Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 47 (Alm. del):
I brev af 10. november 2015 har udvalget efter ønske fra Marlene
Harpsøe (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 47:
”Vil ministeren redegøre for, hvad baggrunden er for forskellen på fær-
diggørelsestaxameteret, fællestaxameteret og bygningstaxameteret for
henholdsvis stx og hhx?”
Svar:
Taxametertilskud gives aktivitetsafhængigt og fastsættes på de årlige fi-
nanslove. Institutionerne kan frit disponere tilskuddene inden for deres
formål, og der er således ikke krav om en direkte sammenhæng mellem
finansieringsniveauet for en given uddannelse og udgiftsniveauet hertil.
De erhvervsgymnasiale uddannelser hhx og htx overgik til taxametersty-
ring i 1990 og fik også et bygningstaxameter fra 1995 ved erhvervssko-
lernes overgang til bygningsselveje. De almengymnasiale uddannelser stx
og hf overgik til taxameterstyring i 2007 i forbindelse med kommunalre-
formen, hvor de overgik fra amtslige til selvejende institutioner. De fik
bygningstaxametre i 2010 ved gymnasiernes overgang til bygningsselveje.
Taksterne er som hovedregel fastsat udgiftsneutralt med udgangspunkt i
amternes bevillingsniveau ved overgangstidspunktet.
De eksisterende undervisnings-, bygnings-, fællesudgifts- og færdiggørel-
sestaxametre til henholdsvis hhx og stx fremgår af tabel 1 nedenfor.
Det bemærkes, at regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti ved
Aftale om udmøntning af negativ budgetregulering
optaget ifm. Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
blev enige om
at udligne den ubegrundede taxameterforskel gennem en selektiv forhø-
jelse af undervisningstilskuddet, herunder
færdiggørelsestaxameteret,
til hhx
03-12-2015