Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1575319_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 47 (Alm. del):
I brev af 10. november 2015 har udvalget efter ønske fra Marlene
Harpsøe (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 47:
”Vil ministeren redegøre for, hvad baggrunden er for forskellen på fær-
diggørelsestaxameteret, fællestaxameteret og bygningstaxameteret for
henholdsvis stx og hhx?”
Svar:
Taxametertilskud gives aktivitetsafhængigt og fastsættes på de årlige fi-
nanslove. Institutionerne kan frit disponere tilskuddene inden for deres
formål, og der er således ikke krav om en direkte sammenhæng mellem
finansieringsniveauet for en given uddannelse og udgiftsniveauet hertil.
De erhvervsgymnasiale uddannelser hhx og htx overgik til taxametersty-
ring i 1990 og fik også et bygningstaxameter fra 1995 ved erhvervssko-
lernes overgang til bygningsselveje. De almengymnasiale uddannelser stx
og hf overgik til taxameterstyring i 2007 i forbindelse med kommunalre-
formen, hvor de overgik fra amtslige til selvejende institutioner. De fik
bygningstaxametre i 2010 ved gymnasiernes overgang til bygningsselveje.
Taksterne er som hovedregel fastsat udgiftsneutralt med udgangspunkt i
amternes bevillingsniveau ved overgangstidspunktet.
De eksisterende undervisnings-, bygnings-, fællesudgifts- og færdiggørel-
sestaxametre til henholdsvis hhx og stx fremgår af tabel 1 nedenfor.
Det bemærkes, at regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti ved
Aftale om udmøntning af negativ budgetregulering
optaget ifm. Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
blev enige om
at udligne den ubegrundede taxameterforskel gennem en selektiv forhø-
jelse af undervisningstilskuddet, herunder
færdiggørelsestaxameteret,
til hhx
03-12-2015
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om, hvad baggrunden er for forskellen på færdiggørelsestaxameteret, fællestaxameteret og bygningstaxameteret for henholdsvis stx og hhx, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1575319_0002.png
2
på ca. 4,6 pct. fra 2017 svarende til ca. 69 mio. kr. årligt samt en nedsæt-
telse af undervisningstilskuddet til stx på ca. 3,3 pct. svarende til ca. 163
mio. kr. årligt. Denne udligning er ikke afspejlet i tabel 1, som tager ud-
gangspunkt i Finansloven for 2015.
Tabel 1: Takster til hhx og stx
2015-pl, kr. pr. årselev
Undervisningstaxameter
Bygningstaxameter
Fællesudgiftstaxameter
Færdiggørelsestaxameter
Kilde: Finansloven 2015
Hhx
49.990
5.110
6.050
13.790
Stx
56.590
8.950
7.270
14.500
Det gælder generelt for alle taxameterstyrede uddannelser, at takster og
tilskud fastsættes ud fra en overordnet uddannelses- og udgiftspolitisk
prioritering, så et landsdækkende udbud tilgodeses bedst muligt inden for
de økonomiske rammer. Takster/tilskud fastsættes, så de samlet set mu-
liggør gennemførelse af uddannelserne med den politisk ønskede stan-
dard. Takster og tilskud er dermed i princippet uafhængige af den enkelte
institutions udgiftsdispositioner og omkostningsforhold. Det betyder i
praksis, at det er de politisk fastsatte takster, der er styrende for ressour-
ceforbruget på institutionerne og ikke omvendt.
For så vidt angår
bygningstaxametrene,
afspejler takstforskellene mellem
hhx og stx de forskellige vilkår, hvorunder institutionerne har overtaget
deres bygninger (herunder anskaffelsespris ved overdragelse fra staten),
samt forskelle i behov for værkstedslokaler, idrætsfaciliteter mv. Er-
hvervsskolerne har ejet deres bygninger siden 1995, mens de almene
gymnasier har ejet deres bygninger siden 2010.
Forskellene i
fællesudgiftstaxameter
afspejler uddannelsernes forventede
udgifter til administration mv., hvilket drives af uddannelsesinstitutio-
nernes forskellige kompleksitet, herunder hvorvidt institutionerne er
monofaglige, som fx gymnasierne, eller om institutionerne har et flerfag-
ligt miljø, som handelsskolerne, der fx også udbyder merkantil eud og
AMU.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby