Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1579715_0001.png
Bilag med oversigt over spørgsmålene til indeks, der ligger til grund for bilagsfigurerne for såvel 2014 og
2015.
Spørgsmål i indeks om ro og klasseledelse 2014 og 2015 (spørgsmål til lærere):
Hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn om dine elever i [dansk/matematik] i [klasse-
betegnelse 1]? (Benyttede svarkategorier: Meget uenig, Uenig, Enig, Meget enig)
Når timen begynder, varer det længe, før eleverne falder til ro
Jeg må ofte afbryde undervisningen for at løse konflikter blandt eleverne
Spørgsmål i indeks om brug af Fælles Mål (spørgsmål til lærere):
Hvor enig eller uenig er du i nedenstående udsagn? (Benyttede svarkategorier: Helt enig,
Delvis enig, Hverken enig eller uenig, Delvis uenig, Helt uenig)
Jeg nedbryder målbeskrivelsen i Fælles Mål til konkrete mål for eleverne
Jeg gennemfører min undervisning med udgangspunkt i Fælles Mål
Spørgsmål i indeks om variation i undervisningsformer samt udregning af variationen i under-
visningsformer:
Angiv hvor stor en procentdel af undervisningstiden i en typisk [dansk/matematik]time i
[klassebetegnelse 1], du organiserer undervisningen som: (Benyttede svarkategorier: %)
Tavleundervisning
Gruppeopdelt undervisning
Undervisning i makkerpar
Individuel undervisning
Andet
Spørgsmål i indeks om brug af it:
At bruge it til at understøtte undervisningen (benyttede svarkategorier: Meget stor vægt,
Stor vægt, Nogen vægt, Lille vægt, Ingen vægt)
Hvor ofte bruger du apps, digitale bøger eller andre digitale læremidler i din
[dansk/matematik]undervisning i [klassebetegnelse1]?
Hvor ofte tilrettelægger du [dansk/matematik]undervisningen i [klassebetegnelse1], så
eleverne skal bruge internettet til at søge informationer?
1
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om Bilag 1 og bilag 2 til KORAs rapport En længere og mere varieret skoledag fra 2015, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1579715_0002.png
Spørgsmål i indeks om fokus på faglighed:
Hvor stor vægt lægger du på nedenstående opgaver i dit daglige arbejde? (benyttede svar-
kategorier: Meget stor vægt, Stor vægt, Nogen vægt, Lille vægt, Ingen vægt)
At udvikle elevernes faglige viden og færdigheder
At forberede og motivere eleverne til en ungdomsuddannelse
Hvordan vil du beskrive din undervisning i [dansk/matematik] i [klassebetegnelse 1] på en
skala fra 1 (helt enig med A) til 5 (helt enig med B), og hvor 3 er neutral? (benyttede svar-
kategorier A: Jeg giver udtryk for høje forventninger til mine elevers faglige præstationer /
B: Jeg giver ikke udtryk for høje forventninger til mine elevers faglige præstationer)
Spørgsmål i indeks om brug af nationale test og elevplaner:
Hvor enig eller uenig er du i nedenstående udsagn? (Benyttede svarkategorier: Helt enig,
Delvis enig, Hverken enig eller uenig, Delvis uenig, Helt uenig)
Jeg anvender resultater fra test (fx nationale test) til vurdering af den enkelte elev
Jeg oplever, at elevplanen er et redskab, der understøtter elevens læring
Jeg oplever, at elevplanen er et godt udgangspunkt for dialog med forældre om elevens
faglige udvikling
Spørgsmål i indeks om brug af læringsmål:
Hvor enig eller uenig er du i nedenstående udsagn? (Benyttede svarkategorier: I meget høj
grad, i høj grad, i nogen grad, i lav grad, i meget lav grad, slet ikke)
Jeg har jævnligt samtaler med hver enkelt elev, om de når deres læringsmål
Hvor ofte har du samtaler med hver enkelt elev om elevens udbytte af
[dansk/matematik]undervisningen?
Hvor ofte vurderer du, hvor den enkelte elev befinder sig i forhold til læringsmålene? (Be-
nyttede svarkategorier: Hver dag, 2-4 gange om ugen, 1 gang om ugen, 2-3 gange om må-
neden, 1 gang om måneden, Hver anden måned, 1-5 gange på et år)
2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om Bilag 1 og bilag 2 til KORAs rapport En længere og mere varieret skoledag fra 2015, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1579715_0003.png
Spørgsmål i indeks om undervisningsdifferentiering:
Hvor ofte vurderer du, hvor den enkelte elev befinder sig i forhold til læringsmålene?
Hvor ofte varierer du arbejdsformer for at tilgodese forskellige elevers læringsbehov?
Hvor ofte tilrettelægger du [dansk/matematik]undervisningen i forhold til målene for de
enkelte elever i [klassebetegnelse1]?
Benyttede svarkategorier: Hver dag, 2-4 gange om ugen, 1 gang om ugen, 2-3 gange om måne-
den, 1 gang om måneden, Hver anden måned, 1-5 gange på et år
Spørgsmål i indeks om lærersamarbejder og pædagogisk faglig sparring:
I hvor høj grad er du enig i nedenstående udsagn? (Benyttede svarkategorier: I meget høj
grad, i høj grad, i nogen grad, i lav grad, i meget lav grad, slet ikke)
Jeg diskuterer undervisning med mine kolleger
Jeg diskuterer pædagogiske metoder med mine kolleger
Jeg drøfter mine elevers udbytte af undervisningen med mine kolleger
Spørgsmål i indeks om pædagogers inddragelse i samarbejdet (spørgsmål til pædagoger):
Hvor enig er du i nedenstående udsagn? (Benyttede svarkategorier: I meget høj grad, i høj
grad, i nogen grad, i lav grad, i meget lav grad, slet ikke)
Jeg drøfter jævnligt elevernes udbytte af undervisningen med mine kolleger
Jeg observerer af og til undervisningen
Vi gennemgår sammen klassens resultater i test og prøver
Jeg henter inspiration og sparring til min deltagelse i undervisningen fra teamsamar-
bejde
Spørgsmålene, der ligger til grund for bilagsfigurerne, fremgår desuden tydeligt af rapporten. Se side 13 for
spørgsmålene til indeks om ”ro og klasseledelse”, side 17 for spørgsmålene til indeks om ”brug af Fælles
Mål”, side 21 for spørgsmålene til indeks om ”variation i undervisningsformer”, side 34 for spørgsmålene til
indeks om ”brug af IT”, side 43 for spørgsmålene til indeks om ”fokus på faglighed”, side 50 for spørgsmå-
lene til indeks om ”brug af nationale test og elevplaner”, side 53 for spørgsmålene til indeks om ”brug af
læringsmål”, side 56 for spørgsmålene til indeks om ”undervisningsdifferentiering”, side 60 for spørgsmåle-
ne til indeks om ”lærersamarbejde og pædagogisk faglig sparring” og side 63 for spørgsmålene til indeks
om ”pædagogers inddragelse i samarbejdet”.
3