Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1596617_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 84 (Alm. del):
I brev af 11. januar 2016 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager
(LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 84:
”Ministeren bedes redegøre for, hvorfor elevernes svar på, hvad de me-
ner om det helt store spørgsmål i debatten om folkeskolereformen –
nemlig skoledagens længde – er udeladt i SFI-rapporten ”Folkeskolere-
formen – Beskrivelse af 2. dataindsamling blandt elever”, offentliggjort
17/11/15, når det fremgår af artiklen ”Elevernes oplevelse af skoleda-
gens længde mørklægges” på folkeskolen.dk den 6. januar 2016, at SFI
og ministeriet ligger inde med elevernes svar.”
Svar:
Som led i Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings samlede
evaluerings- og følgeforskningsprogram til folkeskolereformen gennem-
fører SFI et forskningsprojekt om ”elevernes syn på den nye folkeskole”.
Rapporten ”Folkeskolereformen – Beskrivelse af 2. dataindsamling
blandt elever” er en del af dette forskningsprojekt.
SFI har som uafhængig forskningsinstitution det faglige ansvar for rap-
porten ”Folkeskolereformen – Beskrivelse af 2. dataindsamling blandt
elever”, herunder hvilke spørgsmål og temaer rapporten skal indeholde.
SFI har oplyst, at det fra starten har været planlagt – og fortsat er planen
– at analyser af elevernes svar på spørgsmålet om skoledagens længde
skal indgå i de SFI-rapporter, der offentligøres til efteråret 2016 og pri-
mo 2017 efter 3. dataindsamling. Der er derfor ikke, som bladet Folke-
skolen mener, tale om nogen form for ’mørkelægning’.
Hverken ministeriet eller jeg har interesse i, at elevernes holdning til sko-
ledagens længde ikke kommer frem, og jeg har i lyset af den efterfølgen-
de diskussion vurderet, at der er interesse for at fremskynde offentliggø-
relsen af de statistiske data om elevernes syn på skoledagens længde. Jeg
08-02-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om hvorfor elevernes svar på, hvad de mener om det helt store spørgsmål i debatten om folkeskolereformen - nemlig skoledagens længde - er udeladt i SFI-rapporten "Folkeskolereformen - Beskrivelse af 2. dataindsamling blandt elever", til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
bad derfor primo januar 2016 SFI foretage en særanalyse af dette
spørgsmål. Særanalysen blev offentliggjort den 28. januar 2016 i form af
et SFI-notat, som er vedlagt til udvalgets orientering.
I SFI-notatet redegør forskerne for brugen af spørgsmålet om elevernes
holdning til skoledagens længde i deres forskningsprojekt om ”elevernes
syn på den nye folkeskole”, herunder om baggrunden for at spørgsmålet
ikke blev analyseret i forbindelse med rapporten ”Folkeskolereformen –
Beskrivelse af 2. dataindsamling blandt elever”. Forklaringen er ifølge
forskerne bl.a., at der først kan foretages dybdegående analyser af
spørgsmålet om elevernes syn på skoledagens længde – både over tid og i
sammenhæng med andre spørgsmål – fra og med efteråret 2016.
I forhold til analyser af udviklingen over tid skriver forskerne følgende i
notatet: ”Paneldesignet
er sådan, at der suppleres med nye klasser, efterhånden som
børnene går ud af folkeskolen. Ved dataindsamlingen i 2016 kommer der således til
at indgå nye elever på hhv. 4. og 9. klassetrin, således at det først er dér, at panel-
strukturen på klassetrinsniveau påbegyndes, jf. figur 2.1 i Nielsen m.fl. (2015). Det
betyder, at vi først, efter at dataindsamlingen i 2016 er veloverstået, analytisk vil
kunne adskille det generelle mønster, der viser, at elever på de højere klassetrin typisk
er lidt mere kritiske end elever på de lavere klassetrin, fra en eventuel reel udvikling
over tid i en given variabel for elever på samme klassetrin. På grund af dette særlige
paneldesign er det således først ved afrapporteringen af data fra og med 2016, at det
bliver det muligt at sammenligne resultater både over tid og på tværs af klassetrin.”.
Hvad angår analyser af sammenhængen mellem spørgsmålet om elever-
nes syn på skoledagens længde og andre spørgsmål, skriver forskerne
følgende i notatet: ”Analysen
fra 2014 viste, at spørgsmålet om elevernes holdning
til skoledagens længde ikke loadede særligt godt med de øvrige spørgsmål i spørgeske-
maet. Det vil sige, at det ikke havde en tæt sammenhæng til fx, hvorvidt eleverne er
glade for at være i skole, lærer-elevrelationen eller undervisningens karakteristika. Vi
ved endnu ikke, om dette har ændret sig efter reformens implementering, hvilket er ét
af formålene med den kommende analyse i efteråret 2016, hvor der er bedre mulighe-
der for analyser over tid og på tværs af klassetrin.”.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby