Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1584381_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. december 2015
Strafferetskontoret
Ida Wiegand Justesen
2015-0032/03-0005
1808844
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 60 (Alm. del), som Folketin-
gets Børne- og Undervisningsudvalg har stillet til justitsministeren den 26.
november 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jacob Mark (SF).
Søren Pind
/
Mette Kjølby Miller-Harris
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om ud fra hvilke parametre Erstatningsnævnet vurderer, i hvilke tilfælde de pædagogiske hensyn retfærdiggør en dispensation for anmeldelseskravet, til justitsministeren, kopi til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Spørgsmål nr. 60 (Alm. del) fra Folketingets Børne- og Undervis-
ningsudvalg:
”I svar på BUU alm. del - spørgsmål 53 (folketingsåret 2014-
15, 2. samling) fremgår det, at Erstatningsnævnet i sagsbe-
handlingen af plejepersonales - herunder lærere og pædagogers
- tilskadekomst i arbejdstiden inddrager, om der ved manglen-
de politianmeldelse er pædagogiske hensyn, der taler for di-
spensation for anmeldelseskravet. Ud fra hvilke parametre
vurderer Erstatningsnævnet, i hvilke tilfælde de pædagogiske
hensyn retfærdiggør en dispensation for anmeldelseskravet?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Erstatningsnævnet, der har oplyst følgende:
”1. Efter offererstatningslovens § 1 yder Erstatningsnævnet på
vegne af staten erstatning og godtgørelse for personskade, der
forvoldes ved overtrædelse af straffeloven eller lov om tilhold,
opholdsforbud og bortvisning.
Efter § 10, stk. 1, er det en betingelse for at få erstatning fra
staten, at lovovertrædelsen er anmeldt til politiet inden 72 ti-
mer. Nævnet kan dog se bort fra en senere politianmeldelse,
hvis forholdene taler for det. Det følger af § 10, stk. 2.
I forbindelse med behandlingen af et lovforslag om ændring af
offererstatningsloven i 1985 drøftede Folketingets Retsudvalg
blandt andet anmeldelseskravet i lovens § 10 (på det tidspunkt
skulle anmeldelse ske ”uden unødigt ophold”, dvs. inden 24
timer). Folketingets Retsudvalg afgav i den forbindelse i en be-
tænkning følgende henstilling (afgivet den 09-05-1985, Folke-
tingstidende 1984-85,Tillæg B, sp. 1355): ”[Retsudvalget] fin-
der, at erstatningsnævnet i forbindelse med nævnets samlede
vurdering af, om kravet om politianmeldelse i § 10 bør fravi-
ges i de konkrete sager, som måtte blive forelagt for nævnet til
afgørelse, bør være opmærksom på, at pædagogiske og be-
handlingsmæssige hensyn kan tale imod en politianmeldelse.”
Det er nævnets opfattelse, at Retsudvalget ikke herved har til-
sigtet en automatisk dispensation fra anmeldelseskravet til ple-
jepersonale mv., der i arbejdstiden bliver udsat for en overtræ-
delse af straffeloven og i den forbindelse pådrager sig person-
skade. Således fremgår det af henstillingen, at nævnet i forbin-
delse med nævnets
samlede
vurdering af, om kravet om politi-
anmeldelse bør fraviges i de konkrete sager, bør være opmærk-
som på, at pædagogiske og behandlingsmæssige hensyn
kan
tale imod en politianmeldelse.
2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om ud fra hvilke parametre Erstatningsnævnet vurderer, i hvilke tilfælde de pædagogiske hensyn retfærdiggør en dispensation for anmeldelseskravet, til justitsministeren, kopi til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1584381_0003.png
Nævnet inddrager således – som også anført i Børne- og Un-
dervisningsudvalgets spørgsmål – i sagsbehandlingen af sager
om plejepersonales mv. tilskadekomst i arbejdstiden, om der i
forbindelse med en eventuel manglende (rettidig) politianmel-
delse i den konkrete sag rent faktisk – som forudsat af Folke-
tingets Retsudvalg – konkret har gjort sig pædagogiske og/eller
behandlingsmæssige hensyn gældende, der taler imod (rettidig)
politianmeldelse.
2.
Nævnet er opmærksom på, at den omstændighed, at nævnet
først på et væsentligt senere tidspunkt tager stilling til, om der
er grundlag for at dispensere, kan give anledning til usikkerhed
i forhold til, hvornår det er nødvendigt at politianmelde et for-
hold inden 72 timer.
