Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Sektorinddragelse i eksterne konsulentanalyser
4. december 2015
Som led i arbejdet med finansiering af erhvervsuddannelsesreformen, igangsatte
den daværende SR-regering i foråret 2015 tre eksterne omkostnings- og effektivi-
seringsanalyser af ungdomsuddannelserne.
1. Omkostnings- og effektiviseringsanalyse af de almene gymnasier, VUC og er-
hvervsskolerne (Qvartz).
2. Analyser, der kortlægger omfanget af og omkostninger til fjernundervisning
samt praksis og effektiviseringsmuligheder ved tilrettelæggelse og gennemfø-
relse af fjernundervisning (Qvartz).
3. Omkostnings- og effektiviseringsanalyse af produktionsskolerne (BDO Con-
sulting)
De almene gymnasier, VUC og erhvervsskolerne orienteres første gang om analy-
serne den 22. januar 2015, hvor lederforeningerne inviteres til en drøftelse i mini-
steriet, ”herunder om processen og sektorernes bidrag til arbejdet, bl.a. gennem
nedsættelse af følgegrupper”.
Møde i ministeriet 23. og 26. januar 2015
Der afholdes møde med VUC-lederforeningen den 23. januar
1
, og møde med de
øvrige lederforeninger den 26. januar 2015. På mødet drøftes en række plancher,
som efterfølgende fremsendes til lederforeningerne. Det fremgår af plancherne, at
formålet med inddragelse af sektorerne er, at:
•
”Sikre at sektorerne bliver inddraget og hørt – og forståelse for det arbejde,
der skal gennemføres.
•
Kilde til viden:
•
Kvalificere spørgeskemaer og spørgerammer, så disse er meningsfulde
og præcise for institutionerne
•
Kvalificere og validere resultaterne af dataindsamlingen, så der sikres et
retvisende og genkendeligt grundlag for analyserne.
•
Levere data og oplysninger
•
Understøtte fremdrift i arbejdet, herunder levere kontaktoplysninger og
fremme besvarelsen af spørgeskemaer.”
Dette skal ifølge plancherne sikres ved:
•
”Orienteringsmøde med lederforeningerne (i dag)
•
Nedsættelse af følgegrupper
•
Orienteringsbrev til samtlige institutioner
1
Der afholdes særskilt møde med VUC, da VUC-lederforeningen ikke kunne deltage på mødet den 26. januar.