Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1576171_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 45 (Alm. del):
I brev af 10. november 2015 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 45:
”Vil ministeren oplyse, hvordan udviklingen i klassekvotienten i folke-
skolen har været fra oktober 2011 til juni 2015 opgjort år for år? Tallene
bedes opgjort som både en gennemsnitlig klassekvotient og som andelen
af klasser, hvor klassekvotienten overstiger 24 elever år for år.”
Svar:
Af tabel 1 fremgår, at klassekvotienten i fuldt årgangsdelte normalklasser
i folkeskolen i de seneste tre skoleår har ligget stabilt omkring 21,5 elever
pr. klasse. Det fremgår endvidere, at andelen af klasser med over 24 ele-
ver er faldet en smule det seneste år efter en markant stigning i tidligere
år.
Tabel 1: Udvikling i normalklassekvotient samt andel af klasser
med over 24 elever i folkeskolen
Skoleår
2009/10
2010/11
2011/12
2012/13
2013/14
2014/15
Normalklas-
sekvotient
20,4
20,6
21,1
21,5
21,6
21,5
Andel klasser med
over 24 elever
13,4%
15,0%
18,8%
21,9%
23,0%
22,4%
Antal klasser med
over 24 elever
3.518
3.857
4.671
5.342
5.514
5.272
Antal klas-
ser i alt
26.320
25.700
24.793
24.396
23.951
23.513
04-12-2015
Anm: Klassetrin: 0.-10. klasse. Institutionstype: Folkeskolen. Klassetype: Fuldt årgangs-
delte normalklasser. Kun klasser med mellem 10 og 35 elever er medtaget, idet det
vurderes, at mindre og større klassestørrelser kan være potentielle fejlindberetninger,
som ikke uden nærmere validering kan antages at udgøre en almindelig stamklasse.
Klassekvotienterne kan derfor afvige fra tilsvarende statistik publiceret af Danmarks
Statistik.
Kilde: Beregninger foretaget af Styrelsen for It og Læring på baggrund af data fra Dan-
marks Statistik
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om hvordan udviklingen i klassekvotienten i folkeskolen har været fra oktober 2011 til juni 2015, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
Det skal dog bemærkes, at ministeriet som led i den udredning, der blev
iværksat i forbindelse med mit svar af 13. oktober 2015 på BUU spørgs-
mål 40, har erfaret, at elevtallet ofte er registreret forkert i forhold til
skolernes reelle klasseopdeling. Der er blandt andet eksempler på en af
skolerne bevidst registrering på fx årgangsbasis, hvilket må have indfly-
delse på beregningen af hhv. klassekvotienter og antallet af klasser med
flere end 24 elever.
Begrundelsen for denne praksis er for mange skoler, at en samlet regi-
strering af elever i én klasse i skolernes administrative systemer letter
kommunikationen med elever og forældre. For mange klasser gælder det
desuden, at de pågældende skoler først foretager endelig klassedannelse
ved afslutningen af børnehaveklassen, jf. folkeskoleloven § 25, stk. 2, og
at skolerne derfor pr. 5. september (hvor data er opgjort) har haft regi-
streret klasser som større enheder. I de pågældende tilfælde viser ministe-
riets udredning foreløbigt, at eleverne i børnehaveklassen reelt har været
inddelt i klasser eller hold med færre elever fra skoleårets start.
Udvalget vil få tilsendt resultaterne af ministeriets udredning, når disse
foreligger.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby