derfor mødes med beskæftigelsesministeren i
denne måned for at drøfte netop dette spørgsmål.
Det er jo vigtigt at få frem i denne sammenhæng, at når
en lærer eller pædagog udsættes for eksempelvis vold
på arbejdet, er det samtidig en arbejdsskade.
12
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/1-16 om anmeldelseskrav ved personskader forvoldt i en undervisningssituation, jf. BUU alm. del - samrådsspm. M, N og O, til justitsministeren
1592712_0013.png
Den pågældende vil derfor også være berettiget til
erstatning efter arbejdsskadereglerne.
Og så er der som nævnt en række situationer, hvor der
slet ikke er tale om en straffelovsovertrædelse, men
alene en arbejdsskade. Her er offererstatningsloven ikke
relevant.
[Afslutning]
11.
Lad mig afslutningsvis opsummere: jeg har for det
første iværksat et initiativ, der skal skabe større klarhed
over, hvornår der skal ske politianmeldelse i sager, hvor
en ansat udsættes for en forbrydelse. For det andet har
jeg
taget
initiativ
til
en
drøftelse
med
beskæftigelsesministeren, så vi sammen finder det mest
hensigtsmæssige system til behandling af den slags
arbejdsskader, som er emnet for dagens samråd.
For der skal ikke herske nogen tvivl om, at denne
regering er meget optaget af, at vi som samfund
behandler såvel ofre for forbrydelser som ansatte, der
kommer til skade på arbejdspladsen, på en ordentlig
måde. De skal ganske enkelt have den hjælp, der er
nødvendig for, at de kan komme på fode igen.
13
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/1-16 om anmeldelseskrav ved personskader forvoldt i en undervisningssituation, jf. BUU alm. del - samrådsspm. M, N og O, til justitsministeren
Med de bemærkninger vil jeg i øvrigt give ordet til
ministeren for børn, undervisning og ligestilling.
Tak for ordet.
14