Nævnet vil derfor gerne understrege, at nævnet lægger ar-
bejdsgiverens vurdering af, hvorvidt der konkret har gjort sig
individuelle pædagogiske og/eller behandlingsmæssige hensyn
gældende, til grund, hvis der er tale om en entydig udtalelse.
Med ”entydig udtalelse” sigter nævnet til, at nævnet har set ud-
talelser fra arbejdsgivere, hvor der som begrundelse for, hvor-
for et forhold ikke er politianmeldt, er anført f.eks., at det skyl-
des behandlingsmæssige og pædagogiske hensyn, idet skade-
volder er under den kriminelle lavalder.
En sådan udtalelse henviser godt nok til, at pædagogiske og
behandlingsmæssige hensyn er årsagen til den manglende an-
meldelse, men begrundelsen er efter sin formulering reelt alene
en generel aldersbetragtning om, at skadevolder er under 15 år
og ikke kan straffes. I sådan et tilfælde kan Erstatningsnævnet
ikke dispensere fra anmeldelsesfristen, da begrundelsen ikke
henviser til konkrete, individuelle behandlingsmæssige og/eller
pædagogiske hensyn.
3.
Nævnet finder grund til at bemærke, at der efter nævnets op-
fattelse i mange tilfælde, hvor plejepersonale mv. i arbejdsti-
den bliver udsat for en overtrædelse af straffeloven og i den
forbindelse pådrager sig personskade, må antages at kunne gø-
re sig pædagogiske og/eller behandlingsmæssige hensyn gæl-
dende.
Når nævnet modtager en ansøgning om erstatning i en sådan
sag, vil nævnet – hvis forholdet ikke er (rettidigt) politianmeldt
– anmode arbejdsgiveren om en udtalelse om blandt andet
baggrunden for den sene eller manglende politianmeldelse.
Hvis arbejdsgiveren i den forbindelse oplyser, at den sene eller
manglende anmeldelse var begrundet i f.eks. generelle betragt-
ninger om alder eller forsæt (og dermed ikke konkrete, indivi-
duelle pædagogiske og/eller behandlingsmæssige hensyn), fin-
3
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om ud fra hvilke parametre Erstatningsnævnet vurderer, i hvilke tilfælde de pædagogiske hensyn retfærdiggør en dispensation for anmeldelseskravet, til justitsministeren, kopi til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1584381_0004.png
der nævnet imidlertid ikke at kunne lade egne formodninger
om, at der muligvis også kunne have gjort sig pædagogiske
og/eller behandlingsmæssige hensyn gældende, være afgøren-
de. Nævnet henviser i den forbindelse også til, at staten ved
udbetaling af erstatning indtræder i den skadelidtes krav mod
skadevolderen, som – hvis udbetalingen er sket uhjemlet – be-
rettiget vil kunne bestride kravet.
Nævnet kan til illustration af forskellen på en generel og en
konkret begrundelse fra arbejdsgiver nævne et eksempel, hvor
en mindreårig autistisk dreng med svær mental retardering har
været udadreagerende og slået og sparket en pædagog.
-
Hvis
hændelsen ikke er blevet politianmeldt, og ar-
bejdsgiveren som baggrund herfor alene har henvist til
skadevolders alder eller bevidsthedsniveau, er der
ikke
oplyst om konkrete og individuelle pædagogiske
og/eller behandlingsmæssige hensyn, der kan give
grundlag for at dispensere fra anmeldelseskravet i of-
fererstatningslovens § 10.
Hvis
hændelsen ikke er blevet politianmeldt, og ar-
bejdsgiveren oplyser, at baggrunden herfor er, at der fo-
religger
konkrete
pædagogiske og behandlingsmæssige
hensyn i netop dette tilfælde, eventuelt nærmere uddy-
bet med, at drengen f.eks. ville være blevet utryg ved
mødet med fremmede mennesker, at han ikke har kun-
net tale med politiet, at det har været vigtigt at beskytte
ham fra unødvendige stimuli mv., vil nævnet lægge
dette til grund og dispensere.
-
Det er således ikke korrekt, når det tilbagevendende i den sene-
re tids debat om offererstatningsloven og anmeldelseskravet
heri har været anført, at plejepersonales mv. eneste mulighed
for at opnå erstatning er at foretage politianmeldelse, og næv-
net kan i forlængelse heraf da også oplyse, at nævnet for ek-
sempel for nylig har dispenseret fra anmeldelseskravet i en sag,
der ligner føromtalte eksempel.
