Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1579210_0001.png
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Sektorinddragelse i eksterne konsulentanalyser
4. december 2015
Som led i arbejdet med finansiering af erhvervsuddannelsesreformen, igangsatte
den daværende SR-regering i foråret 2015 tre eksterne omkostnings- og effektivi-
seringsanalyser af ungdomsuddannelserne.
1. Omkostnings- og effektiviseringsanalyse af de almene gymnasier, VUC og er-
hvervsskolerne (Qvartz).
2. Analyser, der kortlægger omfanget af og omkostninger til fjernundervisning
samt praksis og effektiviseringsmuligheder ved tilrettelæggelse og gennemfø-
relse af fjernundervisning (Qvartz).
3. Omkostnings- og effektiviseringsanalyse af produktionsskolerne (BDO Con-
sulting)
De almene gymnasier, VUC og erhvervsskolerne orienteres første gang om analy-
serne den 22. januar 2015, hvor lederforeningerne inviteres til en drøftelse i mini-
steriet, ”herunder om processen og sektorernes bidrag til arbejdet, bl.a. gennem
nedsættelse af følgegrupper”.
Møde i ministeriet 23. og 26. januar 2015
Der afholdes møde med VUC-lederforeningen den 23. januar
1
, og møde med de
øvrige lederforeninger den 26. januar 2015. På mødet drøftes en række plancher,
som efterfølgende fremsendes til lederforeningerne. Det fremgår af plancherne, at
formålet med inddragelse af sektorerne er, at:
”Sikre at sektorerne bliver inddraget og hørt – og forståelse for det arbejde,
der skal gennemføres.
Kilde til viden:
Kvalificere spørgeskemaer og spørgerammer, så disse er meningsfulde
og præcise for institutionerne
Kvalificere og validere resultaterne af dataindsamlingen, så der sikres et
retvisende og genkendeligt grundlag for analyserne.
Levere data og oplysninger
Understøtte fremdrift i arbejdet, herunder levere kontaktoplysninger og
fremme besvarelsen af spørgeskemaer.”
Dette skal ifølge plancherne sikres ved:
”Orienteringsmøde med lederforeningerne (i dag)
Nedsættelse af følgegrupper
Orienteringsbrev til samtlige institutioner
1
Der afholdes særskilt møde med VUC, da VUC-lederforeningen ikke kunne deltage på mødet den 26. januar.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om ministeren vil forholde sig til den kritik, der bliver fremført af Lederforeningen for VUC i deres brev til ministeren, jf. BUU alm. del - bilag 47 , specifikt i forhold til deres kritik af den manglende inddragelse i processen, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1579210_0002.png
Side 2 af 10
Konkret kontakt og dialog med konsulentfirmaer vedr. besvarelse af spør-
geskemaer samt vedrørende institutionsbesøg, interviews mv.”
Ifølge plancherne er der følgende formål med følgegrupperne:
”Tæt dialog undervejs i hele processen med os og konsulentfirmaerne via
følgegruppe
Kvalificering af metodiske og datamæssige forhold i forbindelse med konsu-
lentundersøgelserne.
Kvalificering af analyser, konklusioner og mulige løftestænger for effektivi-
seringer.”
Der nedsættes tre følgegrupper
Følgegruppe 1:
Erhvervsskolerne og SOSU-skolerne (4 medlemmer).
Følgegruppe 2:
De almene gymnasier og VUC (4 medlemmer).
Følgegruppe 3:
Produktionsskoler (2 medlemmer).
Med to repræsentanter fra hvert af de involverede institutionsområder:
Relevante forudsætninger for at deltage i arbejdet
Mindst en af de udpegede personer fra hver sektor har indgående kend-
skab til institutionernes økonomistyring og drift.
Tidsforbrug: cirka tre møder i perioden februar – april.
Brev til alle skoler 27. januar 2015
Alle skoler orienteres om analysearbejdet i brev af 27. januar 2015. Af brevet
fremgår bl.a.
”Uddannelsernes involvering og bidrag til arbejdet
Den 26. januar 2015 afholdt Undervisningsministeriet et møde med alle lederfor-
eningerne for de berørte sektorer for at orientere nærmere om det forestående ar-
bejde. Lederforeningerne blev inviteret til at udpege to repræsentanter fra hvert
institutionsområde til at deltage i arbejdet gennem følgegrupper.
