Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 62 (Alm. del):
I brev af 30. november 2015 har udvalget efter ønske fra Mai Mercado
(KF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 62:
”Vil ministeren som opfølgning på, at Ministeriet for Børn, Undervisning
og Ligestilling den 17. november 2015 udsendte "Hovedresultater fra de
første rapporter i evaluerings- og følgeforskningsprogrammet til folke-
skolereformen" – hvor status beskrives på parametrene trivsel og faglig-
hed; relation til lærere og interesse for undervisningen; fysisk aktivitet
(motion og bevægelse); den åbne skole og lektiehjælp – oversende
– en redegørelse for udviklingen for hver af de nævnte parametre
fra 2014 til 2015
– bagvedliggende, sammenlignelige data for de nævnte parametre?”
Svar:
Alle resultater fra elevernes besvarelser i det såkaldte Følgeforskningspa-
nel for henholdsvis 2014 og 2015 er beskrevet i bilag 1 og 2 i rapporten
”Folkeskolereformen. Beskrivelse af 2. dataindsamling blandt elever.”
(SFI 2015).
Besvarelserne er beskrevet som indeks inden for følgende emner: Trivsel,
faglig interesse, støtte fra familien, lærer/elev-relationer, karakteristika
ved undervisningen, tydelighed og klare mål i undervisningen, eksterne
aktiviteter i skolen samt motion og bevægelse. Rapporten i 2015 har
endvidere et særligt fokus på lektiehjælp, som ikke følges via årlige in-
deks, men er beskrevet som et særligt tema i rapporten.
Rapporten behandler alene resultaterne for 2015, da forskerne bag rap-
porten ikke anbefaler at sammenligne resultater fra 2014 med 2015. Det
fremgår således i indledningen af rapporten, at: ”Derudover er der en
vigtig fortolkningsmæssig pointe at have for øje, nemlig den, at eleverne i
panelet er blevet et år ældre. Ved før-målingen i foråret 2014 gik eleverne
16-12-2015