Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 5 (Alm. del):
I brev af 15. oktober 2015 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thu-
lesen Dahl (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 5:
”Vil ministeren oplyse, hvor mange ressourcer de gymnasiale uddannel-
sesinstitutioner generelt bruger på at markedsføre sig selv, samt hvor
meget Mercantec har anvendt på at promovere og afholde arrangementet
for kommende studerende jf. reklame i Viborg Nyt, side 25, den 23. sep-
tember 2015?”
Svar:
Tabel 1 nedenfor viser de samlede udgifter i 2014 til markedsføring på de
institutionstyper, som udbyder gymnasiale uddannelser, dvs. almene
gymnasier, erhvervsskoler og voksenuddannelsescentre.
Tallene indeholder også udgifter til markedsføring af institutionernes
øvrige uddannelser, fx erhvervsuddannelser og almen voksenuddannelse,
da det i institutionernes regnskaber ikke er muligt at adskille markedsfø-
ringsudgifterne knyttet til de forskellige uddannelser.
Tabel 1 – Udgifter til markedsføring i 2014 (mio. kr., 2014-pl)
Institutionstype
Almene gymnasier
Erhvervsskoler
Voksenuddannelsescentre
I alt
Markedsføringsudgifter
30,7
138,4
25,8
194,9
Markedsføringsudgifter
i pct. af omsætning
0,4
1,0
0,8
0,8
12-11-2015
Kilde: Regnskabstal for 2014 fra institutionernes årsrapporter
Som det fremgår af tabel 1 ovenfor, udgjorde de samlede markedsfø-
ringsudgifter for institutioner, som udbyder gymnasiale uddannelser,
194,9 mio. kr. i 2014. Markedsføringsudgifterne udgjorde i alt 0,8 pct. af