Følgegrupperne skal bl.a. bidrage til at kvalificere spørgeskemaer og spørgeram-
mer, så disse er præcise og meningsfulde i forhold til gældende forhold ude på in-
stitutionerne, samt bidrage til at kvalificere og validere resultaterne af dataindsam-
lingen. Derudover vil en række af institutionerne blive bedt om at besvare spørge-
skemaer og deltage i interviews mv. En række institutioner vil således blive kon-
taktet af Quartz+Co, dels i form af elektroniske spørgeskemaer, dels med fore-
spørgsel om at komme på besøg for at gennemføre interviews mv. på institutio-
nen. Udvælgelsen af de deltagende institutioner sker ud fra hensynet om at sikre
repræsentativitet inden for institutionstyper, uddannelsesudbud, institutionsstør-
relser, geografisk spredning med videre.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om ministeren vil forholde sig til den kritik, der bliver fremført af Lederforeningen for VUC i deres brev til ministeren, jf. BUU alm. del - bilag 47 , specifikt i forhold til deres kritik af den manglende inddragelse i processen, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1579210_0003.png
Side 3 af 10
Tidsplan
Analysearbejdet er igangsat medio januar 2015 og forventes afsluttet ultimo april
2015.
Arbejdet med dataindsamling og besøg på skolerne vil forløbe i primært februar
og marts måned. De udvalgte uddannelsesinstitutioner vil snarest høre nærmere
herom fra Quartz+Co med henblik på den konkrete involvering i analysearbej-
det.”
Dataindsamling februar-marts 2015
Det metodiske grundlag for analysens dataindsamling og sektorens inddragelse
fremgår af rapporten fra Qvartz side 7-8.:
”Analysen er baseret på fire forskellige dataindsamlingsmetoder, der tilsammen udgør
det metodiske grundlag for analysen og dermed er med til at sikre, at analysen bygger
på et så komplet og retvisende datagrundlag som muligt. Det skal i den forbindelse
bemærkes, at der forud for denne analyse har eksisteret meget lidt samlet viden om
udbredelsen af og omkostningerne ved fjernundervisning i Danmark, ligesom fjernun-
dervisningsaktivitet og -omkostninger generelt heller ikke fremgår særskilt i institutio-
nernes regnskaber mv. eller kan udskilles fra tilskudsindberetningerne og dermed de
centrale tilskudsdata.
Det metodiske grundlag for analysen udgøres af de følgende fire dataindsam-
lingsmetoder.
For det første er der indledningsvist foretaget
desk research
angående fjern-
undervisning, herunder
indledende screening af udbuddet af fjernundervis-
ning
på de i alt 217 institutioners hjemmesider. Foruden hjemmesideresearch
er offentligt tilgængelige rapporter omkring fjernundervisning fra fx EVA blevet
indhentet.
Formålet hermed har været at skabe en indledende forståelse for omfanget af
og praksis for fjernundervisning og er blevet anvendt som baggrund for udar-
bejdelse af survey, besøg hos og interviews med institutioner og eksterne leve-
randører.
For det andet er der gennemført et omfattende
survey blandt alle 217 institu-
tioner,
der udbyder de uddannelsesretninger, der er omfattet af analysen.
Formålet med surveyet har været at skabe et så solidt datamæssigt grundlag
for den videre analyse som muligt samt at danne et datamæssigt udgangspunkt
for institutionsbesøgene. Data om aktivitetsomfang, omkostninger, målgruppe,
karakterer, frafald og institutionernes oplevelse af gevinster og barrierer er ind-
samlet gennem surveyet. Det bemærkes, at mere end 90 pct. af institutionerne
ikke opgør omkostningsdata særskilt for fjernundervisning. De potentielle ud-
fordringer ved dette, samt hvordan disse er håndteret, er beskrevet særskilt
nedenfor.
Surveyet har opnået en samlet svarprocent på 86 pct. blandt de 217 institutio-
ner. Samtlige af de i alt 30 institutioner, som i den indledende desk research
blev identificeret som fjernundervisningsinstitutioner, har svaret på hele eller
dele af surveyet. Institutionernes besvarelser af surveyspørgsmålene er løben-
de blevet kvalificeret og valideret i dialog med institutionerne.
Den høje svarprocent, herunder besvarelser fra samtlige 30 fjernundervisnings-
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om ministeren vil forholde sig til den kritik, der bliver fremført af Lederforeningen for VUC i deres brev til ministeren, jf. BUU alm. del - bilag 47 , specifikt i forhold til deres kritik af den manglende inddragelse i processen, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Side 4 af 10
institutioner, medfører, at surveyet samlet set danner et robust datagrundlag for
og bidrag til den samlede analyse af fjernundervisning.
For det tredje er der gennemført
i alt 9 besøg på institutioner, der udbyder
fjernundervisning.
