Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1596618_0001.png
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om hvorfor elevernes svar på, hvad de mener om det helt store spørgsmål i debatten om folkeskolereformen - nemlig skoledagens længde - er udeladt i SFI-rapporten "Folkeskolereformen - Beskrivelse af 2. dataindsamling blandt elever", til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1596618_0002.png
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om hvorfor elevernes svar på, hvad de mener om det helt store spørgsmål i debatten om folkeskolereformen - nemlig skoledagens længde - er udeladt i SFI-rapporten "Folkeskolereformen - Beskrivelse af 2. dataindsamling blandt elever", til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1596618_0003.png
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om hvorfor elevernes svar på, hvad de mener om det helt store spørgsmål i debatten om folkeskolereformen - nemlig skoledagens længde - er udeladt i SFI-rapporten "Folkeskolereformen - Beskrivelse af 2. dataindsamling blandt elever", til ministeren for børn, undervisning og ligestilling BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om hvorfor elevernes svar på, hvad de mener om det helt store spørgsmål i debatten om folkeskolereformen - nemlig skoledagens længde - er udeladt i SFI-rapporten "Folkeskolereformen - Beskrivelse af 2. dataindsamling blandt elever", til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1596618_0005.png
Folkeskolereformen har medført, at skoledagen generelt er blevet længe-
re for alle elever. Dette notat beskriver elevernes holdning til skoledagens
længde og skal ses som et tillæg til rapporten om 2. dataindsamling, som
er den første i en række rapporter, der fokuserer på eleverne i skolen fra
skoleåret 2013/14 og frem til skoleåret 2017/18. For beskrivelser af de
anvendte variable og temaer henviser vi derfor til denne rapport.
1
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har igangsat et
omfattende evaluerings- og følgeforskningsprogram, der skal følge folke-
skolereformens implementering og virkninger. At implementere en stor
reform som folkeskolereformen kræver tid og ressourcer for alle de im-
plicerede parter. Derfor løber ministeriets evaluering over en 5-årig peri-
ode, hvor datagrundlaget for evalueringen foreløbigt kun indeholder to
års data; et nedslag i 2014 før reformen og et nedslag i 2015 godt halv-
vejs i det første skoleår, efter at reformen trådte i kraft. Et år, hvor skole-
ledere, lærere, pædagoger, forældre og elever har skullet forholde sig til,
hvad reformen betyder for dem og deres skole. Det er derfor vigtigt at
understrege, at formålet med den eksisterende rapport og dette efterføl-
gende notat er at beskrive resultaterne fra dataindsamlingen blandt ele-
verne i 2015 og
ikke
at vurdere eventuelle ændringer i besvarelsesmøn-
strene mellem 2014 og 2015.
Der er tale om et panel af skoler, og det er derfor de samme
klasser på de deltagende skoler, der følges i alle årene. I den første data-
indsamling i foråret 2014 deltog elever fra skolernes 4., 6., 8. og 9. klasse-
trin. I den anden dataindsamling i foråret 2015 var de deltagende elever
1. Nielsen, C.P., A.T. Hansen, V.M. Jensen & K.S. Arendt (2015):
Folkeskolereformen. Beskrivelse af 2.
dataindsamling blandt elever.
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 15:36.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om hvorfor elevernes svar på, hvad de mener om det helt store spørgsmål i debatten om folkeskolereformen - nemlig skoledagens længde - er udeladt i SFI-rapporten "Folkeskolereformen - Beskrivelse af 2. dataindsamling blandt elever", til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1596618_0006.png
således rykket op på 5., 7. og 9. klassetrin (og de ældste elever fra 2014-
dataindsamlingen havde så afsluttet skolen og var således ikke længere
med). Denne datastruktur betyder, at eventuelle forskelle i overordnede
besvarelsesmønstre mellem 2014 og 2015 ikke alene ville kunne tilskrives
eventuelle virkninger af reformen, men ville også i en vis udstrækning
afspejle betydningen af elevernes alder. Resultaterne fra baselinemålingen
viste nemlig, at jo ældre eleverne er, desto mere kritiske eller negative
blev deres besvarelser.
Paneldesignet er sådan, at der suppleres med nye klasser, efter-
hånden som børnene går ud af folkeskolen. Ved dataindsamlingen i 2016
kommer der således til at indgå nye elever på hhv. 4. og 9. klassetrin, så-
ledes at det først er dér, at panelstrukturen på klassetrinsniveau påbegyn-
des, jf. figur 2.1 i Nielsen m.fl. (2015). Det betyder, at vi først, efter at
dataindsamlingen i 2016 er veloverstået, analytisk vil kunne adskille det
generelle mønster, der viser, at elever på de højere klassetrin typisk er lidt
mere kritiske end elever på de lavere klassetrin, fra en eventuel reel ud-
vikling over tid i en given variabel for elever på samme klassetrin. På
grund af dette særlige paneldesign er det således først ved afrapporterin-
gen af data fra og med 2016, at det bliver det muligt at sammenligne re-
sultater både over tid og på tværs af klassetrin.
I det følgende vil vi se på ét enkelt spørgsmål fra elevspørge-
skemaet, nemlig spørgsmålet: ”Hvad synes du om skoledagens længde?”.
Lige netop dette spørgsmål har fået en særlig aktualitet bl.a. i forbindelse
med den elevdemonstration mod de længere skoledage, der afholdtes i
København den 5. januar 2016. En dyberegående analyse af dette
spørgsmål i sammenhæng med andre spørgsmål fra elevspørgeskemaet er
planlagt til efteråret 2016. Spørgsmål, der ligeledes ville være relevante at
inddrage til den kommende analyse inkluderer, hvor mange fritidsaktivi-
teter (sport, musik, mv.) eleverne går til, og hvor meget tid de bruger på
dem. Derudover er der for de ældste elever et spørgsmål om, hvor meget
tid de bruger på et eventuelt fritidsjob. Herudover kan vi inddrage
spørgsmål om, hvor hyppigt eleverne går i klub eller andre fritidsordnin-
ger, som en måde at belyse en eventuel betydning af den længere skole-
dag. Dette er alt sammen spørgsmål, som
ikke
er blevet analyseret i for-
bindelse med 2015-rapporten, netop fordi det er vores vurdering, at en
sådan analyse først er interessant, når der kan sammenlignes over tid. Og
det kan, som nævnt, først gøres, når klassepanelstrukturen etableres, og
det sker, når dataindsamlingen for 2016 er i hus.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om hvorfor elevernes svar på, hvad de mener om det helt store spørgsmål i debatten om folkeskolereformen - nemlig skoledagens længde - er udeladt i SFI-rapporten "Folkeskolereformen - Beskrivelse af 2. dataindsamling blandt elever", til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1596618_0007.png
Eleverne er blevet spurgt direkte om deres holdning til skoledagens
længde. Tabel 2.1 viser fordelingen af elevernes besvarelser fra 2. data-
indsamling, dvs. foråret 2015. Ser man på alle besvarelserne under ét –
dvs. på tværs af klassetrin – viser det sig, at 22 pct. synes, at skoledagen
hverken er for kort eller for lang. 76,1 pct. af eleverne mener, at skoleda-
gen er lidt eller alt for lang. Knap 2 pct. af alle eleverne synes, at skoleda-
gen er alt for kort eller lidt for kort.
Tabellen viser også, at der er forskel på, hvordan skoledagens længde
opleves på tværs af de tre klassetrin. Generelt ser vi en tendens til, at de
ældre elever (7. og 9. klasse) i højere grad synes, at skoledagen er for lang
end de yngre elever (5. klasse). Dette mønster kan både hænge sammen
med, at eleverne i de ældre klasser generelt har flere planlagte timer på
skemaet, men også, at de er blevet ældre og generelt bare er mindre posi-
tive eller mere skeptiske, når de besvarer spørgsmål, end de yngre elever
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om hvorfor elevernes svar på, hvad de mener om det helt store spørgsmål i debatten om folkeskolereformen - nemlig skoledagens længde - er udeladt i SFI-rapporten "Folkeskolereformen - Beskrivelse af 2. dataindsamling blandt elever", til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1596618_0008.png
er. Et sådan mønster så vi også i forbindelse med fx elevernes svar på,
hvad de synes om undervisningens tilrettelæggelse og om, hvorvidt der
var hjælp at hente fra en voksen i lektiecaféen (Nielsen m. fl., 2015).
Det er særligt drengene (79 pct.) og de etnisk danske elever (76
pct.) der synes, at dagen er for lang (jf. tabel 2.2). Interessant er det også,
at ca. 4 pct. af elever med anden etnicitet end dansk synes, at skoledagen
er for kort.
At en stor andel af eleverne synes, at skoledagen er lidt eller alt for lang
står til en vis grad i kontrast til de andre analyser af elevernes velbefin-
dende i skolen i 2015 (Nielsen m.fl., 2015). Eksempelvis fandt vi der, at
størstedelen af eleverne i folkeskolen trives rigtigt godt i skolen, og at
mange af eleverne udviser interesse for de faglige aktiviteter i skolen.
Samtidig fandt vi, at 4 ud af 5 elever i høj grad har gode relationer til de-
res lærer.
Der er dog en væsentlig forskel på de hidtidige analyser og det
enkelte spørgsmål, som danner grundlag for analysen i dette notat. Måle-
ne for generel skoletrivsel, faglig interesse og lærer/elev-relationer base-
rer sig på en bagvedliggende faktoranalyse, mens analyserne i dette notat
som sagt alene baserer sig på ét spørgsmål. En faktoranalyse er en stati-
stisk metode, der bruges til at finde generelle tendenser i et stort datama-
teriale, hvor man bl.a. identificerer, hvorvidt der er flere spørgsmål, der
peger i samme retning. At flere spørgsmål peger i samme retning, betyder
samtidig, at vi er mere sikre på resultatet, end hvis vi alene baserer analy-
ser på enkeltspørgsmål. Det er bl.a. derfor, at vi til de analyser, der
kommer i forbindelse med afrapporteringen til efteråret 2016, vil se på
sammenhængen
mellem elevernes svar på dette spørgsmål om skoledagens
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om hvorfor elevernes svar på, hvad de mener om det helt store spørgsmål i debatten om folkeskolereformen - nemlig skoledagens længde - er udeladt i SFI-rapporten "Folkeskolereformen - Beskrivelse af 2. dataindsamling blandt elever", til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1596618_0009.png
længde på den ene side og deres svar på andre relevante spørgsmål om
deres tidsforbrug på den anden side. Det gælder spørgsmål om, hvor
mange fritidsaktiviteter de går til, hvor meget tid de bruger på disse akti-
viteter, hvor ofte de gør brug af en klub eller fritidsordning, samt for de
ældste elever, hvor meget tid de bruger på et eventuelt fritidsjob. Det,
der bliver særligt relevant, er netop om der er sket
ændringer
i elevernes
tidsforbrug (dvs. skoletid kontra fritid) før og efter reformen. Og det kan,
som tidligere nævnt, først lade sig gøre, når vi kan sammenligne elever
fra de samme klassetrin i hhv. 2014 og 2016.
Herudover må det tages med i fortolkningen af elevernes hold-
ning til skoledagens
længde,
at denne ændring ikke er sket gradvis, men
tværtimod er blevet fuldt implementeret fra og med første skoledag i
skoleåret 2014/2015. Skolereformen indebærer imidlertid også et mål om,
at skoledagen skal blive mere
varieret.
Dette aspekt – den mere varierede
skoledag – er til gengæld knap så håndfast en størrelse, og implemente-
ringen heraf tager alt andet lige længere tid. Derudover er der meget stør-
re variation i implementeringen af den varierede skoledag på de enkelte
skoler, hvorimod den længere skoledag i sagens natur er en endimensio-
nal størrelse.
Én ting er at beskrive og analysere elevernes
holdning
til den læn-
gere skoledag. Noget andet bliver at finde ud af, hvad de længere skole-
dage
betyder
for deres trivsel og faglige resultater. Et af formålene med
folkeskolereformen har været at give eleverne flere timer i dansk og ma-
tematik og dermed at give dem mulighed for at lære mere. I den kontekst
bliver det interessant i fremtidige analyser at følge dels elevernes faglige
niveau, men selvfølgelig også deres trivsel i skolen på tværs af de enkelte
klassetrin.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om hvorfor elevernes svar på, hvad de mener om det helt store spørgsmål i debatten om folkeskolereformen - nemlig skoledagens længde - er udeladt i SFI-rapporten "Folkeskolereformen - Beskrivelse af 2. dataindsamling blandt elever", til ministeren for børn, undervisning og ligestilling BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om hvorfor elevernes svar på, hvad de mener om det helt store spørgsmål i debatten om folkeskolereformen - nemlig skoledagens længde - er udeladt i SFI-rapporten "Folkeskolereformen - Beskrivelse af 2. dataindsamling blandt elever", til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1596618_0011.png
Til evalueringen af folkeskolereformen er der gennemført en større data-
indsamling, som skal bruges til følgeforskningsprogrammet. SFI har i
forbindelse med dataindsamling og evaluering af folkeskolereformen haft
tre særskilte opgaver: 1) oprense og klargøre alle rådatasæt med spørge-
skemadata fra skoleledere, bestyrelsesformænd, lærere og pædagoger,
forældre og elever, 2) analysere og rapportere resultater fra skoleleder-
spørgeskemaer og 3) analysere og rapportere resultater fra elevspørge-
skemaer. SFI er i den forbindelse databehandler, og vi har leveret opren-
sede rådata til STIL i en ikke-bearbejdet form til anvendelse for evalue-
ringens andre rekvirenter. Disse data er personfølsomme og derfor for-
trolige. I forbindelse med SFI’s analysearbejde på skolelederdata og elev-
data er alle SFI’s analyser indeholdt i tre rapporter og et enkelt notat til
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, der alle er offentligt
tilgængelige på ministeriets og SFI’s hjemmeside:
Hansen, A.T., M. Friis-Hansen & V.M. Jensen (2015):
Folkeskolere-
formen, beskrivelse af 1. dataindsamling.
København: SFI – Det Nationa-
le Forskningscenter for Velfærd, notat.
Keilow, M. & A. Holm (2015):
Udvikling af måleinstrument for elevadfærd
og -holdninger.
København: SFI – Det Nationale Forskningscenter for
Velfærd, 15:09.
Kjer, M., S. Baviskar & S.C. Winter (2015):
Skoleledelse i folkeskolere-
formens første år. En kortlægning.
København: SFI – Det Nationale
Forskningscenter for Velfærd, 15:40.
Nielsen, C.P., A.T. Hansen, V.M. Jensen & K.S. Arendt (2015):
Fol-
keskolereformen, beskrivelse af 2. dataindsamling blandt elever.
København:
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 15:36.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om hvorfor elevernes svar på, hvad de mener om det helt store spørgsmål i debatten om folkeskolereformen - nemlig skoledagens længde - er udeladt i SFI-rapporten "Folkeskolereformen - Beskrivelse af 2. dataindsamling blandt elever", til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1596618_0012.png
De indledende behandlinger af elevdatamaterialet, som er fremlagt i rap-
porterne om 1. og 2. dataindsamling (Hansen, Friis-Hansen & Jensen,
2015 samt Nielsen m.fl., 2015) er foretaget ud fra otte centrale temaer
eller indeks. Disse indeks er bl.a. dannet på baggrund af en såkaldt fak-
toranalyse foretaget af SFI. Faktoranalyse er en statistisk metode, der
komprimerer flere spørgsmål om samme underliggende forhold til et
enkelt indeks. En sådan metode er relevant, når man ønsker at se efter
generelle tendenser i et stort datamateriale frem for at analysere på enkel-
te udvalgte spørgsmål.
Spørgsmålet omkring elevernes holdning til skoledagens længde
indgik som udgangspunkt i bruttolisten af spørgsmål fra elevskemaet, der
skulle indgå i den eksplorative del af faktoranalysen, men fordi spørgs-
målet ikke levede op til de metodiske kriterier i udvælgelsesmetoden,
blev det frasorteret sammen med 11 andre enkeltspørgsmål i den videre
proces med dannelsen af de otte indeks.
2
Analysen fra 2014 viste, at spørgsmålet om elevernes holdning til
skoledagens længde ikke loadede særligt godt med de øvrige spørgsmål i
spørgeskemaet. Det vil sige, at det ikke havde en tæt sammenhæng til fx,
hvorvidt eleverne er glade for at være i skole, lærer-elevrelationen eller
undervisningens karakteristika. Vi ved endnu ikke, om dette har ændret
sig efter reformens implementering, hvilket er ét af formålene med den
kommende analyse i efteråret 2016, hvor der er bedre muligheder for
analyser over tid og på tværs af klassetrin.
At et spørgsmål umiddelbart ikke kan tematiseres sammen med
en række andre spørgsmål i datamaterialet er ikke ensbetydende med, at
dette og andre spørgsmål ikke har værdi i sig selv. I den seneste rapport
om elevernes holdning til og oplevelse af folkeskolereformen har vi der-
for også udvalgt at gå i dybden med nogle få særlige temaer ud over de
otte førnævnte indeks. De særlige temaer i rapporten fra 2015 var: moti-
on og bevægelse samt lektiehjælp. Vores valg af dybdegående analyser er
motiveret af nogle af de tendenser, som vi så i de eksisterende analyser af
de enkelte indeks og samtidig har været genstand for en central debat i
forbindelse med folkeskolereformen.
Som understreget flere steder har det været en vigtig pointe, at
rapporten fra 2015
ikke
har haft til hensigt at analysere ændringer i ele-
vernes besvarelsesmønstre mellem 2014 og 2015. Det er der to hoved-
grunde til. For det første er det pga. af selve panelstrukturen først muligt
at gøre dette på en meningsfuld måde, når der foreligger data fra 2016.
Da vil vi nemlig kunne sammenligne besvarelsesmønstre for de samme
klassetrin i hhv. 2014 og 2016. For det andet er der tale om en meget
omfattende reform, hvor ikke alle delelementer kan forventes at være
2. Keilow & Holm (2015) beskriver i detaljer, hvordan udvælgelsen af spørgsmål til de otte indeks er
foregået, og hvilke kriterier, som de enkelte spørgsmål skal leve op til for at være meningsbæren-
de i forhold til de udvalgte temaer.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om hvorfor elevernes svar på, hvad de mener om det helt store spørgsmål i debatten om folkeskolereformen - nemlig skoledagens længde - er udeladt i SFI-rapporten "Folkeskolereformen - Beskrivelse af 2. dataindsamling blandt elever", til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1596618_0013.png
fuldt implementeret på så kort tid. Alene dét gør, at en fortolkning af
eventuelle ændringer over tid først bør finde sted efter noget tid. Dette
gælder også enkeltspørgsmålet om, hvad eleverne synes om skoledagens
længde. Det må formodes, at denne også ændrer sig, i takt med at skole-
reformens øvrige elementer – herunder den mere varierede skoledag –
bliver implementeret.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om hvorfor elevernes svar på, hvad de mener om det helt store spørgsmål i debatten om folkeskolereformen - nemlig skoledagens længde - er udeladt i SFI-rapporten "Folkeskolereformen - Beskrivelse af 2. dataindsamling blandt elever", til ministeren for børn, undervisning og ligestilling BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om hvorfor elevernes svar på, hvad de mener om det helt store spørgsmål i debatten om folkeskolereformen - nemlig skoledagens længde - er udeladt i SFI-rapporten "Folkeskolereformen - Beskrivelse af 2. dataindsamling blandt elever", til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1596618_0015.png
Datasættet for 2014 indeholder besvarelser fra elever, der på det tids-
punkt gik på de deltagende skolers 4., 6., 8. og 9. klassetrin. Bilagstabel
B.1 viser, hvordan elevernes holdning til skoledagens længde så ud i for-
året 2014 – altså i skoleåret 2013/2014 og således
før
reformen.
I foråret 2014 – dvs. før skoledagen blev forlænget for alle elever – men-
te 46,1 pct. af eleverne på tværs af klassetrin, at skoledagen var lidt eller
alt for lang. Kun et fåtal af eleverne (3,9 pct.) svarede, at de synes, at sko-
ledagen var alt for kort eller lidt for kort, mens halvdelen af eleverne syn-
tes, at skoledagen var hverken for kort eller for lang.
Tabellen viser også, at der er forskel på, hvordan skoledagens
længde opleves på tværs af de fire klassetrin. Generelt ser vi en tendens
til, at de ældre elever (8. og 9. klasse) i højere grad synes, at skoledagen er
for lang end de yngre elever. Dette mønster kan både hænge sammen
med, at eleverne i de ældre klasser generelt har flere timer på skemaet,
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om hvorfor elevernes svar på, hvad de mener om det helt store spørgsmål i debatten om folkeskolereformen - nemlig skoledagens længde - er udeladt i SFI-rapporten "Folkeskolereformen - Beskrivelse af 2. dataindsamling blandt elever", til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1596618_0016.png
men også at de er blevet ældre og generelt er mere skeptiske, når de be-
svarer spørgsmål end de yngre elever. Sidstnævnte var en tendens, der
viste sig allerede ved analyse af resultaterne fra baseline dataindsamlingen,
jf. Hansen m. fl. (2015).
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om hvorfor elevernes svar på, hvad de mener om det helt store spørgsmål i debatten om folkeskolereformen - nemlig skoledagens længde - er udeladt i SFI-rapporten "Folkeskolereformen - Beskrivelse af 2. dataindsamling blandt elever", til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1596618_0017.png
Hansen, A.T., M. Friis-Hansen & V.M. Jensen (2015):
Folkeskolereformen,
beskrivelse af 1. dataindsamling.
København: SFI – Det Nationale
Forskningscenter for Velfærd, notat.
Keilow, M. & A. Holm (2015):
Udvikling af måleinstrument for elevadfærd og
-holdninger.
København: SFI – Det Nationale Forskningscenter
for Velfærd, 15:09.
Kjer, M., S. Baviskar & S.C. Winter (2015):
Skoleledelse i folkeskolereformens
første år. En kortlægning.
København: SFI – Det Nationale Forsk-
ningscenter for Velfærd, 15:40.
MBUL (2015, p. 54):
Statusredegørelse for folkeskolens udvikling for skoleåret
2014/2015.
København: Ministeriet for Børn, Undervisning og
Ligestilling.
Nielsen, C.P., A.T. Hansen, V.M. Jensen & K.S. Arendt (2015):
Folkesko-
lereformen, beskrivelse af 2. dataindsamling blandt elever.
København:
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 15:36.