Et andet eksempel kunne f.eks. være en 10-årig dreng, der
kommer fra vanskelige sociale forhold, og som har svært ved
skolearbejdet. I frustration har han i klasselokalet med knyt-
næve slået den lærer, der insisterende har bedt ham fokusere på
et fagligt spørgsmål, som han ikke selv synes, han magter.
-
Hvis
hændelsen ikke er blevet politianmeldt, og ar-
bejdsgiveren som baggrund herfor alene har henvist til
skadevolders alder eller forsæt, er der
ikke
oplyst om
konkrete og individuelle pædagogiske og/eller behand-
lingsmæssige hensyn, der kan give grundlag for at dis-
4
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om ud fra hvilke parametre Erstatningsnævnet vurderer, i hvilke tilfælde de pædagogiske hensyn retfærdiggør en dispensation for anmeldelseskravet, til justitsministeren, kopi til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1584381_0005.png
pensere fra anmeldelseskravet i offererstatningslovens
§ 10.
-
Hvis
hændelsen ikke er blevet politianmeldt, og ar-
bejdsgiveren oplyser, at baggrunden herfor er, at der fo-
religger
konkrete
pædagogiske og behandlingsmæssige
hensyn i netop dette tilfælde, eventuelt nærmere uddy-
bet med, at drengen f.eks. ville opfatte en politianmel-
delse som et grundlæggende svigt fra de få voksne i
hans liv, der skaber tryghed, at det har været vigtigt i
forhold til netop ham, at de voksne så vidt overhovedet
muligt har kunnet rumme hans grænsesøgende adfærd,
da han ellers ville føle sig bekræftet i, at alle er imod
ham, at man kunne risikere at ødelægge en rigtig god
udvikling, han i øvrigt viste mv., vil nævnet lægge dette
til grund og dispensere.
Et tredje eksempel kunne f.eks. være en 12-årig pige, der er
velfungerende og fagligt dygtig, og som i øvrigt aldrig kommer
i problemer. Efter et skænderi med sin bedste veninde var hun
løbet grædende væk, og en voksen var fulgt efter hende for at
tale hende til ro. I afmagt og fordi pigen endnu ikke har været
klar til at blive trøstet, har hun slået ud efter læreren, der blev
ramt på brillerne og har fået en øjenskade. Pigen er bagefter
ulykkelig over at have forårsaget en skade på læreren.
-
Hvis
hændelsen ikke er blevet politianmeldt, og ar-
bejdsgiveren som baggrund herfor alene har henvist til
skadevolders alder og til, at hun ikke havde til hensigt
at skade læreren, er der
ikke
oplyst om konkrete og in-
dividuelle pædagogiske og/eller behandlingsmæssige
hensyn, der kan give grundlag for at dispensere fra an-
meldelseskravet i offererstatningslovens § 10.
Hvis
hændelsen ikke er blevet politianmeldt, og ar-
bejdsgiveren oplyser, at baggrunden herfor er, at der fo-
religger
konkrete
pædagogiske og behandlingsmæssige
hensyn i netop dette tilfælde, eventuelt nærmere uddy-
bet med, at en anmeldelse til politiet ville være en ufor-
holdsmæssig og muligvis decideret skadelig reaktion
over for et barn, der allerede angrer sin skadevoldende
handling, og som ved blot at skulle på skolelederens
kontor og få sine forældre underrettet har fået en pas-
sende sanktion, vil nævnet lægge dette til grund og dis-
pensere. En sådan sag ville efterfølgende give nævnet
anledning til en nærmere vurdering af, om der overho-
vedet kan siges at have været tale om en straffelovs-
overtrædelse, jf. betingelsen herom i offererstatnings-
lovens § 1.
-
5
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om ud fra hvilke parametre Erstatningsnævnet vurderer, i hvilke tilfælde de pædagogiske hensyn retfærdiggør en dispensation for anmeldelseskravet, til justitsministeren, kopi til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Det tredje eksempel understreger således også, at den omstæn-
dighed, at nævnet finder grundlag for at dispensere fra anmel-
delseskravet i offererstatningslovens § 10, ikke i sig selv bety-
der, at den pågældende ansøger er berettiget til erstatning og
godtgørelse efter offererstatningsloven. Loven indeholder såle-
des også yderligere betingelser, der skal være opfyldt.”
Justitsministeriet kan henholde sig til Erstatningsnævnets udtalelse.
6