Besøgene har hver især haft en varighed af ca. 1 dag. Det
første besøg blev foretaget forud for udsendelse af survey for bl.a. at kvalificere
dette. De resterende besøg blev foretaget, både mens surveyet var aktivt, og
mens institutionerne var i gang med at besvare surveyet, og efter surveyet var
afsluttet.
Formålet med institutionsbesøgene har været at indsamle kvalitative input ved-
rørende fjernundervisning med henblik på forstå gevinster og udfordringer,
målgrupper, kortlægge variation i praksis samt skabe indblik i nøgledrivere for
kvalitet og omkostningseffektivitet. Institutionsbesøgene har således givet ind-
sigt i eksempler på god praksis for omkostningseffektiv drift af fjernundervis-
ning. Disse eksempler anvendes som input til identifikation af forbedringsinitia-
tiver og i beregningerne af effektiviseringspotentialer.
De besøgte institutioner dækker sektoren bredt i forhold til antal årselever på
fjernundervisning, institutionstyper, udbudte uddannelsesretninger og geogra-
fisk placering. Samlet set bidrager institutionsbesøgene med et væsentligt da-
tagrundlag til brug for kortlægningen af fjernundervisning i praksis samt identifi-
kation af forbedringsinitiativer og effektiviseringspotentialer.
For det fjerde er der som en del af analysen gennemført
7 telefoninterviews
med institutioner, der planlægger at udbyde fjernundervisning og/eller
tidligere har udbudt fjernundervisning samt 5 telefoninterviews med eks-
terne leverandører af platforme, materialer mv. relateret til fjernundervis-
ning.
Formålet med telefoninterviewene har været at supplere perspektiverne på
fjernundervisning med input fra andre aktører, der på forskellig vis har haft eller
forventer at få berøring med fjernundervisning. Interviews med institutioner har
særligt tilvejebragt perspektiver på forventede gevinster og barrierer for fjern-
undervisning, mens interviewene med leverandører bl.a. har belyst eksisteren-
de muligheder med hensyn til IT-platforme og undervisningsmaterialer til fjern-
undervisning.
Alle aktivitets- og omkostningsdata i analysen er baseret på tal fra 2013. Baggrunden
herfor er at sikre, at alle institutioner ved surveyudsendelsen havde de endeligt opgjor-
te regnskabsdata til rådighed.
Idet langt størstedelen af de institutioner, der udbyder fjernundervisning, på nuværen-
de tidspunkt ikke opgør omkostningerne til fjernundervisning særskilt, er de omkost-
ningsdata, der er til rådighed for analysen, i høj grad skønsmæssige betragtninger.
Nedenstående metodiske overvejelser og hensyn er derfor taget for at sikre, at data
anvendes på en måde, hvor validiteten af analyserne er sikret.
For det første viser analysen stor spredning i omkostninger per årselev på tværs af in-
stitutionerne. Dette kan dels skyldes usikkerheder i de skønsmæssigt indberettede
omkostninger, dels at der er tale om reelle forskelle i omkostninger per årselev grundet
forskellig praksis på institutionerne.
For i videst muligt omfang at overkomme potentielle usikkerheder i de indberettede
omkostninger er følgende tiltag gennemført:
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om ministeren vil forholde sig til den kritik, der bliver fremført af Lederforeningen for VUC i deres brev til ministeren, jf. BUU alm. del - bilag 47 , specifikt i forhold til deres kritik af den manglende inddragelse i processen, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Side 5 af 10
Omkostningsdata fra surveyet er i videst muligt omfang løbende kvalificeret og
valideret via telefonsamtaler med institutionerne og gennemgang af centrale
omkostningsdata under institutionsbesøgene. Ydermere er enkelte specifikke
omkostningsposter i det omfang, det har været muligt, blevet kvalificeret via le-
verandørinterviews.
Idet selv relativt små fejlbedømmelser af omkostningsniveauer vil have stor ind-
flydelse på omkostningsniveauet per årselev, når institutionerne har relativt få
årselever, anvendes gennemsnitbetragtninger for omkostning per årselev kun
fra de institutioner, der i 2013 havde mere end 50 årselever på fjernundervis-
ning.
For at sikre, at datamæssige usikkerheder ikke influerer på beregningen af ef-
fektiviseringspotentialet, er der i kapitel 4 anvendt tre forskellige metodiske til-
gange til beregningerne af forbedringspotentialerne. Disse beregningsmetoder
benytter sig i videst muligt omfang af forskellige kilder, for dermed at sikre at
potentielle skævvridninger i data elimineres. De anvendte beregningsmetoder
er:
– Beregning af top-down potentiale
– Beregning af bottom-up potentiale (forbedringsinitiativer)
– Beregning af potentiale på baggrund af en VUC 'model'-
fjernundervisningsinstitution
Til sammen giver metoderne et perspektiv på det mulige effektiviseringspoten-
tiale for fjernundervisning. Som det senere fremgår, peger de tre beregnings-
metoder på et ensartet niveau for effektiviseringspotentialet. Desuden perspek-
tiveres metoderne ved at beregne et potentiale baggrund af scenarier for æn-
dret styring af fjernundervisningsudbuddet
For at tage højde for usikkerheder i de indberettede omkostningsdata, er der af
forsigtighedshensyn indlagt et 20 pct. interval for beregnede potentialer.”
Følgegruppemøde 4. marts 2015
Den 4. marts 2015 afholdes 1. møde i følgegruppen for de almene gymnasier og
VUC med følgende dagsorden.
1. Baggrund, formål og status: Fremdrift og analyseramme
2. Omkostnings- og effektiviseringsanalysen
Regnskabskortlægning af institutionernes økonomi
Administration og ledelse
Eksamensafholdelse
Bygningsdrift
Indkøb
3. Fjernundervisning
4. Generelle spørgsmål og refleksioner
5. Næste skridt
Formålet med mødet er at orientere følgegrupperne om analysernes fremdrift og
få input på en række vigtige spørgsmål.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om ministeren vil forholde sig til den kritik, der bliver fremført af Lederforeningen for VUC i deres brev til ministeren, jf. BUU alm. del - bilag 47 , specifikt i forhold til deres kritik af den manglende inddragelse i processen, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Side 6 af 10
Mødet er berammet til 3 timer, og der gennemgås ca. 67 plancher. Plancher udle-
veres ikke, men der er mulighed for at tage noter og kommentere på de enkelte
plancher.
I forhold til fjernundervisning præsenteres arbejdsgruppen for følgende foreløbige
observationer med henblik på drøftelse heraf.
”I fjernundervisningssurveyet har 22 institutioner indikeret at de tilbyder fjernun-
dervisning, og yderligere 9 institutioner tilbyder fjernundervisning ifølge deres
hjemmeside.”
”Institutionerne angiver 'større fleksibilitet' og 'differentieret undervisning' som
væsentlige grunde til at tilbyde fjernundervisning, mens manglende efterspørgsel
er den primære barrier mod at tilbyder mere.”
”Der er delte vurderinger af, om fjernundervisning er mere omkostningseffektivt
end traditionel undervisning, men der er dog indikationer om, at selve undervis-
ningen er mere effektiv.”
Følgegruppemøde 14. april 2015
Den 14. april afholdes 2. og sidste møde i følgegruppen for de almene gymnasier
og VUC med følgende dagsorden.
1. Status på analyserne – regnskabskortlægning, surveys mv.
2. Fjernundervisning
3. Omkostnings- og effektiviseringsanalyse
Øvrig indkøb
Bygninger
Administration og ledelse
Eksamensafholdelse
4. Generelle spørgsmål
Formålet med mødet er at kvalificere analysens foreløbige konklusioner og mulige
løftestænger for effektiviseringer. Mødet er berammet til 2�½ timer, og der gen-
nemgås ca. 52 plancher. Plancher udleveres ikke, men der er mulighed for at tage
noter og kommentere på de enkelte plancher.
Der præsenteres 7 plancher vedrørende fjernundervisning,
jf. bilag 1.
De konkrete forslag til effektiviseringer og konsulenternes rapport har ikke været
drøftet med sektoren.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om ministeren vil forholde sig til den kritik, der bliver fremført af Lederforeningen for VUC i deres brev til ministeren, jf. BUU alm. del - bilag 47 , specifikt i forhold til deres kritik af den manglende inddragelse i processen, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1579210_0007.png
Side 7 af 10
Bilag 1. Plancher om fjernundervisning fra følgegruppemøde 14. april 2015
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om ministeren vil forholde sig til den kritik, der bliver fremført af Lederforeningen for VUC i deres brev til ministeren, jf. BUU alm. del - bilag 47 , specifikt i forhold til deres kritik af den manglende inddragelse i processen, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1579210_0008.png
Side 8 af 10
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om ministeren vil forholde sig til den kritik, der bliver fremført af Lederforeningen for VUC i deres brev til ministeren, jf. BUU alm. del - bilag 47 , specifikt i forhold til deres kritik af den manglende inddragelse i processen, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1579210_0009.png
Side 9 af 10
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om ministeren vil forholde sig til den kritik, der bliver fremført af Lederforeningen for VUC i deres brev til ministeren, jf. BUU alm. del - bilag 47 , specifikt i forhold til deres kritik af den manglende inddragelse i processen, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1579210_0010.png
Side 10 af 10