Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 65 (Alm. del):
I brev af 3. december 2015 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager
(LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 65:
”Ministeren bedes kommentere evalueringsrapporterne vedrørende fol-
keskolereformen fra SFI og KORA, som blev fremlagt den 18. novem-
ber 2015, og i kommentaren særligt adressere det forhold, at skolelederne
bruger stadig mere tid på administration og mindre på pædagogisk ledel-
se samt redegøre for ministerens vurdering af, hvorvidt det er positivt
for elevernes kundskaber, at pædagoger overtager undervisningen fra
lærere.”
Svar:
Den 17. november 2015 blev de første fire rapporter fra det samlede
evaluerings- og følgeforskningsprogram til folkeskolereformen offentlig-
gjort. Evaluerings- og følgeforskningsprogrammet udgør et fælles og
solidt vidensgrundlag for udviklingen af folkeskolen, idet programmet
løbende giver viden om, hvordan det går med implementeringen af re-
formen, og om reformen virker efter hensigten.
De første fire rapporter fra programmet, som er udarbejdet af henholds-
vis SFI og KORA, går både kvantitativt og kvalitativt tæt på den nye
folkeskole, og resultaterne viser blandt andet, at eleverne trives i skolen,
men at det fortsat kommer til at tage tid, inden alle reformens elementer
er på plads.
SFI’s rapport om ”Skoleledelse i folkeskolens første år” viser, at skolele-
derne i 2015 bruger relativt mere tid til ”anden administrativ ledelse”, der
blandt andet omfatter fordelingen af lærernes arbejdstid og skemalæg-
ning. Hertil konkluderer forskerne, at ”Det er næppe overraskende. Med
de nye arbejdstidsregler og intentionen om en længere og mere varieret
skoledag er skemalægningen blevet en anden og større udfordring, som
16-12-2015